سفارش تبلیغ
صبا ویژن
اساس حکمت، دوری گزیدن از نیرنگ است . [امام علی علیه السلام]
 
چهارشنبه 95 شهریور 31 , ساعت 7:6 صبح

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 مقاله پیش بینی فروش با word دارای 19 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله پیش بینی فروش با word  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله پیش بینی فروش با word،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله پیش بینی فروش با word :

پیش بینی فروش
وسیله ای ضروری برای عرضه محصولات جدید، برنامه ریزی تولید ، تعیین سطوح موجودی لازم و ایجاد روس توزیع مطلوب است . پیش بینی خیلی بالا در مورد تقاضا منجر به افزایش سرمایه گذاریهای شرکت در تولید می شود وبا هدردادن منابع مالی ، سود آوری را کاهش می دهد از طرف دیگر پیش بینی خیلی پایین تقاضا نیز باعث میشود شرکت تحرک و سرمایه گذاری و اقدامات لازم برای آینده را محدود کند.
بنابراین پیش بینی براساس تقاضای واقعی صورت گیرد.
تخمین اندازه و سهم بازار
اندازه بازار به تعداد خریداران موجود بستگی دارد . خریداران موجود در بازار دارای سه ویژگی هستند.
علاقه ، درآمد ودسترسی
برای مثال موتور سیکلت 4 در نظر بگیرید . گام اول در خرید آن تخمین تعداد مصرف کنندگانی که علاقمند به داشتن موتور سیکلت هستند که اینان «بازار بالقوه » موتور سیلکت 4 تشکیل می دهند .گام دوم این است که این خریداران بالقوه باید توان مالی خرید موتورسیکلت را داشته باشند. درگام سوم اندازه بازار که تابع علاقه ودر آمد مصرف کنندگان است بر پایه دسترسی به محصول محدود تر می شود . مصرف کنندگانی که باقی می مانند در بازار واجد شرایط » را تشکیل می دهند.
روشهای پیش بینی فروش
روشهای کیفی پیش بینی فروش
مزیت این روش این است که افرای که بازار های خاصی آشنا هستندو میتوانند براساس معلومات خود میزان فروش 4 را به طور صحیح تخمین بزنند و عینی که این نوع پیش بینی دارد این است که کیفیت این گونه بینها تا حد به ویژگیهای پیش بینی کننده بستگی دارد.
روشهای متدوال پیش بینی کیفی عبارت است از:
1)بررسی نظر هیات مدیران . دراین روش پیش فروش با بررسی عقاید مدیران حاصل می شود که ممکن است شامل کارکنان فروش، بازاریابی وامورخالی باشند.
مزیت این روش که برای پیش بینی های کوتاه مدت مناسب تر است و اجرای این روش آسانتر است وزمان کمتری را در بر می گیرد .
معایب ان عبارتند از 1) علایق شخصی مدیران شرکت ممکن است پیش بینی های غیر واقعی شود .
2) در مواردی که هرمدیر براساس تحقیقات سحفی اطلاعات می دهند این اطلاعات ممکن است از لحاظ زمانی محدود باشد:
3) در پیش بینی های گروهی مسئولیت فردی وجود ندارد.
2) روش دلفی در این روش اغلب از کارشناسان خارج از سازمان استفاده می شود ویژگیهای این روش عبارت است از: الف – اعضای شناخته نشده گروه ب) تکرار با بازخور کنترل شده ج) پاسخ های گروهی آماری
مزیت روش دلفی: با استفاده از گروهی کارشناس ، اطلاعات مشروحی از رشته های مختلف حاصل می شود .
معایب روش دلفی : به دلیل پیروی از رای گیری مستقل وقت گیر است وبه علاوه طرح پرسشنامه ممکن است واضح نباشد و تعداد زیادی سئوال رادربرگیرد.
3) بررسی نظر نیروی فروش .برخی از شرکتهای بازرگانی پیش بینی را از پایین به بالا استفاده می کنند که در آن از کارکنان می خواهند که فروش کوتاه مدت را پیش بینی کنند. اطلاعات فروشندگان به دلیل ارتباط نزدیک با آنها مشتریان بسیار مفید است. البته این نوع پیش بینی زمانی مفید است که بازار شامل تعداد کمی مشتری باشد ونیازهای انان برای فروشندگان مشخص باشد.

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
چهارشنبه 95 شهریور 31 , ساعت 7:6 صبح

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله مفهوم اتحاد با word دارای 46 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله مفهوم اتحاد با word  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله مفهوم اتحاد با word،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله مفهوم اتحاد با word :

مفهوم اتحاد:

انسان ها به اقتضای زندگی اجتماعی همواره درپی اتحادوهمبستگی باهم نوعان خود
بوده اند که این اتحاد وهمبستگی وپیوندخودبردونوع قابل تقسیم ودسته بندی می باشد.
نوع اول: اتحاد وپیوندی تصنعی وغیرواقعی است . به این صورت که دولت ها وحکومت ها واقوام وحتی اشخاص براساس مصلحت اندیشی وجلب منافع ،درمقطعی اززمان بایکدیگر پیوند تفاهم بسته ومتحد می شوند . لکن این اتحاد مشروط به حفظ منافع طرفین است لذا با نقض آن شرط،لاجرم این پیوند نیز می گسلد.

نوع دوم: اتحادحقیقی وپیوندی قلبی است که ابتدادرون وباطن انسان ها را تحت تأثیر قرارداده ،پس ازآن دربرون و اعمال وافعال ایشان بروز وظهور می یابد.
این اتحادحقیقی از محتوا وطرز تفکری خاص تبعیت نموده ودیدگاه های ویژه ای را نیز ارائه می کند از جمله اینکه :
الف- حقّ،تنها محور اتحاد حقیقی درعالم می باشد.

ب-حقّ،ماهیتاًدرتابعین خودایجاداتفاق،اتحادوهمبستگی نموده باطل،ذاتاًتفرقه افکن ووحدت شکن می باشد.
پ-خداوند،مردم را به تبعیت ازحقّ دعوت نموده وپیامبران ورهبران الهی خودرابه عنوان پرچم دار حقّوبرپادارنده آن به میان مردم روانه نموده تا تفرقه ونفاق را برطرف ساخته وایشان را حول محور حقّ متحد نماید.

ت-انبیاءوپیام آوران الهی ،ذره ای اختلاف نظر با یکدیگر نداشته وخود الگوی کامل ونمونه عینی اتحاد می باشند.
د-درمقابل حزب خداوندکه با تبعیت ودعوت به حقّ،ایجاداتحاد می نماید،جبهه شیطان قرارداد که با ترویج باطل ، میان مردم تفرقه می افکند.
ج –پیامبر اسلام(ص)،ائمه معصومین (ع)وبویژه دراین برهه از زمان حضرت مهدی(عج)وارث رسالت واحیاگر مکتب انبیاءبوده وپرچم اتحاد را بردوش دارند.
آری همان بزرگواری که درباره اش فرموده اند:

«خداوند بوسیله اوامتها را به اتفاق آورده وپراکندگی ها را برطرف می نماید.»
وخداوند کریم وظیفه سنگین استیلای حق وظهور دین خویش را به عهده اش سپرده تا سرانجام روزی با نصرت الهی ریشه های تفرقه یعنی شرک،کفرونفاق را ذایل نموده ودردولت کریمه خود ،جهان هستی را حول کلمه توحید یکپارچه ومتحد ویکدست سازد.
اتحاددرقرآن:
قرآن کریم به عنوان آخرین وکامل ترین کتاب آسمانی ،سه گروه ازمردم راموردخطاب قرارداده وبه اتحاد فرامی خواند:
اولین خطاب خداوند دعوت جامع وفراگیر تمامی انسان ها ، درهمه زمان ها به پیروی از حقّ می باشد:
«یاایهاالناس اعبدواربکم الذی خلقکم والذین من قبلکم لعلکم تتقون»
(این مردم پرودگارتان را پرستش کنید،هموراکه شما وپیشینا نتان راآفرید،باشدکه تقوا پیشه کنید.)
دردومین خطاب ،اهل کتاب من جمله مسیحیان ویهودیان مورد ندا ودعوت الهی قرارمی گیرند:
«قل یا اهل الکتاب تعالواالی کلمسواءبیننا وبینکم الا نعبد الا الله ولانشرک وشیئا»
(ای اهل کتاب بیایید از آن کلمه حق که میان ما وشما یکسان است پیروی کنیم وآن اینکه جز خدای یکتارانپرستیم )
درسومین خطاب دامنه دعوت به مراتب محدودترگشته وتنها گروهی خاص راشامل می گردد:
اول اینکه : حقّکه محور اتحاد حقیقی می باشد،خودچیست وچه تعریفی دارد؟
دوم اینکه : چه کسانی صلاحیت تشریح وتبیین حقّ را دارا می باشند؟
خداوند مردم را به وحدت واتحاد وپرهیز از تفرقه امر فرمود وبرای این پیوند،چنگ زدن وتمسک به حبل الله را بر مردم واجب نمود. ودیدیم که حبل الله یا همان ائمه معصومین (ع)آن محور حقی ّهستند که خداوند به عنوان محور اتحاد معرفی نموده است .
که این معرفی با تعابیر متعددی،درقرآن کریم تکرار گردیده است وبررسی آنان می توان آموزنده باشد.
مدت زیادی از آغاز سالی که عنوان زیبای «اتحاد ملی وانسجام اسلامی»را برخودگزفته نمی گذرد ،نام با شکوهی که درمیان جهانیان بانگی رسا برداشت واعلان نمودکه:
چرا جنگ ؟چراجدایی؟چراتفرقه؟چراتشتت؟
آیا نمی توان همدل بود؟آیا نمی توان متحد شد؟آیا نمی توان درصلح زندگی کرد؟
اگر چه انسان ها مختلفند لیکن انسانیت آنهاماهیتی است واحد ،پس باید به سراغ نکته ای رفت که انسانیت انسان ها پذیرای آن باشد، نکته ای اصیل ،پایدار وحقیقی که قابلیت وواجدیت ایجاد یک اتحاد واقعی را داشته باشد.
وآن نکته نیست مگر «توحید»وعبودیت خداوندیکتا.
خداوند تعالی خود نخستین منادی توحید بوده وهم او بندگان را به عبودیت خویش فراخوانده است.آنجاکه می فرماید:
«یاایهاالناس اعبدوا ربکم الذی خلقکم والذین من قبلکم لعلکم تتقون »
ای انسان هاپروردگار خود را پرستش کنید، همان کسی که شما وپیشینیانتان راآفریدشایدکه پارسا ومتقی گردید.
خداوند بندگان را به اخلاص درعبودیت خود ودوری ازمظاهر شرک وکفروبت پرستی دعوت نموده است ، این دعوت نخستین باردرفطرت وسرشت آدمیان،نقش گرفته وسپس انبیاءوفرستادگان خداند،این ندارا درمیان اقوام بشری تکرار کرده اند.

