سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هیچ متکبّری، دوستی ندارد . [امام علی علیه السلام]
 
یکشنبه 97 خرداد 13 , ساعت 4:6 صبح

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

مقاله در مورد پرش به محتوای اصلیرفتن به نوارابزار با word دارای 21 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله در مورد پرش به محتوای اصلیرفتن به نوارابزار با word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله در مورد پرش به محتوای اصلیرفتن به نوارابزار با word،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله در مورد پرش به محتوای اصلیرفتن به نوارابزار با word :

اجزاء یاخته گیاهی

یاخته‏های گیاهی، ضمن دارا بودن تفاوتهای ظاهری از نظر شکل و ساختار، ویژگیهای مشترک بسیار دارند و به طور کلی از خارج به داخل شامل اجزاء زیرند:
1 دیواره یاخته‏ای و غشای سیتوپلاسمی.
2 سیتوپلاسم که خود شامل دو بخش زمینه (هیالوپلاسم) و اندامکهای مختلف مانند شبکه آندوپلاسمی، میتوکندریها، پلاستها، ریبوزومها، لیزوزومها، دستگاه گلژی، سانتریولها، واکوئولها، ریز رشته‏ها و ریز لوله‏هاست.
3 هسته که واجد عوامل ارثی اصلی یاخته است.

دیواره یاخته‏ای

در پیرامون اغلب یاخته‏های گیاهی و بعضی از یاخته‏های جانوری دیواره‏ای به نام دیواره یاخته‏ای وجود دارد. دیواره یاخته‏ای در یاخته‏های گیاهان ساختار نسبتاًسخت سلولوزی دارند و نوعی اسکلت بیرونی را به وجود می‏آورد که به این یاخته‏ها شکل هندسی و نسبتاً ثابتی می‏دهد.
این دیواره، که دیواره نخستین نیز نامیده می‏شود، به وسیله پروتوپلاسم زنده یاخته ایجاد می‏گردد و وجود آن اساسیترین وجه تمایز بین گیاهان و جانوران است. دیواره بین دو یاخته شامل سه بخ

ش یا لایه است. هر یک از دو یاخته مجاور هم دیواره نخستین را تولید می‏کند و بین آن دو، لایه بین یاخته‏ای به نام تیغه میانی مشترک بین دو یاخته وجود دارد . جنس تیغه میانی از ترکیبات پکتیکی مانند پکتین است.
دیواره نخستین و لایه بین یاخته‏ها تنها لایه‏های دیواره‏ای در یاخته‏های سازنده بافتهای نرم گیاهان است. در نتیجه افزایش سن یاخته ممکن است مواد دیگری ساخته شوند و از سمت داخل یاخته به صورت لایه‏ای روی دیواره نخستین قرار گیرند که دیواره دومین یا پسین نام دارد. پس از تشکی

ل دیواره پسین، یاخته معمولاً می‏میرد و پروتوپلاست آن از بین می‏رود.

تبادل مواد از خلال دیواره یاخته‏ای
دیواره یاخته گیاهی سطح ممتدی نیست بلکه منافذی به اندازه‏های متفاوت در آن وجود دارند. در محل این منافذ، سیتوپلاسم دو یاخته مجاور مستقیماً با یکدیگر در ارتباطاند. این ارتباط در اثر رشته‏های لوله‏ای سیتوپلاسمی بسیار نازک به نام پلاسمودسمها برقرار می‏شود. به علت‏وجود این منافذ در دیواره‏های سلولوزی، پخش و تبادل مواد بین یاخته‏ها در بافتهای گیاهی با سرعت و سهولت صورت می‏گیرد. پلاسمودسمها در دیواره‏های نخستین، در سوراخهای ریز دیواره، جایی که دیواره فاقد تیغه میانی است به وجود می‏آیند و سیتوپلاسم از آن محلها از یاخته‏ای به یاخته دیگر ادامه می‏یابد.

