سفارش تبلیغ
صبا ویژن
زبان درنده‏اى است ، اگر واگذارندش بگزد . [نهج البلاغه]
 
شنبه 97 خرداد 12 , ساعت 9:31 عصر

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

مقاله طراحی گرافیک با word دارای 26 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله طراحی گرافیک با word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله طراحی گرافیک با word،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله طراحی گرافیک با word :

طراحی گرافیک

طراحی گرافیک در واقع اصطلاحی است عام برای حرفه ای متشکل از طراحی حروف ،تصویرسازی ، عکاسی وچاپ به منظور ارائه اطلاعات یا آموزش . این اصطلاح را اولین بار ویلیام ادیسون دیگینزدر سال 1922 بکار برد . با این همه فقط پس از جنگ جهانی دوم بود که کاربرد آن رایج شد .
ارتباط بصری در مفهوم آن تاریخ طولانی مدتی دارد. زمانی که انسان اولیه برای یافتن غذا به شکار می رفت وجای پای حیوانی را بر روی گل می دید ، در واقع نوعی نشانه بصری را مشاهده می

کرد .اثر گرافیکی میتواند نشانه باشد ، مانند حروف الفبا؛ با یک نظام نشانه ای دیگر را شکل دهد؛ مانند علائم جاده ای . علائم گرافیکی در کنار هم تشکیل تصویر می دهد . طراحی گرافیک در یک معنا حرفه انتخاب یا ساخت علائم وآرایش آنها بر یک سطح برای انتقال یک ایده است. گرافیک هنری است که ترسیم کردن ونگاشتن عناصر اصلی آن را تشکیل می دهند.
طراحی گرافیک به مثابه یک تخصص فقط از اواسط سده20 مطرح شد. تا آن هنگ

ام شرکت ها ومؤسسات تبلیغاتی توسط هنرمندان تجاری اداره می شد این متخصصین عبارت بودند از : صفحه بند ؛حروفچین که عنوان ومتنرا با تمام جزییات طرح ریزی میکرد؛تصویرگران که هر نوع آثار ترسیمی از نمودارهای فنی تا اسکیسهای مد را تهیه می کردند؛ هنرمندان طراح حروف،روتوش کاران ودیگرانی که طرح های نهایی را برای تکثیر آماده می کردند. امروزه طراح گرافیک با مؤسسات وآتلیه ها همکاری دارند. آنها نه تنها تبلیغات و آگهی ها ،بلکه مجلات وروزنامه ها یی را که این آگهی ها در آن چاپ می شوند ،طراحی می کنند تا اواخر

سده ی 19 آثار گرافیکی ، به صورت سیاه و سفید بر کاغذ چاپ می شد . طی چندین سده ، کارکرد های اصلی گرافیک اندک تغییری یافته است و هر طرح ممکن است به چند روش مورد استفاده قرار گیرد .

نخستین کارکرد طراحی گرافیک معرفی یا شناسایی است گفتن این که یک چیز چیست ؟ یا متعلق به کجاست ؟ مانند علائم ساختمانی ، تابلو ، برچسب روی بسته بندی ها و ; .
کارکرد دوم که در اصطلاح حرفه ای (( طراحی اطّلاعات )) شناخته می شود ، در زمینه ی اطلاع رسانی و آموزش است و رابطه ی یک چیز را با یک چیز دیگر از نظر جهت ، موقعیت و مقیاس ، مشخص می سازد . مانند نقشه و نمودار .
کارکرد سوم که متمایزتر از این دو کارکرد است یعنی نمایش و تبلیغ ( پوستر و آگهی ) که به قصد جلب توجّه مخاطب و ماندگار کردن پیام است

.
در قرن بیستم تبلیغات و چاپ تجاری ، به هنر گرافیک یورش می برد اما آثار چاپی هنری که به وسیله ی ماشین های دستی و به روش های کمابیش سنتی انجام می گیرد ، به زندگی خود ادامه می دهد . هنرمندان تجسمی به ابداعات طرح و حروف می پردازند . لیتو گرافی، حکاکی روی چوب و لینو لئوم ، تیزاب کاری ، سیلک اسکرین و سریگرافی و چاپ های مخلوط ، همه امکاناتی هستند که نقّاشان به کار می برند .

