سفارش تبلیغ
صبا ویژن
از خرد تو را این باید که راه گمراهى‏ات را از راه رستگاریت ، نماید . [نهج البلاغه]
 
جمعه 95 مهر 30 , ساعت 5:42 صبح

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

تحقیق تخم مرغ وفرآوری آن با word دارای 44 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد تحقیق تخم مرغ وفرآوری آن با word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی تحقیق تخم مرغ وفرآوری آن با word،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن تحقیق تخم مرغ وفرآوری آن با word :

تخم مرغ وفرآوری آن 1

مقدمه :

تخم مرغ به عنوان یک ماده غذایی سالم ومقوی ومنبع خوبی از پروتئین، ویتامین ها واملاح ضروری هموار مورد توجه بوده است وامروزه نیز چه به تنهایی وچه درکنار ومواد غذایی دیگر کاربرد گسترده ای در تهیه موارد خوراکی ، انواع صنایع غذایی ، قنادی ونانوایی دارد البته صنعت تولید ، عرضه ، بسته بندی فرآوری وبازاریابی تخم مرغ درقیاس باگوشت مرغ به دودلیل عمده توسعه چشمگیری نداشته است یکی غیرواقعی درموردمحتوی کلسترول تخم مرغ وتاثیر آن برسلامت انسان صورت گرفته ودیگراینکه طبق عادت غذایی بیشترمردم درکشورهای مختلف، غالبا مصرف تخم مرغ رادرصرف صبحانه محدود کرده واستفاده آنرادرسایروعده های غذایی روزانه عمومیت نداده اند(1).

بی شک مصرف بی رویه اسیدهای چرب اشباع برای سلامتی انسان زیان آور بوده وموجب پیدایش بیماریهای قلبی ( تصلب شرائین ) می گردد ولی نقش کلسترول در ایجاد این عارضه به طور دقیق مشخص نشده است . بنابراین باید اقدامات لازم جهت معرفی محتویات غذایی تخم مرغ وعرضه محصولات غذایی جدید ومتنوع وعوامل موثر برتغییر کمی وکیفی تولید تخم مرغ برای این رشته این صنعت وصنایع وابسته وبرطرف کردن نیازهای غذایی مردم با استفاده از آن انجام دادتا ذائقه عمومی بسوی مصرف هرچه بیشتر تخم مرغ سوق یابد .

صنعت فرآورده های تخم مرغ یک پروژه جدید نمی باشد بلکه در سال 1878 در ایالت مرکزی آمریکا پودر تخم مرغ برای نخسیتین بار به بازار عرضه گردید این امر درطول جنگ جهانی دوم شتاب بیشتری به خود گرفت زیرا درتغذیه سربازان از آن صنعت بهره بردند اما به دلیل محدودیت تکنولوژی وابتدایی بودن دسیتگاهها طعم محصولات تولیدی مطلوب نبوده واز سال 1930 به بعد باوارد شدن تکنولوژی تحولی عظیم دریاین صنعت ایجاد گردید وازآن پس انواع فرآورده های تخم مرغ به بازار آمد وجایگاه ویژه ای رادرصنایع غذایی ومصارف خانگی به خود اختصایص داد به دلیل کاربرد تخم مرغ درصنعت ومهمتر از آن کاربرد سفیده وزرده به تنهایی دربعضی از صنایع ، استفاده از تخم مرغ جداسازی شده صرف جویی قابل توجهی خواهد داشت وبین صنایع مصرف کننده تخم مرغ تعادل برقرار خواهد شد (5) .