غشای سیتوپلاسمی
در سطح بیرونی اغلب یاخته‏های جانوری و در درون دیواره سلولوزی اکثر یاخته‏های گیاهی، غشایی به ضخامت 75 آنگستروم وجود دارد که از یک سو با خارج و از سوی دیگر با محتویات درون یاخته در ارتباط دایمی است. این غشا از یک لایه دو مولکولی فسفولیپید تشکیل شده است. همه موادی که به یاخته وارد و یا از آن خارج می‏شوند باید از این غشا عبور کنند.
پروتئینهای مختلفی که در میان لایه‏های فسفولیپیدی وجود دارند برای عبور مولکولهای ویژه نقش حامل را ایفا می‏کنند. برای توجیه ساختار شیمیایی غشای سیتوپلاسمی و استقرار مولکولها در آن طرحهای مختلفی از طرف دانشمندان پیشنهاد شده است که از بین آنها مدل موزائیک – سیال برای ساخت غشا بیش از همه مورد قبول واقع شده است. این مدل، که نخست توسط اس. جی. سینگر Singer S.J در سال 1971 پیشنهاد شده، غشای یاخته را به صورت موزائیکی از لیپید و پروتئین نشان می‏دهد. سینگر ساختار اساسی غشاهای یاخته‏ای را به کوههای یخی (پروتئینها) شناور در دریا (لیپیدها) تشبیه کرده است. بدین سان مولکولهای پروتئین را به صورتی در نظر می‏گیرند که در سطح غشا حرکتی جانبی دارند و رابطه ساختاری پروتئینها را با لیپیدها متغیر می‏دانند.

بر اساس مدل موزاییک – سیال، پروتئینهای غشا را، بر حسب میزان نفوذ آنها در درون دو لایه لیپیدی غشا، به پروتئینهای عمقی و پروتئینهای سطحی تقسیم می‏کنند.
غشای سیتوپلاسمی از یک لایه دو مولکولی (دو ردیفی) فسفولیپید ساخته شده که هر مولکول آن شامل یک سرآب دوست و یک دم آب گریز است. استقرار این دو ردیف مولکول در مقابل یکدیگر به گونه‏ای است که دمهای آب گریز به طرف داخل و در مقابل یکدیگر، و سرهای آب دوست در طرف خارج قرار گرفته‏اند. مولکولهای پروتئین در سطح بیرونی یا درونی و یا در تمام غشا وجود دارند.

نقش غشای سیتوپلاسمی حفظ تراوایی انتخابی است. این غشا چون سدی نیمه تراوا عمل می‏کند، بدین معنی که از خروج مواد آلی یاخته، مانند هیدراتهای کربن و پروتئینها، جلوگیری می‏نما

ید در صورتی که به آب و نمکهای کانی امکان می‏دهد تا درون آن نفوذ کنند. چنین غشایی که فقط بعضی مواد از آن عبور می‏کنند، غشای نیمه تراوا نامیده می‏شود. نیمه تراوا بودن غشا عامل اصلی در نقش آن است. اگر غشا کاملاً تراوا می‏بود، مقدار زیادی از محتویات یاخته بسادگی از آن خارج می‏شد و در نتیجه فعالیت زیستی یاخته متوقف می‏گشت و اگر غشا کاملاً ناتراوا می‏بود، آب و نمکهای کانی، مواد ضروری جهت سوخت و ساز یاخته، نمی‏توانستند وارد آن شوند و باز هم فعالیتهای یاخته متوقف می‏شد. بنابراین نیمه تراوا بودن غشای یاخته شرط لازم زندگی آن است.
سیتوپلاسم
سیتوپلاسم شامل تشکیلات یاخته‏ای است که در داخل غشای سیتوپلاسمی (پلاسمایی) و در خارج هسته قرار دارد. سیتوپلاسم ساختاری نیمه شفاف، بی‏شکل و تقریباً یکنواخت دارد و خاصیت شکست نور در آن کمی بیش از آب است. سیتوپلاسم، پس از مرگ یاخته، با رنگهای اسیدی انیلین رنگ می‏گیرد، یعنی اسیدوفیل است (به استثنای بعضی نواحی بسیار غنی از ریبوزومها که بازوفیل‏اند)، بر عکس سیتوپلاسم زنده تقریباً خنثی است. زمینه سیتوپلاسم یا، به عبارت بهتر، اساسیترین قسمت محیط واقعی درون یاخته را هیالوپلاسم گویند، زیرا اکثر اعمال بیوسنتزی یاخته در همین زمینه صورت می‏گیرد.

