سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آن که سپاس نیکى تو را نگزارد ، مبادا به نیکویى کردنت بى‏رغبت گرداند ، چه بود که کسى تو را بدان نیکى سپاس دارد که سودى از آن برندارد ، و بود که از سپاس سپاسگزار بیابى بیش از تباه کرده کافر نعمت غدار ، « و خدا نیکوکاران را دوست مى‏دارد . » [نهج البلاغه]
 
دوشنبه 96 تیر 19 , ساعت 7:30 عصر

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

مقاله الکترناتور با word دارای 39 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله الکترناتور با word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله الکترناتور با word،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله الکترناتور با word :

الکترناتور

معرفی محصول
الکترناتور- مولد نیروی الکتریکی در موتور خودرو
به طور کلی مصارف متعددی و پیوسته نیروی الکتریکی در خودرو به اشکال مختلفی در حال افزایش می باشد . این مصرف کننده ها در قسمت های مختلف خودرو مانند استارتر‌، سیستم احتراق ، سیستم سوخت رسانی ، روشنایی و سایر ادوات و تجهیزات جدید مانند ادوات کنترل موتور و ;. پراکنده می باشند . به همین لحاظ موتور نیازمند منبع کار او قابل اطمینانی از انرژی دارد که در شرایط متنوعی در هر زمان از روز و شب قابل دسترسی باشد .
در وضعیت کارموتور ، آلترناتیو منبع تامین جریان برق مورد نیاز بوده و در حالت خاموش بودن موتور باطری عهده دار این کار می باشد . طراحی های انجام شده در خودرو به این صورت بوده که باطری به عنوان منبع ذخیره و نگهداری و آلترناتیو به عنوان منبع مولد جریان الکتریکی برای کلیه مصارف خودرو و منجمله جریان لازم جهت شارژ باطری استفاده می شود .

جهت کارکرد قابل اطمینان کل سیستم ، ضروری است خروجی آلترناتیو ، ظرفیت باطری ، نیروی لازم جهت راه اندازی اولیه موتور و سایر مصارف برق در خودرو با هم در بهترین شکل ممکن هماهنگ باشند . این وضعیت حتی در شرایط سختی مانند شب های سرد زمستانی باید باطری را شارژ کرده و جهت راه اندازی موتور مشکلی نداشته باشد . به لحاظ ایمنی نیزتجهیزات ایمنی اعم از هشداری و اخطاری باید به نهو سریع عمل کنند . این در حالی است که در حالت توقف و عدم درگیری موتور و قوای محرکه نیز ضروری است ادوات و دستگاه ههای برقی خودرو تا زمان قابل قبولی به کار خود ادامه دهند .

بارهای الکتریکی مصرفی
بارهای مصرف کننده های مختلف جریان الکتریکی متفاوت بوده ، چنانچه در نمودار دیده می شود جهت شناسایی بارهای مصرفی به صورت تفکیک شده بین بارهای اولیه ( احتراق و ; ) و بارهای مصارف طولانی مدت ( روشنایی ، رادیو پخش ، بخاری و ; ) و بارهای کوتاه مدت ( راهنماها ، چراغ حفلر و ; ) مشخص شده اند .
بعضی از این کاربردها فصلی هستند ( کولر و یا بخاری ;. ) و کارکرد برخی مانند پروانه خنک کن رادیاتور به دمای محیطی و شر ایط رانندگی بستگی دارد .