فصل اول: ساختمان تخم مرغ 2

ساختمان تخم مرغ وکیفیت آن:

تخم مرغ با اندازه (وزن)متوسط درحدود58گرم،5.7سانتیمتر طول 4.2سانتیمترعرض،68سانتیمترمربع سطح وحجمی درحدود53 سانتیمترمکعب داردوازقسمتهای زیرتشکیل شده است.1- صفحه رویان 2-سفیده 3-زرده 4-پوسته آهکی

ترکیب تخم مرغ و مقادیر آن به شرح زیر می باشد:

مواد تشکیل دهنده تخم مرغ با
پوسته (%) محتویات تخم مرغ بدون پوسته(%) زرده
(%) آلبومین
(%) پوسته و غشاها
(%)
تخم مرغ کامل 100 -- 31-30 61-58 12-9
آب 65 75 48 87 2
پروتئین 12 12 5/17 11 5/4
چربی (لیپید) 11 11 5/32 2/0 --
کربوهیدرات 1 5/0 1 1 --
خاکستر 11 5/1 1 8/0 5/93


پوسته(SHELL):
پوسته تخم مرغ آهکی بوده و از بافتی ناهموار و دانه دانه بوجود آمده و از 18-6 هزار روزنه میکروسکوپی پوشیده شده است.تبخیرتخم مرغ وهمچنین تنفس جنین درحال رشداز طریق این منافذانجام شده وموادموجود درپوسته جهت ساختمان استخوان وسایراعضای مشابه درجنین استفاده می شود با افزایش مدت زمان نگهداری تخم مرغ منافذ پوسته تخم مرغ افزایش می یابد. همچنین بالا بودن حرارت محیط سبب افزایش قطر منافذ پوسته تخم مرغ می گردد. پوسته یک غشاء نیمه تراوا میباشد که اجازه میدهد دی اکسید کربن و رطوبت از طریق منافذ ریز به بیرون تخم مرغ و هوا به داخل آن راه یابد. همچنین پوسته دارای یک لایه پوششی محافظت کننده بنام کوتیکول است وحدود10میکرون ضخامت داشته وازآب،هیدرات کربن،لیپیدوپروتئین ازنوع موسین تشکیل شده است که به عنوان یک سد دفاعی، تخم مرغ را از ورود میکروارگانیسمهای بیماریزا و گرد و غبار مصون ساخته و در تازه ماندن تخم مرغ نقش بسزایی ایفامیکند. استحکام پوسته به جیره غذایی مرغ به ویژه

تخم مرغ وفرآوری آن 3

میزان کلسیم، فسفر، ویتامین D دریافتی و نژاد، اندازه و سن مرغ بستگی دارد. هر قدر سن مرغ بالاتر باشد، اندازه تخم مرغ نیز بزرگتر خواهد بود اما پوسته نازکتر خواهد شد .


پوسته بعد از کوتیکول دومین سد دفاعی تخم مرغ در برابر میکروارگانیسم های بیماریزا میباشد. تا قبل از استفاده از تخم مرغ از شستن آن خودداری کنید، چراکه پوشش محافظ آن حلال در آب بوده و براحتی با شستن پاک میشود و تخم مرغ در معرض فساد قرار خواهد گرفت. تخم مرغها را بایستی در بسته های مخصوص خودشان و یا در ظروف دربسته نگهداری کرد. چراکه بو و طعم مواد غذایی میتواند از طریق روزنه های پوسته وارد تخم مرغ گردد.
ترکیبات پوسته شامل 94% کربنات کلسیم، 1% کربنات منیزیوم، 1% فسفات کلسیم و 4% مواد آلی و ویتامین D و1.6% آب و3.32% پروتیین میباشد. رنـگ پـوسته تخم مرغ به نژاد مرغ هـای تـخـمـگذاربستگی داشته و از سفید تا قهوه ای پر رنگ متغیراست. تخم مرغهای قهوه ای و سفید رنگ از لحاظ ارزش تغذیه ای و طعم هیچگونه تفاوتی با هم ندارند. علت گرانتر بودن تخم مرغهای قهوه ای رنگ آنست که، مرغهایی که تخم قهوه ای تولید می کنند(نسبت به مرغهایی که تخم سفید میگذارند) جثه بزرگتری داشته و به غذای بیشتری نیاز دارند. یک گونه مرغ تخمگذار موسوم به آروکنا تخمهای با خالهای سبز رنگ میگذارد.کندن پوسته تخم مرغهای پخته، در تخم مرغهای تازه سخت تر از تخم مرغهای کهنه است(5) .