در هیالوپلاسم دو دسته عناصر به حالت شناور وجود دارند: یک دسته ضمایم دایمی مانند میتوکندریها، پلاستها، دستگاه گلژی و غیره‏اند که اندامک نامیده می‏شوند و فعالیت زیستی دارند: دسته دیگر مواد غیر دایمی حاصل از اعمال زیست شیمیایی داخل هیالوپلاسم به نام اجسام ضمیمه هستند. در هر حال، محدوده هیالوپلاسم از طرف داخل، غشای هسته و ازطرف خارج، غشای سیتوپلاسمی یاخته است.
اندامکها عبارت‏اند از: هسته، میتوکندریها، شبکه آندوپلاسمی، دیکتیوزومها، ریز لوله‏ها و ریز رشته‏ها، لیزوزومها، واکوئولها و پلاستها. ذرات دیگری نیز در سیتوپلاسم دیده می‏شوند که از اندامکها کوچکترند و غشا ندارند. این ذرات را ریبوزوم می‏نامند. گر چه ریبوزومها، به علت نداشتن غشا، اندامک به شمار نمی‏آیند، اما به دلیل اهمیت ویژه‏ای که در سوخت و ساز یاخته دارند در قسمت

اندامکها مورد بحث قرار خواهند گرفت.
سیتوپلاسم در تبادلات یاخته با محیط و همچنین مراحل مختلف سوخت و ساز نقشی اساسی دارد. یکی از ویژگیهای سیتوپلاسم جنبش دایمی آن است که ممکن است چرخشی یا موضعی باشد. این حرکات را جنبش سیتوپلاسمی می‏نامند که در اثر انقباض ریز رشته‏ها (رشته‏های میکروسکوپی) به وجود می‏آید. در ضمن ریز لوله‏ها (لوله‏های میکروسکوپی) جنبش سیتوپلاسمی را جهت می‏دهند، یعنی جریان آن را به سوی منطقه معینی از یاخته متوجه می‏سازند و از منطقه دیگر دور می‏کنند. جنبش سیتوپلاسمی سبب حرکت اندامکها و توزیع مواد درون سیتوپلاسم و تسهیل مواد می‏شوند. جنبش سیتوپلاسمی، که انرژی آن از فعالیتهای زیستی یاخته تأمین می‏شود، از ویژگیهای یاخته زنده است.

ریبوزومها
ریبوزومها ذرات کروی کوچکی هستند که به صورت آزاد یا روی شبکه‏های آندوپلاسمی درون سیتوپلاسم دیده می‏شوند. قطر این ذرات در حدود 170 تا 200 آنگستروم است. در ساختار شیمیایی ریبوزومها 65 تا 90 درصد اسیدنوکلئیک از نوع اسید ریبونوکلئیک (RNA) و 10 تا 35 درصد پروتئین وجود دارد. با استفاده از رادیو ایزوتوپها توانسته‏اند محل تشکیل اجزاء ریبوزوم را تعیین کنند. بدین سان معلوم شده است که RNAی ریبوزوم در هستک ساخته می‏شود و از آنجا به سیتوپلاسم منتقل می‏گردد. دو بخش ریبوزوم، پس از ساخته شدن، به یکدیگر می‏پیوندند و ریبوزوم کامل را به وجود می‏آورند.
ریبوزومها معمولاً درون پلاستها، میتوکندریها و سیتوپلاسم دیده می‏شوند ولی در اکثر موارد با شبکه آندوپلاسمی همراه‏اند.
نقش اصلی ریبوزومها شرکت در ساختن پروتئینهاست، بدین معنی که ریبوزومها جایگاه ساخت پروتئینها هستند.

شبکه آندوپلاسمی
این شبکه در برش عرضی به صورت مجاری ظریف غشایی تو خالی با انشعابات فراوان و مرتبط به یکدیگر و یا به شکل مخازن پهن کم و بیش متراکم و پراکنده در تمام سیتوپلاسم مشاهده می‏شوند. این مجاری متشکل از دو غشا و فضای واقع در بین آنهاست. جدار غشاها با غشای

هسته‏وغشای‏سیتوپلاسمی ارتباط داردودرحقیقت‏ادامه‏آنهادرسیتوپلاسم به شمار می‏آید.
به بسیاری از نقاط دیواره بیرونی شبکه آندوپلاسمی تعداد فراوانی دانه‏های ریبوزوم متصل‏اند، به همین دلیل شبکه آندوپلاسمی در ساختار یاخته به دو صورت وجود دارد: شبکه آندوپلاسمی دانه‏دار یا ناصاف که واجد ریبوزوم است، و شبکه آندوپلاسمی بدون دانه یا صاف که فاقد ریبوزوم است.

