سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هرچیز راهی دارد و راه بهشت، دانش است . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
 
چهارشنبه 95 شهریور 31 , ساعت 7:6 صبح

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 تحقیق در مورد خصوصیات حسابداری دولتی با word دارای 21 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد تحقیق در مورد خصوصیات حسابداری دولتی با word  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی تحقیق در مورد خصوصیات حسابداری دولتی با word،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن تحقیق در مورد خصوصیات حسابداری دولتی با word :

خصوصیات حسابداری دولتی

اصول عمومی:
1- استفاده از بودجه جهت کنترل دقیق وجوه عمومی به منظور:
الف- عدم تجاوز مخارج از حدود مقرر در قانون بودجه
ب- صرفه جویی در مصرف وجوه عمومی

ج‌- مقایسه و تطبیق عملیات با بودجه مصوب
2- تقسیم منابع درآمد با توجه به هدفهای مورد نظریه حسابهای مخصوص از طریق:
الف- نگهداری حسابهای جداگانه برای انواع مختلف وجود دولتی.

ب- هر حساب یک واحد کامل حسابداری است.
3-برقراری کنترل داخلی قوی و سیستم حسابداری داخلی.
الف- مطالعه و سنجش لیاقت و درستی مأموران یک سازمان
4-توجه به حسابداری درآمد و هزینه به جای حسابداری برای سود و زیان زیرا:

الف- منظور اصلی دولت تحصیل سود نیست.
ب- هدف اصلی و اساسی دولت انجام خدمات خاص، یا خدمات عمومی برای استفاده عموم مردم یا اهالی یک منطقه معین است.
5-تبعیت از قوانین و مقررات به منظور حفظ منافع اجتماعی
خصوصیات سازمانهای دولتی

– به طور کلی نبودن انگیزه سود جویی یکی از خصوصیات بارز سازمانهای دولتی است سازمانهای دولتی به منظور تحصیل سود تأسیس نمی شوند و انتظارات دریافت بازده نسبت به سرمایه گذاری خود و یا برگشت سرمایه را ندارد.

– شکل و ترکیب سازمانی و حدود مسئولیت به وسیله قانون ومقررات تعیین می شود. ملزم به رعایت قوانین مالی و بودجه ای می باشند.
– سازمانهای دولتی واحدهای سازمانی مشخص هستند که معمولاً با اجازه قانون ایجاد سهامداران و صاحبان سرمایه هستند و هیچگونه منافع یا حقوق قابل خرید، فروش و یا انتقال وجود ندارد.

– سازمانهای دولتی منابع مالی و پولی خود را از محل درآمدهای دولت در محدوده اعتبارات بودجه مصوب دریافت می نمایند و بر اساس ضوابط و مقررات قانونی هزینه انجام می پذیرد.
اهمیت برقراری سیستم حسابداری در سازمانهای عمومی و خصوصی دارای شعب متعدد است که اداره امور مالی از مهمترین و اساسی ترین آنها محسوب می شود، هر مؤسسه دولتی یا غیر دولتی ناگزیر از برقراری سیستم صحیحی برای اداره امور مالی خود می باشد بدون ایجاد چنین سیستم، اداره امور هر مؤسسه دیر یا زود دستخوش اختلال و بی نظمی خواهد شد.

ایجاد چنین سیستم، اداره امور مالی مستلزم استفاده کامل از روشهای حسابداری و پیروزی از اصول فن حسابداری و حسابرسی است. منظور اصلی از برقراری سیستم حسابداری عبارت است از تهیه و تنظیم اطلاعات مالی مربوط به یک سازمان که مورد احتیاج و بررسی مدیر یا مدیران صاحبان سرمایه و بستانکاران آن سازمان دولت و عموم مردم می باشند. اتخاذ روشهای تصحیح برای نیل به این منظور و تهیه گزارشهای مالی دقیق و قابل اطمینان برای مؤسسات گوناگون صرفنظر از وسعت، طرف اداره، حدود فعالیت انتفاعی یا غیر انتفاعی بودن آنها حائز اهمیت می باشد.