طی دهه ی 1960 ، طراحی گرافیک به عنوان شیوه ای برای حل مشکلات ارتباطی و اطلاع رسانی مطرح شد و به همین ترتیب در رسانه های همگانی نیز به عنوان مد مطرح شد . چیزی که با سلیقه ی به روز بودن و حتی پیشرفت ، مرتبط بود . اما تغییر در سبک آن حاصل

آشنایی با رشته های هنری(گرافیک) 3

چندمین عامل مؤثر ، مانند پیشرفت های فناوری در حوزه ی رسانه و نیز تحولات رایج در جامعه بود .
و از آنجایی که تنها هنر ، بصری نبود و کلام نیز در آن نقش مؤثری داشت ، می توانست مورد توجه کارشناسان و صاحب نظرانی که نسبت به اهمیت اجتماعی ارتباطات ، آگاه شده بودند ، قرار بگیرد .
طراحی گرافیک ، طی دهه ی 1960 علاوه بر حوزه هایی که پیش از آن ، در اختیار سنّت های صنعتگری بود ، مانند طراحی روزنامه ، به رسانه ی جدید تلویزیون و ویدئو هم گسترش یافت . نقش طراحی گرافیک در خدمات عمومی و تبلیغات فرهنگی نیز افزایش پیدا کرد .

در دهه ی 1970 ، طراحی گرافیک به بخشی از تجارت پول بدل شد و عمدتاَ از ن برای ارائه ی نوعی هویت بصری قابل تشخیص برای شرکت ها بهره برداری شد . تمام سازمان ها و مؤسّسات ، هرچند کوچک ، ضرورت استفاده از یک نوع نماد یا نشانه را حس کردند . به تدریج طراحان ، جهت بازاریابی محصولات و خدمات و خلق تصاویر که بتواند یک محصول یا شرکت را مشخص سازد ، به کار فرا خوانده شدند . با ظهور رایانه های شخصی، طراح ، تقریباَ کنترل کاملی بر تمامی مراحل پیش از چاپ پیدا کرد .

طراحی گرافیک ، در برگیرنده ی نوعی زبان است با دستور نامعین و با الفبایی پیوسته در حال گسترش ، ما تنها زمانی یک اثر گرافیکی را به درستی درک می کنیم که بتوانیم زبان آن را بفهمیم .

طراحی گرافیک در ایران 5

موضوع مهم در هنر گرافیک ، وسعت اثر گذاری و تأثیر عمیق قدرت پروردگی آن در مخاطب است .
طراحی گرافیک در جهان امروز ، شکل دهنده ی ارتباطات بین الملل است . میزانم تأثیر گذاری سیاست های فرهنگی ، اجتماعی و اقتصادی چه در ابعاد کوچک مثل فروش کالا و چه در ابعاد بزرگ مثل مقبول ، جلوه دادن سیاست و یک سازمان بین المللی نه تنها به محتوی بلکه به کیفیت کار طراح گرافیک آن بستگی مستقیم دارد . امروزه در هر گوشه ی فعّال از جهان ، شاهد همکاری نزدیک میان خبرگان تکنولوژی و طراحان گرافیک ، هستیم .

با شناخت صحیح بازارهای جهانی و ضوابط حاکم بر آن ها ، کشور ما نیز می تواند به جرگه ی صادر کنندگان طراحی گرافیک بپیوندد و از این طریق ، در آمدی ارزی همانند سایر کالاهای صادراتی را تأمین نماید .

طراحی و هنر گرافیک ایران به دلیل نیاز به تحول و تجدد ، دچار دگرگونی مثبتی شد ؛ اما این دگرگونی ، همزمان و همپا با دیگر تحولات متجددانه ، صورت نگرفت و سال ها طول کشید تا در اواسط دوره ی رضا شاه ، به مدد دو تن به نام های فردریک بالبرگ سوئدی و موشخ سروری ارمنی و فارغ التحصیل آکادمی هنر مسکو که بر ایران مهاجرت کردند ، تحول و تجدد در گرافیک معاصر ، شروع به شکل گرفتن ، نمود .