نیروی الکتریکی برای مصارف خودرو ( مقادیر متوسط )
باطری ذخیره کننده انرژی الکترناتور / ژنراتور تامین کننده انرژی

شارژ کردن
مصارف کوتاه مدت مصارف طولانی مدت مصارف پیوسته
مه شکن 35-55w هرکدام راهنماها 21w هرکدام رادیو پخش 10-15w
چراغ دنده عقب 21-25w چراغ های داخل اتاق چراغ های کوچک هر کدام 4w احتراق 20w
برف پاک کن 60-90w شیشه بالابر 150w چراغهای کنترل پانل برای هر کدام 2w
استارتو موتور سواری 800-3000W پر وانه برفی رادیاتور 200w چراغ ؟؟ 10w‌ برای هرکدام
برف پاک کن چراغها60w گرمکن خفه کن موتور 80w چراغ ترمز دستی 3-5w

فندک 100w شیشه گرم کن عقب 120w
چراغهای کمکی 55w‌ هرکدام برف پاک کن عقب 30-65w چراغ اصلی نور ؟؟ 55w برای هرکدام
چراغهای ترمز کمکی هر کدام 21w بوق 25-40w هرکدام چراغ اصلی نوربالا 60w برای هرکدام
آنتن برقی 60w چراغ عقب 5w برای هرکدام چ
در خودروهای ؟؟؟ 100w چراغ ترمز 18-21w هرکدام بخاری 20-60w

تولید نیروی الکتریکی توسط الکترناتور
در واقع در سال 1963 به دنبال ساخت نوع جدیدی از دیورهای یکسوساز با سطح قابلیت اطمینان مناسب و همچنین به صرفه بودن آنها چه به لحاظ ابعادی و چه به لحاظ اقتصادی بوده که طراحی و ساخت انواع مختلفی از آلترناتیو توسعه پیدا کرد . اصول کار آلترناتیوها بر اساس اصول ساده الکترومغناطیس بنا شده است . لیکن کارایی و مزایای آلترناتیوها باعث شده که جای بسیاری از مولدهای جریان مستقیم را بگیرد . آلترناتیوها توانستند نه تنها مصارف دائم ؟؟؟ تجهیزات مختلف برقی را برآورد بلکه جریان لازم برای شارژ باطری را در سطح مناسبی حتی در شرایط بد آب و هوایی را فراهم سازند . افزایش مصارف نیروی الکتریکی باعث شده است که تقاضا برای نیروی الکتریکی افزایش یابد ، چنانچه پیش بینی تقاضا برای نیروی الکتریکی در خودرو و طبق نمودار تا سال 2000 میلادی را نشان می دهد .

ضمن آنکه علیرغم پیشرفت ها و بهبودهای کسب شده در زمینه علم ترافیک و شبکه های ارتباطی کماکان با افزایش زمان تلف شده در حالت های توقف در مسیرهای گوناگون مواجه شده است . شایان ذکر است که در زمان توقف وعدم درگیری قوای محرکه ، آلترناتیو گاه تا 1 وضعیت حداکثر خود می رسد .

عوامل موثر در طراحی الکترناتور
1- سرعت چرخشی : کارایی یک مولد ( نسبت انرژی تولید شده به وزن ) باید با افزایش سرعت چرخشی افزایش یابد . این وضعیت باعث شده است تا نسبت تبدیل آلترناتیو و میل لنگ به نحو موثری افزایش یابد . این نسبت برای خودروهای سواری 2 : 1 یا 3 : 1 بوده و برای خودروهای تجاری 5 : 1 می باشد .
2- دما : بخش عمده ای از اتلاف انرژی در آلترناتیوها به صورت انرژی حرارتی می باشد . ورود هوای تازه به آلترناتیو راهی مناسب جهت کنندگی و افزایش کارایی آلترناتیو می باشد .

3- ارتعاشات : بسته به شرایط نصب و استقرار آلترناتیو در روی موتور الگوی ارتعاشات موتور و شتاب ارتعاشات می تواند بین 800 – 500 باشد . ضمن آنکه شرایط تشدید و رزونانس باید در نظر گرفته شود .
4- شرایط محیطی : کارایی آلترناتیو در قبال شرایطی مانند خیس شدن ، کثیف شدن ، در معرض پاشیده شدن سوخت و روغن و یا آثار ناشی از بخارات آن ها و حتی در جاده باید حساس و قابل اعتماد باشد .