در سازمانهای دولت این مسأله بایستی مورد توصیه خاص قرار گیرد، زیرا نتایج حاصل از عملیات حسابداری در این قبیل مؤسسات یکی از مفیدترین وسایل سنجش کارآیی، لیاقت و صداقت افراد است که اداره امور عمومی یک ملت به دست آنان سپرده شده است.
اصول و موازین مخصوص حسابداری دولتی

علاوه بر ضوابط قواعد ذکر شده برخی اصول و موازین خاص نیز باید در سیستم حسابداری دولتی پیروی و اجرا شود، به اهم اصول مخصوص حسابداری ذیلاً اشاره خواهد شد:
1- اصول لزوم نگهداری حسابهای مستقل برای وجوه دولتی
یکی از خصوصیات اصلی حسابداری دولتی لزوم نگهداری حسابهای جداگانه و مستقل برای وجوه دولتی است.
سازمانهای دولتی از منابع دولتی از منابع مختلف برای اجرای وظایف محوله استفاده می نمایند. هر یک از این منابع برای تحقق اهداف و مقاصدی تخصیص داده می شود که منحصراً بایستی در اجرای فعالیتها و برنامه هایی مصرف می شود که رسیدن به اهداف مورد نظر را امکان پذیر نماید. این طراحی یک سیستم حسابداری مناسب جهت آوری اطلاعات مالی مربوط به هر یک از منابع و نگهداری حساب دریافت و پرداخت جداگانه اطلاعات مالی مربوط به هر یک از منابع و

نگهداری حساب دریافت و پرداخت جداگانه آنها لازم به نظر می رسد. وزارتخانه ها و مؤسسات دولتی ناگذیراند برای هر یک از منافع مالی مورد استفاده و به طور کلی هر یک از وجود مستقل در اختیار سیستم حسابداری جداگانه ای طراحی نمایند. هر یک از حسابهای مستقل وجود دارائی یکسری حساب (سر فصل) خود تراز یا متوازن می باشد که در هر مقطع زمانی با هم موازنه می شوند. با استفاده از سیستم حسابداری مستقل اطلاعات مربوط به دریافت و پرداخت و موجودی هر یک از وجود مستقل قابل استخراج خواهد بود.

2- اصول کنترل بودجه ای
یکی دیگر از اصول مهم و لازمه الرعایه در حسابداری دولتی اصل کنترل بودجه ای است اهمیت اصل مذکور ناشی از 55 قانون اساسی جمهوری اسلامی ساست که بدون رعایت آن جلوگیری از تجاوز هزینه ها از اعتبارات مصوب عملاً امکان پذیر نخواهد بود. (اصل پنجاه و پنجم): دیوان محاسبات به کلیه حسابهای وزارتخانه ها، مؤسسات، شرکتهای دولتی و سایر دستگاههایی که به نحوی از اتخاذ بودجه کل کشور استفاده می‌کنند به ترتیب قانون مقرر می دارد که هیچ

هزینه ای از اعتبارات مصوب تجاوز نکرده و هر وجهی در محل خود به مصرف رسیده باشد. دیوان محاسبات حسابهای و اسناد و مدارک مربوطه را برابر قانون جمع آوری و گزارش تفریح بودجه هر سال را به انضمام نظارت خود به مجلس شورای اسلامی تسلیم می نماید. این گزارش باید در دسترس عموم گذاشته شود.)
در اجرای اصل کنترل بودجه ای، سیستم حسابداری وزارتخانه ها و مؤسسات دولتی به نحوه طراحی می گردد که اجرای بودجه ی مصوب را در قالب طبقه بندی های بودجه ای میسر نماید. رابطه حسابداری دولتی و بودجه عمدتاً در راستای تحقق اصل کنترل بودجه ای است، بدین معنی که دفاتر حسابداری مورد عمل

وزاتخانه ها و مؤسسات دولتی دقیقاً بر اساس نیازهای اطلاعات بودجه ای طراحی می گردد. اطلاعات مالی مربوط به درآمد ها و هزینه های به طریقی در دفاتر حسابداری ثبت می شود که امکان مقایسه ارقام واقعی درآمدهای قطعی وصول شده و هزینه های واقعی انجام یافته با ارقام مربوط به درآمدهای پیش بینی شده و اعتبارات مصوب مندرج در بودجه کل کشور سال مربوط را فهم سازد.

در اکثر حسابهای مستقل برای وجوه دولتی کنترل بودجه ای به وسیله ثبت و نگاهداری حسابهای مستقل برای وجوه دولتی کنترل بودجه ای به وسیله ثبت و نگاهداری حسابهای بودجه ای علاوه بر حسابهای عادل اعمال می گردد. حسابهای بودجه ای حسابهایی هستند که در آنها ارقام بودجه ای شامل درآمدهای پیش بینی شده و اعتبارات مصوب منعکس می شوند. حسابهای مذکور حسابهای موفق می باشند که درآغاز هر سال مالی بعد از ابلاغ بودجه مصوب به امور مالی سازمان دولتی افتتاح می شوند و در طول سال مالی بعد از ابلاغ مصوب به امور مالی سازمان دولتی افتتاح می شوند و در طول سال مالی همراه با حسابهای عادی نگهداری و در پایان سال مالی بسته می شوند.