مفهوم اتحاد ملی
اتحاد ملی یا National Unityاز منظر علما و متفکران اهل سیاست با ارزشترین و پراهمیت ترین مولفه برای حفظ وپاسداشت چارچوب یک کیان مستقل سیاسی محسوب می شود .

درکشورهایی که از تکثر و تنوع نژادی و یا دینی برخوردارند،اتحادملی بهمنزله سپری پولادین برای حفظ کیان و تمامیت ارضی به شمار می آید. مثلاً می توان از هند بعنوان کشوری نم بردکه داری تنوع نژادی و دینی است .

بدیهی است دراین کشورنه یک نژاد و یادینی خاص ،نمی تواندمحور اتحاد فراگیر قراگیرد. زیرا اولاً ادیان متعددی دراین کشور وجوددارد که هر چند دین هندو هیمنه اصلی را برسایر ادیان دارد ، با این حال این به معنی پذیرش تام آن از سوی ادیان دیگر نیست .
چنانچکه دین هندوئیسم نیز علیرغم پیروان پرشمارش ، نمی تواندمدعی ارائه وحدت فراگیر میان همه ایالت های این کشور باشد . زیرا تعداد زیادی از پیروان ادیان دیگر دراین کشور حاضر نیستند هیمنه و سلطه فراگیر هندوئسم را بپذیرند.

«اتحادملی»نیاز و راهبرد درعرصه داخلی است و «انسجام اسلامی»اولاً نحوه نقش آفرینی ایران درحوزه بیرونی و ثانیاًضرورتی برای امت واحده اسلامی دانسته می شود.

درسیر تدوین استراتژی ، راهبرد یاراهبردهای نهایی از فرایندی ناشی می شودکه شناخت و ارزیابی محیط (داخلی وخارجی)جان مایه ا صلی آن است.
به عبارت دیگر نمی توان تا ارزیابی درستی از شرایط دو محیط داخلی و خارجی درمؤلفه های مختلف آن (سیاسی،اقتصادی،اجتماعی،فرهنگی ،نظامی وامنیتی)نداشت به تدوین استراتژی پرداخت .

علاوه براین ،تعیین راهبرد به تنهایی بی معناست .اولاً این راهبرد باید سایهای از سیاست های کلی ،اهداف و سندهای بالادستی باشدو ثانیاً برای تحقق آن ، سیاست هایی تعریف و اجرا شوند که دقیقاًدرراستا و تصویری ازآن باشند.
نبود همین محوردوم،متأسفانه مشکلی است که نظام برنامه ریزی ما همواره از آن رنج برده است و به همین جهت دربیشتر موارد،از ارائه یک مدل منسجم وخودافزاینده ناتوان بوده ایم.

اهمیت اتحاد ملی
اما چرا اتحاد ملی این روزها بیشتر از هر روزاهمیت دارد و چرا باید تمامی سیاست ها ، برنامه ها وحتی اظهار نظرها به گونه ای طراحی و بیان شوندکه تقویت کننده وحدت ملی باشند؟

امنیت هر ملت ،عنصر وشاخص اصلی منافع ملی است و اساساً یک ملت با اتکابه توان وقدرت خودکه تجمیعی از مؤلفه های موضوعی قدرت هستند-می تواند به نقطه امنی برسد که نافعش درآن حفظ یا تأمین می شود.وقتی به مؤلفه های تشکیل دهنده قدرت ملی نگاه می کنیم درجه انسجام ووحدت ملی رایکی از مهمترین آنها می یابیم .

به عبارت بهتر،اگر چه ادوات نظامی،تولید ناخالص ملی ،مردم سالاری،فناوری های مدرن نظیر دانش هسته ای یا سلول های بنیادی،جایگاه بین المللی و;درمؤلفه های نظام،اقتصادی،سیاسی وعلمی قدرت ملی مؤثرنداما همه اینها درسایه ملتی متحدومنسجم به منصه ظهورمی رسند.
درعرصه جهانی،وقتی دولت یا دولت های متخاصم بخواهندکشوری را تهدید کنندیا تهدید رابه اجرا بگذارندپس از درج اعداد کمی مؤلفه هایی از این دست دریک جدول محاسباتی،قدرت وتوان آن ملت را دقیقاًارزیابی می کنند تا بدانند تصمیمات آنهامؤثراست یا نه.

ازاین رو همچنان که ادوات نظامی،آمادگی رزمی ،قدرت وسرعت واکنش ، توانایی جنگ یادفاع نامتقارن وپایگاه های نظامی فرامرزی نوعی بازدارندگی درمقابل تهدیدات تلقی می شود،کیفیت دیپلماسی،ابتکارات دیپلماتیک ومیزان میانجیگری ها،وابستگی دیگر واحدهای سیاسی،امنیت داخلی ،کارآیی سازمان دولت،تولید ناخالص ملی ،ضریب جینی،توریسم،تنوع صادرات،وابستگی به بازارهای خاص ،رفاه اجتماعی ،سرانه پژوهش ،تعدادمقاله علمی وحدود یکصدشاخص دیگر نیز تولید قدرت وبه تبع آن ،تولید بازدارندگی می کنندودراین میان درجه اتحاد وانسجام ملی نیز به عنوان یکی از مؤلفه های اصلی قدرت ،عامل مهم دربازدارندگی از هرگونه تهدید خارجی است.

البته خوشبختانه،مادرکشوری زندگی می کنیم که به لحاظ شاخص ها،ملتی یکپارچه تعریف می شوندوبا کشورهایی چون عراق ،یوگسلاوی سابق و;متفاوت است که آحاد گنجانده شده درآن سیاسی ،نژاد ،تمدن وخواستگاه یکسانی ندارند.

قومیت های درون چنین واحدهایی ظرفیت گریز از مرکز دارندوچنانچه قدرت چسبندگی مرکز به دلایلی کاهش یابد به سادگی فرومی پاشند وحتی به جنگ وجدال داخلی می پردازند.کشورمانیازبه پروژه ملت سازی نیز نداردچرا که با عطف به پیشینه خودقرن هاست که یک ملت بوده است.

مفهوم انسجام اسلامی
انسجام اسلامی مقوله ای است که به مناسبات حاکم میان کشورهای اسلامی مربوط می شود.
بنابراین انسجام اسلامی رامی توان مظهری از روابط ومناسبات بین الملل اسلامی تلقی کرد.
اگرسازمان ملل را مظهری از استحکام روابط بین المللی بدانیم ویا تهدید منطقه ای رژیم غاصب اسرایی

ل به عنوان منبع اتحاد ملی برای استحکم ناسبات بین العربی محسوب شود،مناسبات بین الاسلامی نیزازحیث بازتاب ها و پیامدهای وسیع آن از اهمیت بسزایی برخورداراست.
درهمین جا،شایداشاره به این نکته حایز اهمیت باشدکه بسیاری ازمصلحان سده اخیر در جهان اسلام،اهمیت اساسی به ضرورت ایجادانسجام اسلامی Islamic Coordination به عنوان عاملی برای احیای مجدد عظمت از دست رفته مسلمانان قائل شده وعمده آثار مکتوب خودرا به این موضوع اختصاص داده اند.
متفکرانی همچون سید جمال الدین اسدآبادی،محمد عبده،عبدالرحمن کواکبی همواره از انسجام اسلامی سخن می گفتندوبرتجدید واحیای شریعت اسلامی اصرار می ورزیدند.

دقیق،تامل وپیگیری طرح های مشکوک از سوی استعمارگران انگلیسی دراوایل قرن بیستم جهت قالب گران غربیت بعنوان محدود کننده اتحاد اعراب ،مارا به این نتیجه می رساندکه هدف اساسی آنها،انتزاع ویاجداکردن روح اسلامیت از کالبد جهان عرب درراستای کاهش و تخفیف اثر گذاری نقش اسلام درتقویت عوامل وحدت بخش میان مسلمانان جهان بوده است .

درواقع نگاهی به زنجیره وقایعی که بعد از آن درجهان عرب رخ داد،بویژه با توجه به ضربه مرگباری که لاییک هادرترکیه به نظام خلافت وارد ساخته و این کشوراسلامی را به پایگاه اصلی لیبرالیسم عرب درجهان اسلام مبدل ساختندوهمچنین روی کارآمدن رضاخان درایران با دیدگاه ضدمذهبی ،نشان می دهد طراحی استعمارگران درجهت منزوی کردن روح اسلامیت درجهان اسلام،توأم با توفیق و پیشروی هایی بوده است که کشورهای متعدد جهان اسلام دریکصدسال اخیر شاهد آن بودند.

شاید اساسی ترین موفقیت استعمارگران را می توان درروی کارآوردن رژیم جعلی و پوشالی اسراییل درقلب منطقه مسلمان نشنین خاورمیانه دانست تا این رژیم با ارائه موجودیت غاصبانه اش یادآور عقب نشینی و انحطاط مسلمین جهان باشد.

اتحاد ملی و انسجام اسلامی ؛تداوم راه امام
این فتوای امام یکی از بزرگترین گامهای عملی درراستای تحقق وحدت امت اسلامی بود،گامی که تا آنجا استکبار را از خنثی سازی سیاست همیشگی تفرقه اش ناامید کرد که برای دامن زدن به تفرقه و پرهیز از وحدت جنگ تحمیلی را به راه انداخت و درمیان سران دست نشانده برخی کشورهای اسلامی چنان وحشتی ازصدور انقلاب ایران با جنجالهای رسانه ایجاد نمود که حتی شایعه مضحک تلاش ایرانیان برای دزدیدن خانه خدا درمیان مسلمین قوت گرفت . امام که رمزپیروزی را دروحدت کلمه می دانست وتفرقه را از شیطان و اتحاد و انسجام را از رحمان گامهای عملی بسیار درراستای وحدت ملی و انسجام اسلامی برداشت . همان راهی که امروز نیز از سوی خلف برحقش داروی شفا بخش ایران و جهان اسلام شناخته شده است .