مشخصه های الکترناتور
مهمترین ویژگی های آلترناتیو عبارت است از :
– تولید نیروی الکتریکی حتی در حالت عدم درگیری قوای محرکه
– تولید نیروی الکتریکی حتی در حالت عدم درگیری قوای محرکه
– یکسو سازی جریان متناوب توسط یک پل دیود سه فاز

– در شرایطی که ولتاژ آلترناتیو به سطح پایین تر از باطری می رسد دیودها باطری و آلترناتیو را از سایر سیستم های برقی جدا سازند .
– بالا بودن کارایی مکانیکی آلترناتیو به این معنی که در مقایسه با مولدهای جریان مستقیم بسیار سبکتر می باشد .
– دوره عمر طولانی به گونه ای که تا سطح 15000 کیلومتر کارکرد خودرو نیازی به تعمیرات و یا سرویس نداشته
باشد .
– آلترناتیو باید قابلیت تحمل شرایط محیطی نظیر ارتعاشات ، دمای بالا ، آلودگی و رطوبت را داشته باشد .
– طراحی پروانه خنک کن باید با جهت حرکت چرخشی هماهنگ باشد .

طراحی الکترناتور
اصول نظری و روابط حتی حاکم بر اجزاء آلترناتیو در طراحی ، ساخت و فن آوری به کار رفته در آلترناتیوهای جدید منعکس شده است . در حالی که هر مدل با مدل دیگر در جزئیات متفاوت است که بستگی به کاربردها و شرایط ویژه دارد .
در حال حاضر آلترناتیوهای با قطب های شانه ای با نصب فشرده دیودها روی آن الکتر خودروهای تولید شده نصب می شود ، اما در آلترناتیوهای فشرده اصلی ترین تفاوت ها در این است که پروانه خنک کن آن دو عدد و داخل آن تعبیه شده است .
معیارهای طراحی : داده های زیر در طراحی آلترناتیو تاثیر تعیین کننده دارند :
– نوع و شرایط کاربری خودرو
– دور موتور – ولتاژ باطری
– توان الکتریکی مورد نیاز
– شرایط محیطی کارکرد ( گرما، آلودگی ، رطوبت و ; )
– دوره سرویس مشخص

– فضای قابل دسترسی و ابعاد
انواع الکترناتور
به طور کلی دسته بندی آلترناتیوها به سه گروه :
آلترناتیو با قطب های شانه ای claw – pole
آلترناتیو فشرده compact
آلترناتیو با قطب های محدب salient – pole مبتنی می باشند .

1- آلترناتیو با قطب های شانه ای :
این نوع به علت به کارگیری بهینه اصول مکانیکی توانسته است تقریباً به طور کامل جایگزین مولدهای جریان مستقیم شده و به صورت طح استاندارد در خودروها درآمده است . در شرایط خروجی یکسان این نوع به میزان 50 % سبکتر و ارزانتر از مولد جریان مستقیم است . کاربردهای گسترده تنها پس از ظهور دیودهای سیلیکونی کوچک ، ارزان و قابل اطمینان ممکن شد .

2- آلترناتیو فشرده
این نوع جدید نوع تازه ای از آلترناتیو با قطب های شانه ای است که دارای جریان دو گانه تهویه با دو پروانه خنک کن داخل می باشد .
مزایا :
– کارایی بیشتر در سرعت های بالا
– کاهش نویز با استفاده از فن کوچکتر و نصب آن در داخل آلترناتیو
– کاهش نویز مغناطیسی

اتلاف قدرت :
کارایی : در هر فرایند تبدیل انرژی مکانیکی به انرژی الکتریکی ، اتلاف انرژی از اجتناب ناپذیر آن می باشد .کارایی به عنوان نسبت توان ورودی به توان خروجی تعریف می شود .ثابت شده است که حداکثر کارایی یک آلترناتیو هوا خنک حدود 65% است و با افزایش سرعت سیر نزولی پیدا می کند. در شرایط رانندگی عادی کارایی آلترناتیو در حد میانگین حدود 55% می باشد. از طرف دیگر افزایش کارایی آلترناتیو می تواند منجر به افزایش مصرف سوخت گردد .
موضوعی که در حال حاضر بیشتر مد نظر است عبارت است از کاهش گشتاور اولیه تا در نتیجه افزایش توان ورودی شتاب موتور افزایش یابد .به صورت اصولی بهینه ساختن کارایی با توجه به وزن آلترناتیو مصرف سوخت باید همراه باشد .