غشاهای درونی و بیرونی(INNER AND OUTERMEMBRANES):
این غشاها میان پوسته و سفیده قرار گرفته اند. این دو غشا شفاف پروتئینی یک سد دفاعی در برابر هجوم باکتریها فراهم می آورند. جنس این دو غشاء از سفید متراکم می باشد(5) .







فصل اول: ساختمان تخم مرغ 4

اتاقک هوایی(AIR CELL):

یک محفظه میان تهی بین سفیده و پوسته بوده که در انتهای پهن تر تخم مرغ واقع شده است. هنگامی که تخم مرغ از شکم مرغ خارج میگردد گرم است، اما پس از سرد شدن محتویات داخل آن منقبض گشته و غشاء داخلی از غشاء خارجی فاصله میگیرد واینگونه اتاقک هوایی شکل میگیرد. سایز سلول هوایی در درجه بندی تخم مرغ تعیین کننده میباشد. هر چه کیسه هوایی کوچکترباشد درجه مرغوبیت تخم مرغ بالاتر خواهد بود. هر قدر تخم مرغ کهنه تر باشد و از زمان تخم گذاری زمان بیشتری گذشته باشد،رطوبت و دی اکسید کربن بیشتری از روزنه های پوسته خارجرسد. میزان هدر روی آب و افزایش PH، به دما و رطوبت نگهداری تخم مرغ ها بستگی گردیده و هوا جایگزین آن میگردد که باعث حجیم تر شدن کیسه هوایی میشود. برای تشخیص میزان کهنگی تخم مرغ ابتدا قدری محلول12% آب و نمک درست کنید.سپس تخم مرغها را در این محلول قرار دهید.تخم مرغ خیلی تازه و سالم در ته ظرف بصورتعمودی می ایستد، اما تخم مرغ سالم ولی کمی کهنه در قسمتهای میانی آب معلق مانده وتخم مرغهایی که در سطح آب بصورت افقی قرار می گیرند خیلی کهنه هستند.
اگر تخم مرغ کهنه را بشکنیم می بینیم که محتویات آن در سطح بیشتری پخش می گردد.سفیده رقیق تر شده و کمی غلظت خودرا از دست می دهدو زرده هم بیشتر پخش شده، بزرگتر می گردد. غشایی که زرده را درمرکزتخم مرغ نگه می دارد ضعیف تر گردیده، زرده در داخل سفیده بیشتر حرکت می کند واز مرکز دور میشود. اگر تخم مرغ پس از تولید در اولین فرصت جمع آوری و در جای خنک نگهداری شود، از دست دادن کیفیت آن کاهش میبابد(5).


سفیده و یا آلبومین(ALBUMEN) :
سفیده تخم مرغ 50% پروتئین کل تخم مرغ را تشکیل میدهد. سفیده از چهار لایه با ضخامت های متفاوت تشکیل یافته است. الف) لایه سفیده ای غلیظ که اطراف زرده راپوشانیده و3% ازکل ماده سفیده ای راتشکیل می دهدوشالاز دراین قسمت قراردارد. ب) لایه سفیده ای رقیق که17% کل ماده سفیده ای راشامل می شود. ج) لایه سفیده ای غلیظ که57% ازکل ماده سفیده ای راتشکیل که اساس اندازه گیری ارتفاع سفیده می باشد. ج) سفیده رقیق که زیرپوسته سفیده ای داخلی قرارگرفته و23% کل ماده سفیده ای تخم مرغ راتشکیل می دهد. سفیده تازه سفت وبا قوام بوده اما سفیده کهنه شل و آبکی است. کدری آلبومین نشانه تازگی تخم مرغ است. این کدری در اثر وجود دی اکسید کربن در سفیده میباشد که فرصت خارج شدن پیدا
تخم مرغ وفرآوری آن 5

نکرده است. هر چه تخم مرغ کهنه تر باشد دی اکسید کربن بیشتری از آن خارج گردیده و سفیده شفاف تر میگردد، رنگ زرد و یا سبز رنگ قابل رویت در سفیده تخم مرغ نشانه وجود ریبوفلاوین(B2) در آن است.


برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

لیست کل یادداشت های این وبلاگ