امام قومیت گرایی را موجب سقوط می داند اما درمقابل می فرماید:«حب وطن وحب اهل وطن و حفظ وحدود کشور مسأله ای است که درآن حرفی نیست .»درجای دیگر می فرماید:«ماهم عربیت را وعجمیت را وترکیت را وهمه نژادها را پذیرا هستیم .»ورویکردافراطی که نافی وحدت می باشد را نادرست معرفی می نماید.
به تناسب نامگذاری سال 86به «سال اتحاد ملی وانسجام اسلامی »برخی از اقدامات عملی امام درراستای تحقق چنین آرمانی را به صورت مختصر بررسی می نمائیم تا شاید راهگشایی باشد برای تداوم بهتر راه آن پیر فرزانه:
الف)ارائه تئوری حکومت اسلامی
امام با درک صحیح از مشکلات ومصائب جهان اسلام ومشکل اصلی ملل مستضعف و تشخیص اینکه علل گرایش انقلابیون دردنیابه یکی از دو اردوگاه شرق یا غرب نداشتن الگوی صحیحی از حکومت حق است ، دست به کارارائه طرحی نوین دراداره جامعه شده و با تبیین نظریه ولایت مطلقه فقیه براساس مبانی اسلامی و حکومت دینی ،رکنی رکین برای انسجام اسلامی درعصر حاضر ایجاد کردندو با کمک وخواست مردم حکومتی را با انتخاباتی آزاد وبه طریق نوین دراین کشور پایه ریزی نمودند. امام خود درکتاب ولایت فقیه دراین باره می فرمایند:ما برای اینکه وحدت امت اسلام را تأمین کنیم ،برای اینکه وطن اسلام را از تصرف و نفوذاستعمارگران و دولتهای دست نشانده آنها خارج وآزاد کنیم راهی نداریم جز اینکه تشکیل حکومت بدهیم . چون به منظور تحقق وحدت وآزادی ملتهای مسلمان بایستی حکومتهای ظالم و دست نشانده را سرنگون کنیم و پس از آن ، حکومت عادلانه اسلامی را که درخدمت مردم است بوجود آوریم .تشکیل حکومت برای حفظ نظام ووحدت مسلمین است، چنانچه حضرت زهرا سلام الله علیها درخطبه خود می فرماید که امامت برای حفظ نظام و تبدیل افتراق مسلمین به اتحاد است وبه این ترتیب امام خود حکومتی را برای ایجاد وحدت میان مسلمین ایجاد نمودند.

ب)اعلام روزجهانی قدس
حضرت امام با تعیین آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به عنوان روزجهانی قدس-روزی که بین همه ملل مسلمان مشترک بوده وهیچ رنگ وبوی نژادی وقومیتی ندارد-نقطه عطفی دراتحاد میان مسلمین جهان ایجاد کردند. امام دراین باره می فرمایند: روزقدس،روز اسلام است.روزقدس،روزی است که اسلام را باید احیاءکردواحیاءبکنیم وقوانین اسلام درممالک اسلامی اجرا بشود. روز قدس،روزی است که باید به همه ابرقدرتها هشداربدهیم که اسلام دیگر تحت سیطره به واسطه عمال خبیث شما واقع نخواهد شد.

ج)اقامه نمازجمعه
حضرت امام با زنده نمودن نمازجمعه درجامعه اسلامی ایران قدم بزرگی دراتحاد مردم مسلمان ایران برداشتند،نمازی که به تعبیر امام نمایانگر بعد سیاسی اسلام است و نقشی جدی درایجاد اتحاد بین ایرانیان وحتی مسلمین ایفا نموده است . حضرت امام دراین مورد می فرمایند:نماز جمعه با شکوهمندی که دارد برای نهضت کوتاه عمر ما یک پشتوانه محکم و درپیشبرد انقلاب اسلامی ما عامل مؤثر و بزرگ است .
د)احیای حج ابراهیمی

حج این میعادگاه بزرگ اسلام و مرکز همایش قدرت جهان اسلام که باید عاملی درجهت وحدت امت اسلام باشد، بوسیله علمای دربارها وناآگاهان حاکم برملل اسلامی ازمسیراصلی خود منحرف شده وفقط به یک آیین خشک وبی روحی تبدیل گشته بود. امام خمینی با احیاء حج واعلام برائت از مشرکین دراین اجتماع بزرگ اسلامی همه مسلمانان را درمقابل سردمداران کفر متحد ساخته وباعث ایجاد هماهنگی میان مسلمین شدند. این آیین عبادی ،سیاسی گرچه درسالهای نخست با مشکلاتی مواجه گردیدلیکن به مرور به میثاقی میان مسلمین بلاد مختلف تلدیل گردیده وبدون برنامه ریزی رسمی و با هماهنگی با یکدیگر این مراسم را برپا می دارند.

ه)حکم ارتدادسلمان رشدی
به هنگامی که جهان استکبار تمام توان خود را به کار گرفته بود تااساس وبنیان این انقلاب را از ریشه بزداید ، امام خمینی با هدف گیری ریشه وپایه توطئه دشمنان همه مسلمین را دربرابر جهانخواران متحد کرده و با اعلام حکم ارتداد سلمان رشدی ووجوب اعدام او که مورد اتفاق همه فرق مسلیمن است باعث احیای اسلام واتحاد مسلمین دربرابر دشمنان شد.

و)دعوت ازرهبر بلوک شرق به اسلام
حضرت امام درایامی که ناقوس مرگ کمونیست بصدا درآمده بود وصدای خرد شدن استخوانهای آن به گوش می رسید با دعوت از رهبر اردوگاه کمونیست به اسلام واظهار شادمانی از پخش اذان از ماذنه های مساجد جمهوریهای مسلمان شوروی شورو شوق وصف ناپذیری درمیان مسلمین جهان ایجاد کردند وبه عنوان رهبر ملل مسلمان جهان باعث عزت وعظمت وبزرگی اسلام ناب محمدی شدند،خصوصاًبا پیش بینی صحیح از فروپاشی این نظام متکی برمادیت وعوت به الهیت ومعنویت ،اعتباری تازه به دین ومکاتب الهی بخشیدند بطوری که ملل مسلمان را ابهتی وصف ناشدنی دربرگرفت.

حرکت به سوى دستیابى به همگرایى کشورهاى جهان اسلام
پیام نوروزى رهبر معظم انقلاب و دستور ایشان مبنى بر نامگذارى سال 1386 به سال اتحاد ملى و انسجام اسلامى در برگیرنده ى نکات مهم و قابل توجهى است که پرداختن به آن امر بسیار مهم و ضرورى جلوه مى نماید. اتحاد ملى و انسجام اسلامى همانقدر که در بین توده ها و آحاد مردم و دولتمردان جمهورى اسلامى ایران اهمیت دارد‌ در عرصه ى بین المللى و بر طبق معیارهاى تعریف شده سیاست خارجى داراى اهمیت فوق العاده اى مى باشد. انسجام اسلامى و اتحاد بین ملتها و دولتهاى مسلمان در حال حاضر و با شرایط کنونى جهان بسیار مهم مى باشد و راهبرد انسجام اسلامى و وفاق ملى و همگرایى با دولتها و ملتهاى مسلمان در عرصه ى روابط خارجى باید هر چه محکمتر و جدى تر در دستور کار سیاستگزاران خارجى کشور قرار گیرد.
امام (ره) در جایى پیرامون انسجام و وحدت هر چه بیشتر تصریح مى کنند:

« مادامى که با هم اختلاف داریم قدرتهاى بزرگ از ما استفاده خواهند کرد. مسلمین اگر با هم مجتمع شوند‌، حکومتها با هم تفاهم کنند، ملتها هم تفاهم خواهند کرد. ملتها مخالف با هم نیستند. حکومتها نمى گذارند ملت ها با هم تفاهم کنند. اگر این مشکله ى حکومتها برداشته بشود، از ممالک اسلامى هیچ قدرتى بالاتر از قدرت اسلام و مسلمین نخواهد بود. زیرا که مسلمانان بیش از یک میلیارد جمعیت دارند و خزائن فراوان. »

تلاش در جهت همگرایى
از آنجا که اکثریت جهان اسلام را اهل تسنن تشکیل مى دهند و تلاش دشمن از گذشته دور بر مبناى « تفرقه بینداز و حکومت کن » بوده است باید در تعقیب سیاست هاى کلى نظام تلاش همه جانبه اى را براى همگرایى میان مسلمانان فرق مختلف صورت داده و با هر نوع تفرقه و تشدید اختلاف برخورد نماید. ارگانهاى ذیربط باید با مطالعه ى دقیق از جوامع مختلف اسلامى و شناخت عوامل همگرایى و واگرایى به صورت موردى برنامه ریزى و تلاش پیگیرانه اى را در جهت تقویت وفاق هر چه بیشتر عوامل واگرایى صورت دهند.

مقام معظم رهبرى نیز به فراخور شرایط و مناسبت ها بر این مسئله صحه گذاشته اند که
وحدت به این معنا نیست که شیعه و سنى دست از عقاید خود بردارند و بر موارد جدیدى اتفاق کنند بلکه مقصود این است که فرق مختلف اسلامى و ملتهاى مختلف جهان اسلام داراى نقاط افتراق و اشتراکى هستند که آنها باید هر چه بیشتر بر نقاط اشتراک ( که تعداد آن بسیار زیادتر از نقاط افتراق است ) تاکید کنند و از پرداختن و بحث و مجادله بر نقاط افتراق بپرهیزند. »

در عین حال این مسئله هم را باید بپذیریم که جوامع شیعى در جهان اسلام به عنوان پایگاهى ثابت براى انقلاب اسلامى و جمهورى اسلامى مى باشد که سیاست همگرایانه ایران با جوامع مختلف نباید موجب واگرایى نسبت به شیعیان گردد.