گرافیک مدرن ایران با کوشش های این دو و بعد با تلاش طراحان ایرانی نسل ها بعد از آن در جامعه ، مطرح و شناخته شد و حضوری مستقل پیدا کرد .
پیش از آن ، هنر گرافیک در زمینه هایی چون طراحی فرش ، کاشی ، پارچه نقوش سفال ها، تصویر گری و تحریر کتب و ; موجود بودند .
طراحی گرافیک در ایران 6

از دوره ی قاجار ، با جدی شدن مسئله ی چاپ ، طراحی و گرافیک نیز حضور مشخص تری یافت و فنون و نقوش سنّتی طراحی ، توسط نقّاشان در زمینه های جدید به کار برده شد .
اما به دلیل عدم آشنایی با فنون جدید در این حرفه ، تحول لازم به وجود نیامد . پس از شکست ایران در جنگ های ایران و روس ، نیاز نیاز به تغییری اساسی و سریع ، در ذهن نخبگان شکل گرفت ، تجارب و آگاهی ها ی غربی ، موضوع تجربه ی هنرمندان داخلی قرار گرفت و چشم انداز تازه و مؤثری را به روی جامعه گشود . در عرصه ی معماری ، نقّاشی و حتّی سیاست ، بدعت های بزرگ و تازه ای اتّفاق افتاد ؛ اما در طراحی ، هیچ سبک ، مکتب یا شیوه ی نویی به وجود نیامد .

تا مدت ها تالبرگ و سروری تنها طراحان مسلط و آگاه به رموز جدید بودند که سفارشاتی اعم از دولتی و گاه شخصی ، دریافت می کردند و کس دیگری به تجربه ی جدید ی دست نزد و آنچه تحت عنوان گرافیک مطرح می شد ، تصویر گری هایی بود که به شیوه ای قدیمی اجرا می شد . پذیرش تکنیک جدید از طرف صاحبان فن و صنایع ، با توجّه به بهره وری بالای آن ، امری بدیهی است و هنرمند طراح است که باید ذهن خود را با این تکنیک ، سازگار کند و هنر خویش و جامعه را با توانایی و تسلط و امکانات آن هماهنگ و همسو سازد .

از کارهای تالبرگ ، آرم راه آهن ایران و آرم سابق روزنامه ی اطّلاعات است . در آثار او تلاش برای آشتی میان گرافیک مدرن و نقش های ایرانی دیده می شود .
این دو حتی پیروانی نیز پیدا نکردند و تا سال ها به تنهایی در عرصه ی تولید گرافیک مدرن ، فعّالیّت داشتند .

طراحی گراقیک در ایران 7

تعطیلی گرافیک در ایران را نمی توان به عدم پذیرش جامعه و عکس العمل او در برابر نوگرایی نسبت داد،زیرا در همین شرایط ، سفارش های روزافزونی دراین زمینه وجود داشت
دلیل این امر ، شاید در عدم آمادگی و توانایی هنرمند ایرانی در تطبیق هنر خویش با پدیده ی نو باشد . پدیده ای که ارتباط تنگا تنگ با تکنیک نو دارد . عدم آگاهی به ارتباط حاصل کار هنری با تکنیک و نیز عدم آگاهی به تکنیک نو ، طراحی ایران را سال ها دچار افسردگی کرد .

چند سال بعد با گشایش دانشکده ی هنرهای زیبا و فعّالیّت کسانی چون محمد بهرامی در اواسط دوران محمدرضا شاه ، گرافیک به دست هنرمندان ایرانی ، جان تازه ای گرفت .
از اواخر دهه ی سی و اوایل دهه ی چهل ، حرکتی جدید در رجوع دوباره به نقوش و گنجینه بی همانند طراحی ایران شد . امّا این بازیابی باید با آگاهی کامل به مفاهیمی باشد که در پشت هر یک از نقوش و طرح های گذشته قرار دارد . در غیر این صورت باعث ویرانگری خواهد شد .
آنچه پس از پیروزی انقلاب ، در این زمینه صورت گرفته است ، بازیابی درک نشده این گذشته می باشد .