منابع اتلاف توان :
منابع اصلی اتلاف توان عبارتند از : اتلاف آهنی ، اتلاف مسی و اتلاف مکانیکی
اتلاف آهنی در نتیجه جریان ادی EDDY CURRINT و اثر هیسترزیس در میدان مغناطیسی ایجاد شده در موتور و استاتور می باشد و به نسبت افزایش توان افزایش می یابد و به میزان سرعت دورانی و شدت میدان مغناطیسی بستگی دارد .
اتلاف مسی ناشی از اتلاف مقاومتی موتور و استاتور می باشد و افزایش آن متناسب با نسبت توان به وزن یا نسبت توان الکتریکی تولید شده به جرم اجزاء موثر آن می باشد.

اتلاف مکانیکی ناشی از اتلاف اصطکاکی در یاتاقان ها و اتصالات کشوئی می باشد . ضمن آنکه در سرعت های بالا پروانه خنک کن مقادیر قابل توجهی از اتلاف را باعث می شود .

استارت
از آنجا که موتورهای احتراق داخلی بر خلاف موتورهای برقی یا بخاری توانایی راه اندازی اولیه خود را ندارند و ضمن آنکه در مرحله راه اندازی اولیه با نیروهای بالای مخالف مانند اصطکاک یاتاقان ها ، اصطکاک پیستون و ; مواجه هستند و این نیروها بسته به نوع موتور ، تعداد سیلندرها ، ویژگی های روانکاری و دمای موتور دارند . لذا این موتورها نیاز به عامل راه انداز دارند که در اغلب خودروهای متداول این امر به عهده یک موتور جریان مستقیم به نام استارتر موتور دارند .در شرایط واقعی موتور استارتر باید توانائی به حرکت در آوردن میل لنگ جهت آماده سازی شر ایط اتاقک احتراق و مخلوط سوخت

و هوارا داشته باشد . این کار در موتورهای دیزلی با رساندن آن به دمای احتراق انجام می شود . برای انجام و تحقق این کار باید این موتور استارتر بتواند فلایویل را با سرعت لازم به چرخش درآورد و تا زمان رسیدن موتور به حالت پایدار باید به کار خود ادامه دهد . برای این منظور می توان از موتورهای برقی AC,DC و سه فاز استفاده کرد . زیرا این موتورها قادر به ایجاد گشتاور اولیه لازم برای غلبه بر نیروهای مخالف میل لنگ نمی باشند .

موتور استارتر در حالت کلی باید دارای این خصوصیات باشد :
– آمادگی مدلوم برای راه اندازی
– توان کافی در دماهای مختلف
– دوره عمر سرویس طولانی
ساختمان استارت : سه جزء اصلی یک استارتر موتور عبارت است از :
1- استارتر برقی 2- کلید سلنوئیدی 3- دنده پینیون

انواع استارتر :
– استارتر موتور باشنت موازی
– موتور با آهنربای دائمی
– موتور با سیم پیچ سری
– موتور مرکب ( باشنت موازی و سری )

کلید سلونوئید :
به طور کلی برای سوئیچ کردن یک جریان زیاد با استفاده از یک جریان ضعیف کنترلی استفاده می شود . در خودروهای سواری جریان راه انداز تقریبا معادل 1000 و در خودروهای تجاری تا 2600 می باشد .
جریان ضعیف کنترلی توانائی تحریک سوئیچ مکانیکی را باید داشته باشد .
دو کارکرد اصلی استارتر عبارتند از :
1- هدایت پینیون دنده استارت به جلو برای درگیری با دنده فلایویل
2- بستن اتصال متحرک جریان اصلی استارتر
در شکل زیر اجزاء آن نشان داده می شود .