تراکم شبکه آندوپلاسمی در یاخته متغیر است و به عواملی مانند سن و فعالیت یاخته بستگی دارد. مثلاً شبکه آندوپلاسمی در یاخته‏های فعال یا در حال رشد بیش از یاخته‏هایی است که در حال استراحت‏اند. ضمناً یاخته‏ای که آسیب دیده باشد، چون برای ترمیم خود بیشتر فعالیت می‏کند، شبکه آندوپلاسمی آن نیز زیادتر می‏شود. یاخته‏هایی که نقش غذا دهنده دارند، مانندیاخته‏های رویشی‏پیرامون گیاهک درحال‏رشددانه،نیزمقدارزیادی‏شبکه‏آندوپلاسمی‏دارند.
نقش شبکه آندوپلاسمی ذخیره و هدایت بعضی مواد در درون یاخته است. پروتئینها در جوار ریبوزومهای واقع بر روی این مجاری ساخته شده و سپس وارد آنها می‏شوند. به علاوه مواد دیگری مانند گلوسیدها در این مجاری وجود دارند.
نقشهای دیگر شبکه آندوپلاسمی عبارت‏اند از: شرکت در تشکیل دیواره سلولوزی یاخته و ایجاد ارتباط بین یاخته‏ها. بیشتر کسانی که یاخته را با میکروسکوپ الکترونی بررسی کرده‏اند، عقیده دارند که شبکه آندوپلاسمی، یاخته‏ها را به وسیله رشته‏های سیتوپلاسمی (پلاسمودسم) از طریق دیواره سلولوزی به هم مربوط می‏سازد.
دیکتیوزومها
دیکتیوزومها سیستمهای غشایی ویژه‏ای هستند که از روی هم قرار گرفتن 5 تا 15 کیسه گرد و تخت با وزیکولهایی در لبه آنها تشکیل شده‏اند. هر کیسه را سیسترنا گویند. هر دیکتیوزوم حدود 2 میکرون قطر و 5/0 میکرون عرض دارد. یاخته‏های ترشحی، دیکتیوزوم گسترده‏تری دارند. مجموعه دیکتیوزومها را دستگاه گلژی می‏نامند. این نامگذاری به افتخار گلژی، دانشمند ایتالیایی، صورت گرفته است که در سال 1898 برای نخستین بار وجود آنها را در یاخته‏های عصبی گزارش کرده است.

در داخل کیسه‏های دیکتیوزومها، مواد مختلفی ذخیره و تغلیظ می‏شوند. مواد ترشحی عموماً آمیخته‏ای از پروتئینها و هیدراتهای کربن‏اند. این مواد در داخل کیسه‏ها باقی نمی‏مانند بلکه پس از رانده شدن به داخل وزیکولهای مربوطه، همراه با جوانه‏زدن آنها، از دیواره دیکتیوزومها جدا و به داخل سیتوپلاسم آزاد می‏شوند. به طور کلی نقش دستگاه گلژی بسته‏بندی پروتئینهاس

ت. احتمالاً پروتئینها، پس از ساخته‏شدن بر روی ریبوزومها، از طریق شبکه آندوپلاسمی به دیکتیوزومها منتقل می‏شوند.
در یاخته‏های یوکاریوت، وزیکولهای حاوی آنزیمهای مختلف وجود دارند. بعضی از این وزیکو

لها از دیکتیوزومها جدا می‏شوند و خود اندامکهای ویژه‏ای را پدید می‏آورند. این اندامکها را میکروبادی و لیزوزوم می‏نامند.
میکروبادیها
میکروبادیها ذرات کروی کوچکی هستند که در پیرامون آنها فقط یک غشا وجود دارد. اندازه آنها در یاخته‏های مختلف گیاهی متفاوت است. میکروبادیها گاهی به اندازه میتوکندریها دیده می‏شوند ولی با این حال تشخیص آنها از یکدیگر بسیار آسان است، زیرا میکروبادیها فاقد دیواره دو غشایی هستند.
میکروبادیها شامل پراکسی‏زوم (حامل آنزیمهای اکسید کننده) و گلی اکسی‏زوم (حامل آنزیمهای تبدیل کننده چربی به قند) هستند.

لیزوزومها
در بافتهای گیاهی و جانوری، اندامکهایی کروی به اندازه میتوکندریها یا کوچکتر از آنها وجود دارند که آنها را لیزوزوم یا«اجسام میکروسکوپی آنزیم‏دار می‏نامند. این اندامکها فقط یک غشا دارند و این ویژگی آنها را از میتوکندریها متمایز می‏سازد. بخش مرکزی آنها متراکمتر است و گاهی دارای بلورهای گوناگون‏اند.