چرا اتحاد ملی و انسجام اسلامی؟
در پیام های نوروزی رهبر معظم انقلاب که از سال 1369 خطاب به مردم و مسوولان کشور ایراد می شود، هر سال با نام وعـنوانی مشخص گردیده است. این نامـگذاری ها گاه با لـحاظ مناسبت خاص آن سال و همچنین درک شرایط کشور همراه بوده که نامگذاری سال 79 به نام رفتار علوی که نخـستین روزهای فروردین آن سال مصادف با عید غدیر بود و یا سـال امام خمینی(ره( که به مناسبت یکصدمین سـالگرد تولد بنیـانگذار انقـلاب اسلامی همایشی بین المللی بر پاگردیده بود وهمچنین نامگذاری سال 48 به همبستگی ملی و مشارکت عمومی که در آن انتخابات سرنوشت ساز ریاست جمهوری بر پاگردید، ازاین گروه نامگذاری ها هستند.

اما در برخی سال های دیگر، نامگذاری ها بدون لحاظ مناسبتی خاص، تنها براساس درک شرایط و ضـرورتی برخاسته از نیاز اسـتراتژیک کشور بوده است که نامگذاری سال هایی چون انضباط اجتماعی، وجدان کاری، نهضت تولید علم و اندیشه، پاسخگویی مسوولان، نهضت خدمت رسانی و ; از این گروه می باشد.نامگذاری سال 1386 به نام«اتحاد ملی و انسجام اسلامی» از جمله نامگذاری هایی است که هم دارای مناسبت خاص وهم برخاسته ازنیاز استراتژیک کشور بوده است. تقارن طلیعه سال 86 با میلاد مسعود فخر کائنات محمد مصطفی (ص) و آغاز هفته وحدت، همراه با درک جـامعی که رهبر معظم انقلاب از

پروژه های درحال طراحی واجرای دشمنان نظام و جهان اسلام داشتند، این سال را به نام اتحاد ملی و انسجام اسلامی نامیدند. درواقع نامگذاری سال 86 به اتحاد ملی و انسجام اسلامی، ناظر به اتفاقات پیشین، تحولات حال وچالش های آینده ای است که فراروی ایران و جهان اسلام قرار خواهد داشت که برای برون رفت از دایره تهدید ها شکار فرصت ها، باید راهبردی جامع اندیشید، می شد که این راهبرد در سال جاری، توسط سکاندار نظام اسلامی، درقالب اتحاد ملی و انسجام اسلامی تعریف شده است.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
چهارشنبه 95 شهریور 31 , ساعت 7:6 صبح

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله تشویق به تشکیل خانواده با word دارای 10 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله تشویق به تشکیل خانواده با word  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله تشویق به تشکیل خانواده با word،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله تشویق به تشکیل خانواده با word :

تشویق به تشکیل خانواده

پیامبر ص هماره به تشکیل خانواده تشویق می کرد و مردمان را از بی همسری بیم می داد و می فرمود : بیشتر دوزخیان بی همسرانند .
دو رکعت نماز کسی که همسر دارد ، بهتر از هشتاد و دو رکعت نماز انسان بی همسر است2 .
همواره دیگران را به ازدواج آگاهانه تشویق می کرد تا هر کدام از همسران به آرامش دست یابند ؛ آرامشی که در پرتو ثروت و شهرت به دست نمی آید . می فرمود :
بیچاره است ، بیچاره است ، بیچاره ، مردی که همسر ندارد .

گفتند : گر چه ثروتمند باشد ؟
– گرچه ثروتمند باشد . بیچاره است ، بیچاره است ، بیچاره ، زن بی شوهر .
– گرچه ثروتمند باشد ؟
– گرچه ثروتمند باشد3 .
وقتی مرد به همسرش و همسرش بدو می نگرد ، پروردگار مهربانه به آنان می نگرد .

اهمیت همسر شایسته

آدمی ، پس از ایمان به خداوند ، به چیزی برتر از همسری همدل دست نمی یابد1 .
در سخنی دیگر ، از بانوی شایسته ، نه به عنوان گنج ، بلکه « بهترین گنجینه » نام برده است : آیا شما را از بهترین گنجینه آگاه کنم ؟ زنی شایسته .

اهمیت روابط عاشقانه

مردی نیست که دست همسرش را عاشقانه بگیرد ، جز آن که آفریدگار برای او پنج پاداش می نویسد . پس اگر او را در آ‎غوش کشد ، ده پاداش می برد . اگر همسرش را ببوسد ، بیست پاداش دارد . اگر با او درآمیزد ، [ پاداش این کار ] از دنیا و آنچه در آن است بهتر است . پس زمانی که

مرد برمی خیزد ، تا غسل کند ، آب از هیچ قسمتی از بدنش عبور نمی کند ، جز آن که گناهش را می زداید و درجه ای بر او می افزاید . خداوند برای این غسل پاداشی بهتر از دنیا و آنچه در آن است بدو می بخشد . و همانا خداوند والا در برابر فرشتگان افتخار می کند و می گوید : به بنده ام بنگرید . در شبی سرد برخاسته است تا از جنابت غسل کند . بر این باور است که من پروردگار او هستم . گواه باشید که من او را بخشیدم .

رشد دادن یکدیگر

خداوند بیامرزد مردی را که [ نیمه ] شب برمی خیزد و نماز [ شب ] می خواند و همسرش را بیدار می کند و اگر زنش برنمی خیزد ، مرد به صورتش [ مهربانانه ] آب می پاشد ؛ پروردگار بیامرزد زنی را که شب برمی خیزد و نماز [ شب ] می خواند و شوهرش را بیدار می کند . و اگر شوهرش برنمی خیزد ، به صورتش [ مهربانانه ] آب می پاشد .

موریانه های فتنه

درباره کسانی که به سان موریانه در کانون گرم خانواده ها رخنه می کنند و بنیان های آن را با سخنان فتنه گرانه خویش سست می سازند ، می فرمود :
خشم و نفرین آفریدگار در این جهان و آن جهان بر کسی باد که میان مرد و زنی جدایی افکند ؛ و بر خداوند است او را با هزار سنگ دوزخی بکوبد ؛
و کسی که برای بر هم زدن میانه آن دو گام بردارد ، اما کارش به جدایی آنان نینجامد ، مورد خشم خداوند والا و نفرین او در دنیا و آخرت است ؛ و پروردگار بدو [ بامهربانی ] نمی نگرد .

پروانه های آشتی

کسی که برای آشتی دادن زن و شوهری گام بردارد ، پروردگار بدو پاداش هزار شهیدی می دهد که به راستی در راه خدا کشته شدند ، و برای هر گام که برمی دارد و هر واژه ای که در این زمینه می گوید ، عبادت یک سال را به او عطا می کند ؛ سالی که روزهایش را روزه بوده و شب هایش را شب زنده داری کرده است .

احترام و مهرورزی

به مردان سفارش می کرد : کسی که همسری گرفته است ، باید او را گرامی بدارد1 .
به مردان هشدار می داد : خداوند همه گناهان را [ با شرایطی ] می بخشد ، جز کسی را که ; مهریه را انکار کند2 [ و در روایتی دیگر : پرداخت آن را به تأخیر افکند ] .
دوست داشتن زنان [ = همسران ] و آگاه کردن آن ها از این محبت را مستحب اعلام کرد3 .
می فرمود : این که مرد به زنش بگوید : « تو را دوست دارم » ، هرگز از دل زن بیرون نمی رود4 .
هر چه بر ایمان بنده ای افزوده شود ، بر محبت او به زنان [ = همسرش ] افزوده می شود5 .
به مردانی که گمان می بردند عشق به همسر – هر چند مانع از انجام وظایف دینی نشود – چندان کار پسندیده ای نیست ، می فرمود : به خاندان ما هفت چیز داده اند که نه به پیشینیان ما داده اند و نه به کسانی که پس از ما می آیند خواهند داد : ; [ یکی از آنها ] عشق به زنان [ = همسران ] است6 .
جبرئیل آن قدر سفارش زنان را کرد که گمان کردم طلاق دادن آنان حرام است7 .
پیامبر محبت به زنان و چشم پوشی از اشتباهات آنها را مستحب برشمرد8 .
در سفارشی طولانی فرمود : برادرم جبرئیل ; هماره سفارش زنان را به من می کرد تا آن جا که گمان بردم روا نیست مرد [ با اعتراض ] به همسرش بگوید : اه !9

از خداوند والا درباره زنان پروا پیشه کنید . آنان [ به سان ] اسیران نزد شمایند . آنان را به عنوان امانت های خداوندی [ به همسری ] گرفته اید ; بر شما حقی واجب دارند ؛ زیرا تنشان بر شما حلال شمرده شده و از آن بهره می گیرید . فرزندانتان را در درون خویش حمل می کنند تا [ زمانی که ] با زایمان [ از این رنج طاقت فرسا ] رها شوند ؛ پس با آنان مهر بورزید و دلشان را به دست بیاورید ؛ تا در کنار شما بایستند . زنان را ناپسندیده نشمارید و بر آنان خشم مگیرید . از آنچه [ از مهریه و جز آن ] به آن ها داده اید ، جز با رضایت خاطر و اجازه آنان ، چیزی باز پس نگیرید ;10 .
بهترین شما کسی است که ; برای همسرش بهترین [ شوهر ] است .

مردی که بر بداخلاقی همسرش تاب بیاورد ، پروردگار پاداشی را که به خاطر تحمل ناگواری ها به حضرت « ایوب ع » داده است ، به او خواهد داد11 .
هر مردی که با زبانش زنش را بیازارد ، پروردگار نه انفاقش در راه خدا را می پذیرد ، نه نماز مستحبی اش را و نه نیکی اش را ، تا زنش را خرسند کند ؛ و اگر آن مرد روزها روزه گیرد و شب ها [ برای نماز مستحبی ] به پا خیزد ، برده ها آزاد کند ; [ باز هم ] نخستین کسی خواهد بود که وارد دوزخ می شود .
بهترین شما ، کسانی هستند که برای زنان خود بهترین [ شوهر] باشند . و من از همه شما برای خانواده ام بهترم .

خوش خلقی

روزی ام سلمه از او پرسید : پدر و مادرم فدایت ! زنی دو شوهر داشت . آنان هر دو مردند و به بهشت رفتند . این زن با کدامین آن ها زندگی خواهد کرد ؟
– ای ام سلمه ! زن ، مردی را که خوش اخلاق تر و با خانواده بهتر است برمی گزیند .