دنده استارت
دنده کوچکی در انتهای محور آرمیچر به نام دنده استارت قرار دارد که زمانی که راننده بخواهد موتور را روشن کند باز کردن سوئیچ و زدن استارت دنده استارت توسط اتوماتیک به کار می افتد و با درگیر شدن با دنده فلایول موتور را می چرخاند و پس از روشن شدن و راه اندازی موتور از دنده فلایویل جدا می شود .
انواع آن عبارت است از :

1- نوع بندیکس 2- نوع کلاچ یک طرفه
1- نوع بندیکس : در این نوع استارت ها ، میله انتهای آرمیچر دارای شیارها و پیچی بوده که دنده استارت نیز روی آن سوار بوده و در قسمت داخلی دارای یک مهره شیار دار می باشد و در انتهای محور آرمیچر قرار دارد . زمانی که برای روشن کردن موتور ، استارت زده می شود ، رد اثر گردش آرمیچر ، دنده استارت در شیار محور آرمیچر به علت نیروی گریز از مرکز به طور لغزنده جلو رفته و با دنده فلایویل درگیر می شود و آن را می چرخاند . به مجرد اینکه موتور روشن می شود بر اثر سرعت بالای فلایویل دنده استارت درب مخالف به جای اولیه خود بر می گردد .

استارت کلاج یک طرفه :
در این نوع استارت ها ، اتوماتیک استارت نقش عمده ای دارد بدین معنی که در زمان بازکردن سوئیچ بر اثر برخی که به سیم پیچ های اتوماتیک استارت می رسد و با تشکیل میدان مغناطیسی میله آهنی داخل سیم پیچ به طرف جلو پرتاب می شود که در کنتاکت داخل اتومبیل استارت که به میله اتوماتیک استارت یا دوشاخه کلاج بسته شده است و با جلو رفتن میله اتوماتیکاستارت ، اهرم آن کلاج یک طرفه را به عقب می کشد . همزمان با آن متر برگشت دهنده استارت جمع شده و دنده استارت را در محور آرمیچر با دنده فلایویل درگیر می کند . زمانی که راننده از روشن شدن موتور اطمینان می یابد با قطع کردن جریان در اتوماتیک استارت فنر برگشت دهنده آزاد شده و دنده استارت را از دنده فلایویل جدا می سازد .

جدول تعرفه های گمرکی و شرایط ورود کالا مطابق آخرین مقررات تا دی ماه 80

شماره تعرفه شرح تعرفه حقوق گمرکی % سود بازرگانی % شرایط واردات
851140 استارتوموتورها و ژنراترهای دو منظوره برای موتورهای دروده سوز جرقه ای 10 65 12
851150 ژنراتورهای مورد استفاده در موتورهای درون سوز جرقه ای 10 65 12
851240 برف پاک کن و
گرم کن شیشه و بخاری 10 85 12

شرایط ورود :
1- ورود کالا مشروط به اخذ مجوز از وزارت صنایع می باشد
2- ورود کالا مشروط به اخذ مجوز از وزارت بازرگانی می باشد
استانداردها : استاندار ملی فعلا وجود ندارد .
استانداردهای خارجی :
– DIN ISO 8854 –01 .88 ROAEL Uehicles ;alternator switching
Regulators TesT methods And General . — iso 8854
– DIN ISO 8856-01.88 road Uehicles ; starter motors ,TesT
METHODS AND GENERAL . —– Iso 8856
شرکت های عمده تولید کنند ه در سطح جان :
– لوکاس اینداستیز ، انگلستان
– میتسوبیشی ، ژاپن
– بوش ، آلمان
– والو valleo ، فرانسه
– مگنتی مارلی ، انگلستان
– ایسکرا ، اسلوونی

 

دانلود این فایل

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

لیست کل یادداشت های این وبلاگ