پژوهشهایی که به منظور شناخت نقش لیزوزومها به عمل آمده‏اند نشان می‏دهند که در این اندامکها آنزیمهای گوناگونی وجود دارند که نوع آنها بر حسب نوع بافت و نوع یاخته متفاوت است و از این نظر اجسام میکروسکوپی آنزیم دار نامیده می‏شوند. نقش لیزوزومها تجزیه سریع ملکولهای درشت و گوارش مواد هنگام تمایز یاخته‏ای است.

واکوئولها

واکوئول (حباب) حفره یا کیسه‏ای است که غشایی به نام تونوپلاست آن را از سیتوپلاسم جدا می‏کند. درون واکوئول را مایعی به نام شیره واکوئولی پر کرده است.

واکوئولهای یاخته‏های جوان کوچک‏اند و بیشتر فضای درون یاخته را سیتوپلاسم اشغال می‏کند. به موازات رشد یاخته، واکوئولها نیز رشد می‏کنند و بزرگ می‏شوند. سپس تدریجاً با ادغام در یکدیگر تعدادشان کم ولی بزرگتر می‏شوند. وقتی یاخته به اندازه نهایی خود می‏رس

د، بخش اعظم فضای آن را واکوئولها اشغال می‏کنند که سیتوپلاسم و هسته را به کنار دیواره می‏رانند.
غلظت شیره واکوئولی ثابت نیست و در اثر تغییرات مقدار آب یاخته تغییر می‏کند. در نتیجه غلظت شیره واکوئولی در یاخته‏های متفاوت و نیز در یک یاخته در زمانهای مختلف متغیر است. واکوئولها را باید محل ذخیره آب یاخته دانست که در پدیده‏های اسمزی نقشی بسزا دارند. معمولاً مواد زاید سیتوپلاسم در داخل واکوئول جمع می‏شوند.
آنتوسیانین‏ها رایجترین رنگدانه موجود در شیره واکوئولی هستند. رنگ قرمز بعضی از ریشه‏ها، برگ چغندر و همچنین رنگ قرمز و ارغوانی یا آبی گلبرگها یا قسمتهای دیگر گیاه مربوط به انواع این رنگدانه‏هاست. همچنین رنگ بعضی از گلبرگها مربوط به نوعی آنتوسیانین زرد رنگ به نام آنتو گزانتین است. آنتوسیانین‏ها همراه با کاروتنوئیدها و شاید تانن‏ها در تشکیل رنگ برگهای پاییزی نقش مهمی دارند.
در واکوئول یاخته‏های بسیاری از گیاهان انوع مختلف بلورهای مواد کانی و آلی یافت می‏شوند. بلورها از نظر ترکیبات شیمیایی متفاوت‏اند، از مهمترین آنها می‏توان بلورهای سوزنی شکل اگزالات کلسیم ( رافیدها) و نیز بلورهای سولفات کلسیم، کربنات کلسیم و سیلیس را نام برد. به نظر می‏رسد که اسید اگزالیک یکی از فرآورده‏های سوخت و سازی پروتوپلاست باشد. اسید اگزالیک در غلظتهای بالا برای پروتوپلاست مسموم کننده است. ولی وقتی با کلسیم ترکیب شد و به صورت اگزالات کلسیم درآمد، دیگر برای پروتوپلاست اثر سمی ندارد. بلورهای اگزالات کلسیم بیشتر اوقات به صورت بلورهای منفرد یا چند تایی پهلوی هم هستند. این بلورها غالباً چند وجهی و گاهی نیز به شکل ذرات شن دیده می‏شوند. بلورهای اگزالات در گیاهان تک لپه‏ای بیش از گیاهات دولپه‏ای وجود دارند.
میتوکندریها
وجود میتوکندری در یاخته نخستین بار در سال 1900 توسط دانشمند معروف آلمانی به نام آلتمن(Altmann) گزارش شد. میتوکندریها ذرات‏ریزی هستند که با میکروسکوپ نوری به شکلهای کروی، میله‏ای یا رشته‏ای دیده می‏شوند. این تنوع اشکال به علت تهیه برش در زوایای متفاوت است و گرنه میتوکندری اندامکی لوله‏ای شکل به طول 1 تا 3 میکرون است.