عدالت ورزی

عایشه می گوید : شیوه رسول گرامی چنان بود که هر گاه می خواست به سفر رود ، میان همسرانش قرعه می زد و نام هر کسی که در می آمد ، او را با خویش به سفر می برد1 .
مردی که دو همسر داشته باشد و میانشان به عدالت رفتار نکند ، روز رستاخیز در حالی می آید که دستانش را بسته اند و نیمی از پیکرش کج [ و فلج ] است ؛ تا او را در دوزخ افکنند.

رعایت عفاف

حضرت ، برای پاسداری از کانون گرم خانواده ، سخن گفتن مردان با زنان و دوشیزگان بیگانه را ، بدون آن که ضرورتی در کار باشد ، ناپسند می شمرد .
مردی که با زنی نامحرم شوخی کند ، پروردگار [ در رستاخیز ] به خاطر هر واژه هزار سال زندانی اش می کند !1
بدانید که هیچ مردی با زن نامحرم خلوت نمی کند ، جز آن که سومین نفر آن جمع شیطان است .
به مردان توصیه می کرد : پاکدامن باشید تا زنان شما پاکدامن باشند .

تأمین اقتصادی

ملعون است معلون ، کسی است که افراد تحت سرپرستی خود را رها سازد . بزرگترین گناه در نظر خداوند آن است که مردی افراد تحت سرپرستی خود را سرگردان گذارد1 .
می فرمود : در بهشت مقامی است که جز سه تن بدان نرسند : .. [ و یکی از آنها ] کسی است که نانخورهایی دارد و صبور است .

امام علی ع پرسید : صبوری این صاحب خانوار یعنی چه ؟
– این که بر افراد تحت سرپرستی اش به خاطر خرج هایی که می کنند منت نمی گذارد2 .
می فرمود از ما نیست کسی که خداوند به او وسعت اقتصادی داده ، اما او بر خانواده اش سخت می گیرد .
درهمی که برای خانواده ات خرج می کنی ، برایم محبوب تر است از دیناری که در راه خدا خرج بکنی .

کار در خانه

به مردان می فرمود : خدمتتان به همسرانتان ، صدقه به شمار می آید1 [ و پاداش دارد ] .
ای علی ! ; از من بشنو ؛ و من جز آنچه خدایم فرمان داده است نمی گویم :

هر مردی که همسرش را در [ کار ] خانه کمک کند ، به تعداد موهای اندامش یکسال عبادت برایش محسوب می کنند ؛ سالی که روزهایش روزه بوده و شب هایش را به پا خاسته باشد ; .
ای علی ! کسی که در خدمت خانواده اش در منزل باشد و خودخواهی نورزد ، آفریدگار نامش را در دیوان شهیدان می نگارد ; و برای هر قدمش ، یک حج و یک عمره پاداش می دهد ; .
ای علی ! ساعتی را در خدمت همسر بودن ، برتر است از هزار سال پرستش ، و هزار حج و هزار عمره ، و آزاد کردن هزار برده , و شرکت در هزار جهاد ، و عیادت هزار بیمار ، و حضور در هزار نماز جمعه ، و شرکت در هزار تشییع جنازه ، و سیر کردن هزار گرسنه ، ; ، و آزاد کردن هزار اسیر ،

; . و چنین کسی چشم از جهان فرو نخواهد بست ، جز آن که جایگاهش را در بهشت خواهد دید ; .
ای علی ! خدمت به همسر ، کفاره گناهان بزرگ است و خشم پروردگار را فرو می نشاند .

اجر شهید

انس می گوید : زنان مرا نزد رسول ص گرامی فرستادند تا بگویم :
ای فرستاده خدا ! مردان به برکت جهاد گوی سبقت را ربودند ؛ آیا کاری هست که ما با آنجام آن پاداش کار جنگاوران راه خدا را دریابیم ؟
ایشان فرمودند : خانه داری شما ، [ همان ] یافتن پاداش جنگاوران راه خداست1 .
هر زنی که [ برای انجام کار خانه ] برخیزد و برای همسرش نان بپزد و گرمای آتش آزارش دهد ، آفریدگار آتش را بر او حرام کند .

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
چهارشنبه 95 شهریور 31 , ساعت 7:6 صبح

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله شرحی متفاوت بر غزلِ « طربنام? عشق» حافظ با word دارای 15 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله شرحی متفاوت بر غزلِ « طربنام? عشق» حافظ با word  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله شرحی متفاوت بر غزلِ « طربنام? عشق» حافظ با word،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله شرحی متفاوت بر غزلِ « طربنام? عشق» حافظ با word :

کلام نخست:
تحقیقاتی که در بار حافظ بعمل آمده است از حدود شرح دیوان ، ایهامات ، تشبیهات ، تمثیل ، و استعارات و مختصری درباره مکتب و مَشرب و جهان بینی خاص او فراتر نمیرود . در مقایسه با مکتب و فلسفه و غزلیّات عارفانه او که به حد ایجاز رسیده است و او را برای همیش تاریخ جاودانه ساخته است -اینهمه ، جز مقدّمه و الفبای حافظ شناسی چیز دیگری نمی تواند باشد بی گمان بحث و صحبت درباره حافظ بسیار سخت است بخصوص اگر قرار باشد پا را فراتر گذ ارد و هر آنچه را که از حافظ و مکتب حافظ مایه میگیرد مورد مداقّه قرار داد. درباره ماهیّت فلسفی، علمی، اخلاقی و اجتماعی حافظ –تصوّف خاصّ و عرفان عاشقانه و مشرب ملامتی و قلندری او – اصول مکتب رندی – اصطلاحات و رموز دیوان او – آنچه تا کنون موضوع بحث اندیشمندان بوده است بقدری ناکافی و به اختصار بوده است که این باور را بوجود میاورد که حافظ و مکتب او بخوبی و به اندازه کافی شناسانده نشده است و رسالت عظیمی را که ادبا و محققان کوشا بر عهده دارند آنطور که باید و شاید به انجام نرسانیده اند .

شناختن حافظ تنها با بر پایی یک نهضت علمی و ادبی میسر میگردد تشنگان وادی عشق و ادب ، علمداران این نهضت خواهند بود شراره های این نهضت عظیم را بزرگانی چون شهریار بر افروخته اند . شهریار باور داشت که حافظ ، شعر قدیم را به کمال رسانده است شهریار نیز از جمله مردان گرانقدری است که پیرو حافظ بوده و به سبک و سیاق او شعر سروده است . گوته درباره او میگوید : دیوان شرقی را در وصف حافظ سروده ام و اعتراف میکند که عشق را تنها از حافظ میتوان فرا گرفت . زبان عشق حافظ دلهای هر آنکه را با غزلیات او آشنایی دارد به وجد میآورد و شوری می آفریند که زیبایی آنرا نهایتی نیست .
حریم عشق را درگه بسی بالاتر از عقل است کسی آن آستان بوسد که جان در آستین دارد

سرّ عظمت ومحبوبیت حافظ درشوری است که ازاشعارش میبارد . در حرارتی است که از غزلیاتش می تراود. در اسراری است که در دیوانش مستور است . گوته ، قافله سالار ادبیات غرب می گوید : وقتی دوّاوین شعرای جهان را در کتابخانه ام می چینم همیشه دیوان حافظ را در بالای همه قرار میدهم چون میترسم حرارت اشعارش آثار دیگر و کتابهایم را بسوزاند . بعقید حافظ راز عشق دریافتنی است نه آموختنی .
حافظ عقل را وسیله ناقصی میداند که بر پایه طبیعت قرار گرفته است و قادر به درک ماوراء طبیعت و جهان علوی نیست . بعقید او تنها راهی که میتوان از حضیض خاک به اوج افلاک رسید و چون قطره ای در دریای ابدیت فانی شد و بی پرده بوصال جانان و درک جمال بی حجاب او نائل گشت عشق است و بس . حافظ عشق را التهاب و انجذاب و حرکت بسوی معبود مطلق و تأ ثر و شیفتگی در برابر سرچشمه حسن ازلی میداند 1
در طول ادوار و سالیان گذشته ، حافظ شناسان و آشنایان خواجه همواره سعی در شرح و بسط غزلیات دلنشین وی داشته و هر یک با شناخت و بضاعت ادبی خویش، حافظ را شناسانده است.
چندان بیراه نخواهد بود در این مقال به نمونه ای از شرح غزل باشکوه« طربنام عشق» حافظ بقلم یکی از اساتید ادبیات کشور بپردازیم:

در ازل پرتو حسنت ز تجّلی دم زد عشق پیدا شد و آتش به همه عالم زد
در روز نخست فروغ حسن تو ای محبوب ازلی آهنگ ظهور و جلوه گری کرد ، از این نمایش جمال عشق پدید آمد و چون عشق زاده حسن است، جهان را در شور افکند و همه را در آتش خود سوخت .
جلوه ای کرد رخت ، دید مَلَک عشق نداشت عین آتش شد از این غیرت و بر آدم زد
جمال تو نمایان شد ، ابلیس دید ، چون در فطرتش عشق نبود تا تو را عاشقانه بپرستد ، از شدّت رشک مانند آتش سوزان شد و راه بر دل آدم زد و به گمراه کردنش پرداخت ( تلمیحی دارد به آیه 16 سوره اعراف = شیطان : حال که مرا نومید ساخته ای ، من هم ایشان را از راه راست تو منحرف می کنم آنگاه از پیش و از پس و از چپ و از راست بر آنها می تازم و بیشترین شان را شکر گزار نخواهی یافت ) .

عقل میخواست کزان شعله چراغ افروزد برق غیرت بدرخشید و جهان بر هم زد
خرد مصلحت جو مایل بود که از آن درخش ایزدی چراغ خود را فروغی بخشد و سودی جوید ، برق رشک عشق تابان شد و شوری بپا کرد و جهان را دگرگون ساخت .
مدّعی خواست که آید به تماشا گه راز دست غیب آمد و و بر سینه نا محرم زد
عقل مصلحت اندیش به ادّعای رقابت با عشق خواست که در معرض اسرار غیب گام نهد ، دست نهان حق نمایان شد و برسینه خرد که راز دار غیب نمیتوانست باشد ، کوفت و اورا دور کرد .