شاخه های طراحی گرافیک 9

امروزه با پیشرفت هنر گرافیک و گستردگی کاربرد آن در مقاطع مختلف این هنر ، شاخه های متعددی از قبیل تصویرسازی ، پوستر ، طراحی آرم و نشانه ، صفحه آرایی ، طراحی حروف و بسته بندی که از هم متمایز هستند را دربرگیرد . همه این ها در مفهوم عمومی گرافیک ، جای دارند و برای احاطه و آگاهی هر کدام از این رشته ها باید تجربه هایی در آن رابطه ، انجام داد تا به مهارت و کارآیی لازم رسید .

شاخه های طراحی گرافیک 10

تصویر سازی

شاید پر جاذبه ترین شاخه ی رشته گرافیک برای یک نقا ش ، تصویر سازی باشد .
مصور سازی یا تصویر سازی یا ایلستراسیون ، از گرایش های نقاشی درحیطه گرافیک است . ایلستراتور با توجه به تکنیک های خاص این رشته ، در زمینه طراحی و نقاشی ، به موضوعاتی که به نوعی با گرافیک در ارتباط هستند ، می پردازد مانند طراحی کتاب کودک .

شاخه های طراحی گرافیک 11

آرم ، نماد ، نشانه ( علائم تجاری )

حروف یا علامتی که برای نمایش یک فعّالیّت ، یا یک شی ء ، طراحی شده باشد ، نماد است . نماد ممکن است تصویری یا انتزاعی باشد و در زمینه ی فرهنگی ، اجتماعی ، سیاسی یا تجاری به کار رود .
نشانه یا آرم ، بیان مفهوم یا شکل چیزی است که در قالب شکلی دیگر در ذهن متجلّی می شود و آن را باید روی کاغذ ، ثبت کرد و تماماَ بیانگر چیزی است که عینیت پیدا کرده است .

طراحی نشانه ، اصطلاحی برای هماهنگ سازی نیازهای نشانه ای ، مسیر یابی ، آموزشی و
اطلاع رسانی ، برای استفاده در محیط های شهری ، ساختمان ها و مناسبت های مهمی چون نمایشگاه ها است . در طراحی نشانه ، ریتم ، فرم ، تکنیک و قدرت اجرایی ، یکجا به نمایش در می آید .
علامت تجاری ، نشانه ای به شکل یک نماد یا حروف نشانه است که برای شناسایی یا وحدت بخشی ، به محصولات و خدمات و ; استفاده می شود .

شاخه های طراحی گرافیک 12

صفحه آرایی

طراحی ، ترسیم ، پیش طرح کتاب ، آگهی تبلیغی ، عنوان صفحه و ; که طراحی برای تعیین ظاهر و ارتباطات بین عناصری چون تصاویر ، عکس و متن تهیه می کند ، صفحه آرایی است .
معمولا تا پیش از انتخاب طرح نهایی ، چندین نوع صفحه آرایی آماده می شود تا بهترین آنها از نظر اندازه ، رنگ و ; تولید شود .

شاخه های طراحی گرافیک 13

طراحی حروف

آرایش و تخصیص حروف در مرحله ی آماده سازی پیش از چاپ است که به چاپ ا ز نوع فلزی ( لترپرس ) مربوط می شود . برای انواع حروفچینی که با هر نوع سیستم حروفچینی ، انجام شده باشد نیز ، طراحی حروف اطلاق می گردد .
اما طراحی حروف که طی دهه ی 1920 و اوایل 1930 در اروپا شکل گرفت . طراحی حروف نوین ، بخش بسیار محسوس و مرئی مدرنیسم در طراحی گرافیک به حساب می آید و تلفیقی است از آثار و نوشته های ویلیام موریس و جنبه هایی ا ز جنبش های معاصر هنری

مانند کوبیسم ، فوتوریسم ، دادا ، داستیل و ساخت گرایی . این رویکرد ، ریشه در روسیه و آلمان داشت و پیروانی در هلند ، چکسلواکی و لهستان .