میتوکندری غشایی دو لایه دارد: غشای بیرونی صاف است و غشای درونی چین‏خوردگیهایی به نام تیغه دارد. وجود این چین‏خوردگیها سبب افزایش سطح آن می‏شود. از آنجا

که فعالیتهای میتوکندری بیشتر در سطح همین غشا انجام می‏گیرد، لذا میزان چین‏خوردگی می‏تواند در فعالیت غشا مؤثر باشد.
کریستا ممکن است لایه لایه یا به شکل برآمدگیهای لوله مانند باشد. در گیاهان، شکل لوله‏ای آن بیشتر دیده می‏شود.درون میتوکندری را ماده یکنواخت و بی‏شکلی به نام ماده زمینه‏ای پر می‏کند که در آن DNA ,RNA، ریبوزومها، پروتئینها، لیپیدها، نوکلئوتیدها و آب نیز وجود دارند.
ریبوزومهای درون میتوکندری مشابه ریبوزومهای سیتوپلاسمی هستند ولی از آنها کوچکترند. DNAی موجود در میتوکندری با DNAی هسته تفاوت دارد. وجود DNA و ریبوزوم به میتوکندری امکان می‏دهد که بعضی از آنزیمهای تنفسی مورد نیاز را بسازد.

 

مهمترین نقش میتوکندریها تنفس است. به این ترتیب که آنزیمهای تنفسی موجود در سطح غشای درونی آنها سبب شکستن مولکولهای گلوگوز و اسیدهای آمینه و چربیها می‏شود و در نتیجه انرژی آزاد می‏کند. به همین علت، میتوکندریها به عنوان نیروگاه یاخته نیز شناخته می‏شوند. انرژی حاصل عمدتاً به صورت ATP ذخیره می‏شود و در فعالیتهای زیستی مختلف یاخته مورد استفاده قرار می‏گیرد.
هر میتوکندری‏ از میتوکندری‏ قبلی‏ و بر اثر تقسیم ‏مستقیم ،یعنی ‏دو تکه‏ شدن ‏آن‏ به وجود می‏آید.
پلاستها
پلاستها اندامکهای کوچکی هستند که در بیشتر یاخته‏های گیاهی وجود دارند و اغلب بر حسب رنگی که دارند نامگذاری می‏شوند. پلاستهای کلروفیل دار را که سبز رنگ‏اند کلروپلاست ،پلاستهای رنگین دیگر را کروموپلاست و پلاستهای بی‏رنگ را لو کوپلاست می‏نامند.
لوکوپلاستها را گاهی بر اساس ماده اندوخته‏ای آنها نامگذاری می‏کنند، مانند آمیلوپلاست که پلاست نشاسته‏دار است.
1 کلروپلاستها
کلروپلاستها عموماً قرصی شکل بوده و به علت دارا بودن کلروفیل سبز رنگ اند. اندازه و شکل آنها در یاخته‏ها متفاوت است. همچنین تعداد آنها در یاخته‏های گیاهی بر حسب نوع یاخته، نوع گیاه و میزان فعالیت فتوسنتزی آن تفاوت دارد. مثلاً در یاخته‏های علف خوک فقط یک کلروپلاست وجود دارد در حالی که در جلبکها، کلروپلاستها بسیار متنوع و مختلف‏اند. کلروپلاستها با میکروسکوپ نوری به رنگ سبز یکنواخت به نظر می‏رسند و اگر آنها را از گیاه جدا کنند، در زیر میکروسکوپ‏ به ‏دو صورت ‏دیده‏ می‏شوند: سبزیکنواخت ‏یا سبز دارای ‏لکه ‏های‏ سبزتیره (گرانومها).

 

میکروسکوپ الکترونی نشان می‏دهد که این اندامک غشایی دو لایه دارد. بخش درونی کلروپلاست شامل دو سیستم لایه‏ای و ماده در برگیرنده این دو سیستم، یعنی ماده زمینه‏ای دانه داراست. سیستم لایه‏ای دو بخش دارد: بخشی که گرانومها را تشکیل می‏دهد، و بخش دیگری که آنها را به هم وصل می‏کند (بخش رابط). هر گرانوم مجموعه‏ای است از کیسه‏های پروتئینی سکه مانند که روی هم چیده شده‏اند. غشاهای درونی گرانوم به صورت کیسه‏های پهن شده‏ای مرتب شده‏اند که آنها را تیلاکوئید می‏نامند. کلروفیل و رنگیزه‏های دیگر درون تیلاکوئید جای دارند.

کلروپلاستها نیز مانند میتوکندریها محتوی DAN هستند، بسیاری از پروتئینهایی که بر اساس اطلاعات مندرج در DNAی کلروپلاست ساخته می‏شوند در فرآیند فتوسنتز مورد نیازند.

 

دانلود این فایل

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

لیست کل یادداشت های این وبلاگ