دیگران قرع قسمت همه بر عیش زدند دل غمدید ما بود که هم بر غم زد
جز دل محنت کشیده ما که غم عشق را برگزیدو درصف عاشقان بلا کش درآمد،دیگران بهره مطلوب خودرا درزندگی خوش وآسوده جستند .
جان علوی هوس چاه زنخدان تو داشت دست در حلق آن زلف خم اندر خم زد
روح قدسی یا جان پاک می خواست که چاه ذقن تورا ببیند بکنایه یعنی خواستار وصال تو بود ، ناگزیر در چنبر گیسوی دراز شکن بر شکن تو دست آویخت ، مقصود آنکه جان از جهان برین به جهان فرودین یا عالم کثرت آمد ، چه جان را در قالب تن برای عشق ورزی با تو آفریده اند .
حافظ آنروز طرب نام عشق تو نوشت که قلم بر سر اسباب دل خرّم زد
حافظ آن زمان نام شادی فزای عشق تو را به نگارش آورد که بر سرو سامان دل شاد خود قلم محو کشید و به غم تو دل خوش کرد .

اما تحقیقات ، مطالعات و پژوهش های بعمل آمده توسط نگارنده مؤید این مطلب است که غزل فوق ورای این تفاصیل بوده و اسرار پیدا و پنهان بسیاری در آن نهفته است. در این مقاله به شرح و توضیح غزل « طربنام عشق» پرداخته ام. امید است منظور و مقصود خواجه از این غزل بر همگان آشکار گردیده و این گفتار ، سرآغاز یک نهضت ادبی – علمی در شناخت بهتر « حافظ » باشد.

شرح غزل « طربنام عشق » حافظ :
در ازل پرتو حسنت ز تجلّّی دم زد عشق پیدا شد و آتش به همه عالم زد
در لحظ آفرینش، ( چون این مصرع دلالت بر وقوع فعلی در زمانی معیّن دارد – دم زدن- حافظ اشاره به زمانی دارد که قبل از آن ، وجود و معنی ندارد – مراد از ازل ، آغاز غیر زمانی است ) عالم از فروغ و پرتو حسن ( کمال و جلال و جمال ) خداوند متجّلی و پدیدار گشت( ظهور یافت ) و عشق بی پایان الهی بر آن تابیدن گرفت. یعنی خدا بود و دیگر هیچ نبود ، خلقت هنوز قبای هستی بر عالم نیاراسته بود تا اینکه ماد نخستین ( حالت چگالی و تراکم بینهایت ماده ) به عشق لا یزال الهی آراسته گشت . دچار انفجار و آتش شد ( آتشگوی نخستین ) و عالم را تشکیل داد .
بزرگترین سؤال فیزیکدانان و کیهانشناسان معاصر این است که این روند چگونه و چرا آغاز شد؟ یعنی جهان کنونی ( آتشگوی آغازین ) از چه نشأت گرفت؟ طبق نظری کوانتومی- جهان کنونی از خلاء نشأت گرفته است! از هیچ!.

ولی چگونه چنین چیزی ممکن است؟ مطابق نظریه های کوانتومی، خلاء همان هیچ نیست بلکه آکنده از ذرات بسیار ریز کوانتومی است! – اقیانوسی از ذرات ریز نامرئی – سؤال اساسی تر این است که:بر اقیانوس ذرات نامرئی کوانتومی، شعوری باید حاکم می بود و گرنه ساز و کار منظم نمی داشت و از حالت ناپایدار و نامرئی- به حالتی پایدار و مرئی- تلاشی نمی یافت. دانشمندان مباحث فوق هنوز پاسخ این سؤالات را نیافته اند ولی عرفان ، پاسخ و توضیحی روشن دارد : آیا «اقیانوسی از ذرات پنهان کوانتومی » توصیف علمی و فیزیکیِ « کنز مخفیأ لم اعرف » نیست؟ یعنی « گنج پنهانی ناشناخته»! بعبارت دیگر :« اقیانوس ذرات پنهان ناشناخته»، تعریف علمی « خداوند» است که همانا منشأ هستی است.

فیزیکدانان دلیل آفرینش یا بهتر بگوییم، دلیل ظهور و آشکار گشتن این «گنج پنهانی» را نمیدانند ولی عرفا به استناد حدیث کَنز، علت فاعلی و غایی جهان هستی را عشق می دانند:« فََاََحبَبتُ اَن اُعرَفَ»] چون دوست داشتم شناخته شوم. [ بیان علت فاعلی است و « لِکَی اُعرَف » ، بیان علّت غاییِ خلقت جهان است. بله ، دلیل آفرینش این بود که خداوند دوست داشت شناخته شود. حال وقتی سؤال میشود: خداوند دوست داشته توسط چه و که شناخته شود؟ پاسخ این است که « فخلقت الخلق لکی أعرف» ، پس خلق کردم مخلوقات ( خلق ) را، تا مرا بشناسند. این را خدا شناسی نامیم.
مولانا نیز معتقد است: جهان از عشق، و برای عشق پدید آمده است.

گنج مخفی بُد ، ز پرّی چاک کرد خاک را تابان تر از افلاک کرد
گنج مخفی بَد ، ز پرّی جوش کرد خاک را سلطانِ اطلس پوش کرد

ظلمت بود ، جهل بود ، عدم بود ، سرد و تاریک
و در دایره امکان هنوز تکیه گاهی وجود نداشت .
خدا کلمه بود . کلمه ای که هنوز القا نشده بود ، خدا خالق بود .
خالقی که هنوز خلا قیتش مخفی بود ، خدا رحمان و رحیم بود.
ولی هنوز ابر رحمتش نباریده بود . خدا زیبا بود .

ولی هنوز زیباییش تجّلی نکرده بود . خدا قادر و توانا بود .
ولی قدرتش هنوز قدم به حوزه عمل نگذاشته بود .
در عدم چگونه کمال و جلال و جمال خود را بنمایاند ؟
در سکوت چگونه زاییده شود ؟ در جمود چگونه خلاقیت و قدرت تظاهر کند ؟

حافظ پژوهان معتقدند: این غزل مصداق حدیثِ نبویِ ] کنت کنزا مخفیا لم اعرف، فأحببت أن أعرف فخلقت الخلق لکی أعرف;[ بوده و یقیناً حافظ ،علت آفرینش را به انگیزه عشق می داند و آنرا « حرکت حبّی » یا « انگیزش عشقی » می خواند و اگر این عشق و محبت نبود عالم به عین وجود در نمی آمد. 

ابوالعلاء عفیفی نیز در کتاب « تعلیقات» خود آورده است: « حبّ ظهور حق در صور وجود، و حبّ خداوند به اینکه در آین ممکنات خود را بنمایاند؛ کارساز آفرینش شد. این حبّ علت خلق عالم است و اساس حقیقی ایست که هستی بر آن استوار است و همین حبّی که مبداء وجود و اصل کل موجود است،همان است که از نظر صوفیه( و عرفا )، تنها راه معرفت به خداوند و تحقق وحدت ذاتی با اوست».
مراد از تجلّی، تجلیّات ازلی است که جنب ذاتی و حبّی دارد وهمان « فیض اقدس» است و مرتب «عماء». ]عماء اصطلاحی است به معنی ساحت یا شأن یا مرتبه ای که در آن نه مکانی است، نه زمانی، نه جهتی، و نه هیچ چیز – جز صرف ذات خداوند ؛ و خداوند پیش از آفرینش خلق یا تجلیّات خود در آن بوده است [ * * *

{از مَنظر « عفیفی» : فیض اقدس ، عبارتست از تجلّی ذات احدیّت بر خود در صُور جمیع ممکناتی که وجود آنها به صورت بالقوّه در ذات یا علم الهی ثبوت دارد و این نخستین درجه از تعیّنات وجود مطلق است. این تعیِّنات معقول اند و در عالم اعیان حسی وجود ندارند. بلکه صرفاً قوابل ( پذیرندگان ) وجودند؛ و این حقایق معقوله یا صُور معقول ممکنات همان است که ابن عربی به آنها « اعیان ثابته » می گوید و شبیه به صُور یا مُثُل افلاطونی است } نقل از حافظ نامه، اثر بهاء الدین خرمشاهی

خداوند خواست تا عشق بی پایان خود را منتشر سازد ؛ از پر تو حسن الهی عشق زاده شد و به همراهش ماده و زمان و دایره امکان ( فضا ) و آتشگوی آغازین زاییده گشت ( آتش به همه عالم زد ) .
« فخر الدین عراقی » در یک توصیف بسیار زیبا ، نگاشته است: [حق که بنیاد ذاتی جهان است خیر محض و جمال مطلق است و لازمه این زیبائی ، جلوه گری است : « سلطان عشق خواست که خیمه به صحرا زند ، در خزاین بگشود ، گنج بر عالم پاشید ، ورنه عالم با بود و نابود خود آرامیده بودو در خلوت خان شهود آسوده . نا گاه عشق بی قرار از بهر اظهار کمال ، پرده از روی کار بگشود، صبح ظهور نفس زد ، آفتاب عنایت طلوع کرد ، نسیم هدایت بوزید ، دریای وجود در جنبش آمد ، سحاب فیض چندان باران « ثُمَّ رَشَّ عَلَیهم من نوره » بر زمین استعدادات بارانید که « وَ اَشرَقَتِ الاَرضُ بِنورِ رَبِّها » . عاشق سیراب آب حیات شد ، از خواب عدم بر خاست ، قبای وجود در پوشید ، کلاه شهود بر سر نهاد ، کمر شوق بر میان بست، قدم در راه طلب نهاد]

عالم هستی، از تجلّی پرتو حسن الهی در زمان ازل ؛ طی« آتشگوی آغازین» پدیدار گشت.
عدم بود ، ظلمت بود ،سکوت و جمود بود ، اراده خدا تجلّی کرد ، ماده پدیدارگشت عشق خداوند بدان تابیدن گرفت انرژی یافت ، روح یافت . انفجار و انتشار یافت و کائنات را ، کهکشان ها و ستارگان و ;; را پدید آورد. هستی قدم به عرص وجود گذاشت؛ جهان گسترش یافت .