شاخه های طراحی گرافیک 14

پوستر

در اواخر قرن نوزدهم میلادی ، بر اثر تحولات مصور سازی و پیوند نزدیکی که بین نقاشی و چاپ برقرار شده بود ، پدیده ی تازه ای موسوم به پوستر یا آفیش یا پلاکارد به وجود آمد .
پوستر به عنوان نوعی طرح گرافیکی به مقوله ی نمایش و تبلیغ تعلق دارد که در آن باید تصویر و کلمات به شکل مختصر ، مرتبط با یک مفهوم واحد و به یاد ماندنی باشند .
پیش از چاپ سنگی ، پوسترها مانند کتاب ، به روش چاپ برجسته و با جوهر مشکی و گاه با قالب های چوبی ، چاپ می شدند .
با گذشت چندین دهه از تاریخ ظهور عکاسی ، این امکان وجود نداشت که عکس را در ابعاد بزرگ و با شمار انبوه ، تکثیر کنند . در این دوره معمولاَ نقاشان ، طرح های پوستر را نقاشی می کردند . تصویر به صورت دستی ، بر سطح مستوبی لوح چاپ ، منتقل می شد . این روش تا بعد از جنگ دوم جهانی هم رواج داشت .

پوستر های نمایشی ، اولین نمونه از آگهی های دیواری بودند که ضمن تحول ، اصول و قواعد پوستر سازی را پی ریزی کردند . این آگهی ها مربوط به تماشاخانه های متعددی بود که در اروپا وجود نداشت .
پوستر های مصور آن دوره علاوه بر تبلیغ در مورد تماشاخانه ها ، مغازه ها و حراج ها و وسایل حمل و نقل ، در عرصه ی تبلیغ کتاب نیز رواج داشت . این پوسترها در آن زمان فقط به رنگ سیاه چاپ می شد.

شاخه های طراحی گرافیک 15

در حوزه ی هنر پوستر ی آخر قرن نوزدهم آثار تولوزلوترک ، بیش از دیگران می درخشید . پوستر رنگی مصور با نام ژول شره ، هنرمند فرانسوی ، آغاز می شود .
هنرمندان پوستر این دوره ، آزادی زیبایی شناختی و جسارت خلاقانه ای را به نمایش گذاشتند که با اولین تجلیات اختراعات فن آورانه در تولید و تکثیر آثار گرافیکی همراه شد .

لیتو گرافی در اواخر سده ی نوزدهم ، به هنرمند امکان داد تا سطوح بزرگ یکدست را چاپ کند و از رنگ ، بهره برد و به طراح ، امکان داد تا حروف نگاری خاص خود را انجام دهد . این کنترل بر چاپ ، آغاز طراحی گرافیک بود . بعدها فن آوری های عکاسی و رایانه ای ، در تولید و تکثیر تصویر و متن ، نقشی اساسی یافتند .

رایج ترین شیوه ی چاپ تا دهه ی 1960 به روش لترپرس بود ( نوعی چاپ برجسته از قالب های فلزی فتو گراوور و حروف ) .
در دهه ی 1970 و 1980 نسل جدیدی از طراحان ، شروع به استفاده از قابلیت های رایانه کردند . طراحان گرافیک ، یکصد سال پس از آنکه هنرمندان ، رسانه ی جدید لیتو گرافی را به خدمت خود در آوردند . فن آوری های نوین را برای تحت کنترل در آوردن تولید متن و تصویر به کار بردند .
همان طور که چاپ و مطبوعات ، یکباره در ایران رواج یافت ، اشکال مختلف پوستر نیز به طور ناگهانی ، ظاهر و برای مقاصد مختلف ، مورد استفاده قرار گرفت

 

دانلود این فایل

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

لیست کل یادداشت های این وبلاگ