(بدین ترتیب حافظ « نظری آفرینش مداوم یا پیوسته» را رد میکند و به پیدایش و آغاز زمان در روزی معیّن، اشاره دارد) .
چه انفجار ها ، چه طو فانها ، چه سیلابها ، چه غوغاها که اساس حرکت خلقت شده بود و با گسترش و انبساط جهان، سیارات ، خورشید ، زمین ، کوهها ، دریاها آفریده شد و زندگی با شور و هیجان زاید الوصفش به هر سو میتاخت . اقیانوس ها ، دریاها ، حیوانات و گیاهان به حرکت درآمدند . جلال بر عالم وجود خیمه زد و جمال صورت زیبایش را نمایان ساخت و کمال ، اداره این نام عجیب را بر عهده گرفت . حیوانات به جنب و جوش و پرندگان به آواز درآمدند و وجود ، نغمه شادی آغازکرد و فرشتگان سرود پرستش سر دادند.
جلوه ای کرد رخت دید ملک عشق نداشت عین آتش شد از این غیرت و بر آدم زد

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
چهارشنبه 95 شهریور 31 , ساعت 7:6 صبح

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 مقاله در مورد بررسی و شناخت طرح های فرش اراک با تأکید بر طرح های بته میر و بند ریحان با word دارای 17 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله در مورد بررسی و شناخت طرح های فرش اراک با تأکید بر طرح های بته میر و بند ریحان با word  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله در مورد بررسی و شناخت طرح های فرش اراک با تأکید بر طرح های بته میر و بند ریحان با word،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله در مورد بررسی و شناخت طرح های فرش اراک با تأکید بر طرح های بته میر و بند ریحان با word :

موقعیت جغرافیایی و تاریخی استان مرکزی
استان مرکزی تقریباً در مرکز ایران بین 33 درجه و 30 دقیقه تا 35 درجه تا 35 دقیقه عرض شمالی و 48درجه و 57 دقیقه تا 51 درجه طول شرقی از نصف النهار گرینویچ قرار گرفته است. استان مرکزی از شمال به استان های تهران و زنجان از مغرب به استان همدان، از جنوب به استان اصفهان و لرستان و از مشرق به استان اصفهان محدود است. مرکز این استان شهر اراک و

شهرستان های تابعه ی آن ساوه، خمین، محلات، سربند، تفرش، دلیجان و آشتیان است. سابقه ی تاریخی شهر فعلی اراک گرچه به 200سال نمی رسد ولی لفظ اراک قبل از ظهور اسلام احتمالاً به بخشی از ماد بزرگ یعنی جبال (کوهستان) اطلاق می شده است.

تاریخچه فرشبافی استان مرکزی:
این شهر سابقه دیرینی در فرشبانی ندارد ولی شواهد تاریخ و وضعیت منطقه ای حکم بر آن دارد که به همان دلایل که در شهرهای اطراف آن یعنی قم، کاشان، اصفهان و همدان فرشبافی وجود داشته این منطقه نیز از فرشبافی بی نیاز نبوده و در بعضی بخشی های آن ساروق فراهان سربند و مرادآباد از قدیمی ترین ایام تولید فرش وجود داشته است.
بعد از ظهور اسلام تا قرن متمادی نشان مستندی از فرش در این منطقه نیست چون صرف نظر از این که فرش کالایی منسوج و از بین رفتنی است وضعیت خاص نا آرامی و درگیریهای مداوم در منطقه مرکزی ایران نیز خبر از استقرار کارگاههای گسترده و فرش های بزرگ و ماندنی نمی دهد. از اواسط حکومت ناصر الدین شاه است که فرش اراک حضوری قابل لمس یافته و فرش های منطقه و بعضاً شهرت جهانی می یابد.

برای اولین بار در حدود سال های 1254 هـ.ش در زمان ناصر الدین شاه بازرگانان تبریز با اقدام به صدور فراورده های اراک و نواحی اطراف آن نمودند. می توان دریافت که ارزش اقتصادی این امر آن زمان به حدی رسید که حدود سال 266 (هـ.ش) 1883 شرکت انگلیسی – سوئدی الاصل رنگلر اقدام به گشودن دفتر ها در این شهر نمود.

به گفته سیسیل ادواردز این امر به دنبال آن صورت گرفت که یکی از کارمندان شرکت رنگلر به نام اشتراوس پیشنهاد می نماید که به جای تبدیل کردن پول های به دست آمده به امپریال طلا، روی وجود آن صرف خرید قالی بمایاند. به دنبال شرکت رنگلر، طی ده سال کمپانی های دیگری نیز در اراک شروع به فعالیت کردند که نام برخی از آن ها در زیر آمده:

1- کمپانی تا و سهند چیان نیویورک محل فعالیت این شرکت، منطقه وسیعی بود که فعلا اوراق دارایی استانداری و دبیرستان ترکیه (ایراندخت) قرار دارد و به انبار قرار دارد.
2- کمپانی شرق (ازمیری) محل کار این شرکت حدود کوچه الکه بوده ا

ست.
3- کمپانی غازان این شرکت در کوچه بانک عباس آباد قرار داشت.
4- شرکت تلفنیان – مخصوص خرید و صدور فرش و محل کار آن در بازار سرای نوذری بود.
5- شرکت قراگوزیان – محل کار این کمپانی حدود خیابان حجازی و فعالیت این شرکت چشمگیر بوده است و حدود 2000 دار قالی داشته.

ابعاد فرش های تولیدی استان مرکزی:
1- پشتی
2- خرک
3- روکرسی
4- خرک دوذرع
5- دوذرع یا قالیچه
6- ذرع و نیم و چارک
7- کناره یا رو پله ای
8- سراندازه
9- میان فرش
10- قالی
11- پرده ای
12- کلکی

– موقعیت جغرافیایی و تاریخچه استان مرکزی:
استان مرکزی تقریباً در مرکز ایران بین 33 درجه و 30 دقیقه تا 35 درجه و 35 دقیقه عرض شمالی و 48 درجه و 57 دقیقه تا 51 درجه طول شرق از نصف النهار گرینویچ قرار گرفته. استان مرکزی از شمال به استان های تهران و زنجان از مغرب به استان همدان از جنوب به استان اصفهان و لرستان و از مشرق به استان های اصفهان و تهران محدود است.

مرکز این استان شهر اراک و شهرستان های تابع آن ساوه – خمین محلات و سربند تفرش دلیجان و آشتیان است. سابقه تاریخی شهر فعلی اراک گرچه به 200 سال نمی رسد ولی لفظ اراک قبل از ظهور اسلام احتمالاً به بخشی از ماد بزرگ یعنی جبال (کوهستان) اطلاق می شده است.

بته میر:
«بته ابتدا به شکل سرو بوده و سرو مظهر ایران و طی جنگ ها و شکست ها سر سرو خمیده گشته و به بته تبدیل شده است.»
در قدیم سرو مظهر ایران بوده است.
ایرانی که همانند سرو مظهر ایستادگی، استقامت و بلندی است
سروی که در تمام فصول سر سبز، پایدار و زنده است.
اما همین که جنگ های متوالی به این سرزمین، (این سرو بزرگ زد) این سرو طی ویرانه هایی که در جنگ بود سر شکسته شد و در خود فرو رفت و هنوز که هنوز است این سرو طی صدمات وارده سر بر تو برده و همان گونه که بود، هست.

با سعی و تلاش و کوشش، امید است که دوباره سرومان را سربلند کنیم و ایرانی همیشه سرافراز می سازیم.
در منطقه شازند اراک این بته در روستایی به نام میر بافته شده که همین منطقه علت نامگذاری این فرش می باشد (بته میر)
شکل ظاهری این طرح به صورت بته ای لوزی شکل با یک حرکت یا یک بند شکسته بر روی شکل قرار گرفته. نکته قابل توجه در این طرح بدین صورت است که ابتدا شکل بته در یک ردیف و با یک فاصله خاص تکرار می گردد سپس در ادامه این طرح نوع حرکت بته تغییر نمود و به صورت یک درمیان تکرار می شود

نقش های ابتدایی:

این نوع طرح از تکرار منظم یک نوع نقش ساده بنام بته بر روی تمام سطح زمینه به وجود می آید این نقش بسیار رایج در بافته های ایرانی با اشکال گوناگون و متنوع به خصوص در روی شال های بافت کرمان، پارچه های قلمکار اصفهان، گلیم هایی که افشارها، قشقایی ها و کرد ها می بافتند و قالی ها و قالیچه هایی که در نواحی سنندج، تبریز، کاشان، قم، اراک و غیره بافته می شوند ظاهر می شوند.
این نقش که با اشکال گوناگون تعبیر شده است که از مهر شاهانه، شعله و غیره بیشتر چنین می نماید که بیانگر یک عنصر گیاهی بوده است. یعنی برگ گل، دسته گل یافته.
این نکته چه از وجه زبان شناسی و چه از طریق مطالعات مستقیم در بین بافندگان و تجار فرش منطقه اراک که در این نقش حالتی از یک گل یا سرو می بینیم که نوک آن بر اثر وزش باد خم شده است، تأیید می شود.
در تأیید این تعبیر آخر می توان به اهمیت درخت سرو استناد کرد که در شهر کهن ایران غالباً نشانه نماد زیبایی، رعنایی و اصالت مردان است.
در اراک دو نوع بته داریم:
1- بته جقه: که به صورت گرد و مدور با یک یراق احاطه شده است.
2- گل بته سر کج: (بته مالیمری) گل بته که خیلی کوچکتر از اصلی است و معمولاً از خطوط صاف و منظم تشکیل تشکیل شده است. زمینه ای در آن نقش گل بته بکار رفته است و رنگ آن گلناری یا ندرتاً سرمه ای است (در زمان فعلی) معمولا در حاشیه دارای یک نوار اصلی است که رنگ زمینه آن فام است و یک خط اصلی شکسته در وسط آن دویده است که نقش های بته روی آن تعبیر شده است.
این نوع نقش به روستاهای منطقه کوهستانی کوچک و سربند اختصاص دارد ولی گاهی نیز در اراک روستاهای مجاور آن دیده می شود. در مورد نقش بته جقه ای باید گفت که آن را عمدتا درون فرش هایی می بینیم که در ساروق و اطراف آن ساخته می شود.

بته میری (سربندی):
نام سربند در چند کیلومتری اراک همیشه با نام طرح مخصوصی که بی شباهت به کاج نیست مترادف بوده است. این طرح کاج که به «بوته میری» مشهور است، اصل و منشا دقیقی ندارد. اسم میر مشتق از کلمه مالمیر، روستایی در مرکز این بخش است.
به روایت دیگر سکونت عده بیشمار میرها (سیدها) در بخش سربند، نام مالمیر (اموال میرها) را موجب شده و قالی ها میری دستبافت هایی بوده است که به توسط این افراد بافته می شده است.

بوته میری نیز به خاطر نقوش ساده و تکرار آن ها در ردیف های افقی و مایل نقوش چشم نوازی را پدید می آورد.
نگاهی به انواع بته میری بازار فرش اراک:
به لحاظ رج شماری – بته ها معمولا در دو رج شمارند 100 ک (با 25 رجشمار) است به عبارتی در هر 5/6 سانتی متر 25 گره وجود دارد.
120/ک (رجشمار 30) در هر 5/6 سانتیمتر 30 گره زده می شود.
به لحاظ زمینه رنگی: دارای سه رنگ (رنگ متن)

1- کرم 2- لاکی 3- سرمه ای و آبی کمتر دیده می شود.
در قدمی زرد طلایی و سبز به کار می رفته
حاشیه فرش بته میری:
دارای 7 حاشیه است: 1- حاشیه بزرگ 2- تا کوچکتر 4 تا طره دار
به لحاظ محل بافت این طرح متفاوت می باشد. در بیشتر مناطق اراک خیرآباد، کارچان، قلعه نو، گوار، حاجی آباد، شهوه، عقیل آباد و بغدادی و سنجان است که بهترین نوع این بته ها در روستاهای عقیل آباد و گوار شهرستان سنجان است.

به لحاظ نوع گره:
در مناطق اراک فرش های فارسی بافته می شود و به منبع آن گره فارسی زده می شود.
به لحاظ کیفیت جنس مواد:
نوع خامه: و جنس مواد برای هر متر 5/4 خامه به کار می رود.
پود زیر 400 گرم برای هرمتر پود رو (نازک) 800 گرم در هر متر.
جنس خامه: پشم تابدار است و گاهی نیز استفاده از پشم دبا غی نیز دیده شده ولی چون پشم دارای کیفیت نا مطلوبی است در هنگام شستشو فرش خراب م

ی شود. پس استفاده از پشم تابدار که کیفیت فرش به حد مطلوب برسد.
ابن طرح در شکل و قالب های مختلف بررسی می شود.
1- بته سرکج 2- بته تخم مرغی (نمکی) 3- بته لچک ترنج 4- بته لچک
در شکل بته سرکج در شکل تخم مرغی از حالت لوزی به شکل بیضی و بند شکسته آن کوتاهتر و نزدیک به خود بته می باد.
– در شکل تخم مرغی اندازه فرش و رنگ بندی شبیه همان بته سرکج می باشد. متفاوت در نوع شکل بته می باشد. پر تر است
– بته لچک ترنج طرح این لچک ها دقیقاً برگرفته از اصل طرح حاشیه بزرگ این نقشه می باشد. دقیقاً در این طرح با طرح لچک (بدون ترنج) بدین صورت می باشد که طرح هم در لچک و هم در ترنج یکسان بوده ولی در نوع رنگبندی این دو زمینه متفاوت می باشد بدین صورت که طرح زمینه ترنج آن با حاشیه بزرگ هم رنگ و طرح لچک آن متضاد رنگ ترنج می باشد. معمولاً این طرح در قالب طرح های 3 متنی یا 5 متنی قابل اجرا می باشد.
– بته لچک: تقریباً شبیه طرح افشان اجرا می شود و به لحاظ شکلی فاقد ترنج می باشد نحوه اجرای آن با بته تخم مرغی یا بته سرکج قابل اجرا می باشد.

در بافت فروش طرح بته میری از دو پود رو (نازک) و زیر کلفت (کلفت) استفاده می شود که پود کلفت مانند فرش های دیگر از میان چله ها عبور داده و با دفتین می کوبند و پود نازک (رو) بر روی پود ضخیم قرار گرفته و از میان چله های زیر رو به صورت زد و خورد عبور می دهند و توسط دفتین آن را می کوبیم که پود نازک آن به رنگ سرمه ای می باشد.
و نوع بافت با توجه به رجشمار 25 آن تخت بافت است و در رجشمار 30 آن نیم لول است.
به لحاظ چله کشی فرش:
چله کشی فرش نیز مانند تمام فرش های فارس، باف چله دوانی می شود و سپس بر روی دار سوار می گردد.
ابعاد بته ها:

در ابعاد 9 متری (5/3 * 5/2)
در ابعاد 12 متری (4 * 3) تجاری و کهنه است و بیشتر صرف مساجد می گردد.
در ابعاد 6 متری (3 * 2) تجاری است که رایج تر است و بیشتر یافته می شود.
2 زرع – زرع ونیم – خرسک بافت نیز جز ابعاد آن است.
بند ریحان:
خمین در جنوب استان مرکزی قرار دارد در شهرستان خمین روستایی به نام (ریحان) وجود دارد. این روستا به دو بخش علیا و سفلی تقسیم شده که تقریباً در مرکز این روستا امامزاده ای وجود دارد که این امامزاده بسیار معروف است که نوه چهارم امام زین العابدین است که باعث معروفیت این روستا شده و یکی از موارد دیگر نقش بند در این روستا است.

فرش این روستا به نام خود روستاست و یکی دیگر از عوامل معروفیت این روستا فرش زیبا و هنری آن است بند ریحان در واقع برگرفته از یک آبگیر است که آبگیر این شکل مربع است این بندها زمانی که باران های شدید و برف زیاد می بارید مردم روستا برای جلوگیری از سیل و آسیب ندیدن جلوی آب ها را با سیل بند می بستند و این کار باعث شد که آبگیری یا فضایی به وجود آید و منبع آب

مصرفی ساکنان این روستا چه در امور زندگی و چه در کشاورزی همان آبگیر می شد. مردم این روستا کم کم با توجه به محصولات کشاورزی و دنیای پیرامون خود، اشیا زندگی و گل و گیاه اطراف خود نقوش را به صورت هندسی در آوردند و به صورت ذهنی باف بر روی فرش کار کردند و نقش بند ریحان را به وجود آوردند.

تعداد رنگ ها:
رنگ های مورد استفاده در نقش بند ریحان طبیعی بوده و توسط خود روستاییان کار رنگرزی آن صورت می گرفته است. این رنگ ها حتی نام های محلی مخصوصی به خود دارند رنگ های قرمز پر رنگ (دوغی)، قرمز کم رنگ (پس دوغی)، شتری (جفتی) سرمه ای، سبز، سفید، سیاه که برای بدست آوردن رنگ قرمز پر رنگ (دوغی) از رناس (نوعی ریشه نباتی روغنی) برای قرمز کم رنگ (پس دوغی) از مقدار کم تری روناس رقیق شده و رنگ سبز تیره از برگ درخت انگور (مو) و برگ بید و برای تهیه رنگ های تیره یا مشکی از پوست انار، ریشه شیرین بیان و پوست گردو استفاده می شود. همچنین برای ثبات رنگ ها از سرکه، دوغ و زاج سفید استفاده می کردند.

خامه های مورد استفاده نیز پشم بوده پشم را از گوسفندانی که خود پرورش می یابند تهیه می کردند یعنی به صورت دستباف بوده و اهالی آن محل خود کار ریسندگی آن را انجام می دادند.
مقراض کاری (پرداخت): که همزمان با بافت هر رج پرداخت انجام می شود.
طرح خاصی به جز بند ریحان در این روستان بافته نمی شود و اغلب بافت فرش با استفاده از نقشه های کشیده شده و از بازار خریداری شده بافته می شود. زمینه فرش رنگ دوغی دارد.

نقشه بند ریحان:
گره ها در این قالی، فارسی و یک پود می باشد. این قالی بین 18 تا 20 رج بافته می شود بنابراین قالی درشت بافت می باشد. کسانی که در گذشته استطاعت خرید و تهیه مواد اولیه را نداشتند، در عوض گرفتن مزد و در مدت معین برای دیگران کار می کردند.
نقوس قالی بند ریحان تا حدودی متاثر از طبیعت و همچنین موقیعت خاص اقلیمی بوده است. این قالی نقشه طراحی شده روی کاغذ شطرنجی نداشته و بافنده نقوش را از کودکی و هنگام کار آموخته و در ذهن دارد.
– طراحان نقشه فرش در شهرستان خمین اذعان می نمایند که تا کنون نقشه ای برای قالی بند ریحان رسم نموده اند. در بافت این قالی پس از چله کشی چند رج با زمینه قرمز بدون هیچ طرحی و ساده بافته می شود که به آن اصطلاح محلی (یوحرامه) می گویند. این رنگ به طور کلی به عنوان زمینه قالی تکرار می شود بعد از چند رج بافته شده طرح ساده حاشیه قالی شروع می شود.

نقش حاشیه:
حاشیه قالی بند ریحان دارای سه قسمت قابل تفکیک است ابتدا حاشیه باریک مصطلح به هلی بافته می شود. سپس حاشیه ای پهن تر معروف به حاشیه گل سرخ و بعد از حاشیه گل سرخ مجدداً نور باریکی از حاشیه هلی قرار می گیرد.

رنگ های قابل استفاده در حاشیه های هلی عمدتاً قرمز و سرمه ای و در حاشیه اصلی رنگ زمینه می باشد که در حاشیه اصلی گلی به شکل مربع معروف به گل سرخ با رنگ های قرمز و; بافته می شود، همچنین در کنار ساقه گل سرخ دو ماهی به صورت قرینه نقش می خورد. در چهارگوش قالی بند ریحان حاشیه ای باریک و معروف به (لته سیب) به جای حاشیه هلی و گل سرخ بافته می شود که از قالی های محله ها و شهر های همجوار گرفته شده است. این محل گاه برای جلب توجه مشتری و ایجاد نقش هایی شبیه قالی های بافته شده در شهرهای همجوار صورت می گیرد.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
<      1   2   3   4   5   >>   >

لیست کل یادداشت های این وبلاگ