3-اصل تقدم قوانین و مقررات مالی و محاسباتی بر اصول متداول حسابداری
در حسابداری دولتی اهمیت قوانین و مقررات مالی به اندازه ای که اصول و موازین متداول حسابداری را تحت تأثیر قرار می دهند. در اجرای این اصل هر جا که قوانین و مقررات مالی و محاسباتی را اصول موازین متداول حسابداری را بر اصول و موازین حسابداری ترجیح داده و اجرا نماید.
23-اصل تأمین اعتبار و ایجاد تعهد

در نتیجه لزوم ایجاد حسابهای مستقل برای وجوه دولتی و استفاده از سیستم حسابداری بودجه ای در مؤسسات دولتی پرداخت کلیه مخارج اینگونه مؤسسات باید قبلاً تعهد انجام شدن این تعهد در عرف اداری تأمین اعتبار نامیده می شود.

به عبارت دیگر هر نوع تعهدی قبلاً بایستی تأمین اعتبار گردند یعنی قبل از اینکه بر ذمه دولت ایجاد شود بایستی از 2 جنبه متفاوت زیر اطمینان حاصل شود.
1-آیا مخارجی که قرار است انجام شود در انطباق با قوانین و مقررات حاکم بر مصرف اعتبارات می باشد و مجوز قانونی دارد؟ یا به عبارت دیگر چنین خرجی در بودجه پیش بینی شده است؟

2-آیا مخارج مربوطه در حد اعتبار پیش بینی شده می باشد یا محل کافی برای انجام هزینه وجود دارد و تخصیص مربوطه صورت گرفته است؟
اجرای صحیح اصل تأمین اعتبار و ایجاد تعهد تحقق اصل کنترل بودجه ای را فراهم نموده و کلیه دستگاههای دولتی را که به نحوی از انحنای بودجه کل کشور وجهی دریافت می نماید مکلف به رعایت آن خواهند بود.

ماده 18 قانون محاسبات عمومی: تأمین اعتبار عبارت است از اختصاص دادن تمام یا قسمتی از اعتبار مصوب برای هزینه معین.
5-اصل عدم محاسبه استهلاک داراییهای ثابت
در وزارتخانه ها و مؤسسات دولتی داراییهای ثابت به محض خرید به حساب هزینه منظور می شود و محاسبه استهلاک برای دارایئهای ثابت معمول نمی باشد، عدم لزوم محاسبه استهلاک برای دارائیهای ثابت علیرغم مخالفت برخی صاحبنظران حسابداری دولتی در اکثر کشورهای جهان مورد پذیرش واقع شده است.

6-اصل استفاده از مبانی حسابداری معین
در حسابداری دولتی جهت ثبت درآمدهای و هزینه ها و نشان دادن وضعیت مالی و نتایج فعالیتهای مالی هر حساب مستقل معمولاً از یکی از مبانی حسابداری تعهدی، نقدی تعهدی تعدیل شده یا نقدی تعدیل شده استفاده می شود.

الف- در اکثر کشورها فعالیتهای مالی حسابهای مستقل برای وجوه دولتی بر مبنای حسابداری تعهدی تعیدل شده ثبت می شوند. به عبارت دیگر درآمدها در دوره ای مورد شناخت قرار می گیرند که آماده، قابل اندازه گیری و قابل قبول باشند و هزینه ها در دوره ای مورد شناخت واقع می شوند که تعهد یا بدهی معین از محل اعتبارات مصوب حساب مستقل بوجود می آیند. در ایران فعالیتهای مالی حساب مستقل وجوه جاری و سایر حسابهای مستقل برای وجوه دولتی معمولا بر مبنای حسابداری نقدی تعدیل شده ثبت می گردند در این مبنا فقط پرداختهائی که بعد از ایجاد تعهد انجام شده اند یه حساب هزینه درآمدهایی که عملا وصول گردیده اند بحساب درآمد منظور می شود.

ب- درآمدها و هزینه هایی حساب های مستقل برای وجود سرمایه ای معمولاً بر مبنای حسابدرای تعهدی کامل ثبت می شوند. بنابراین در این حسابها مستقل، درآمدها در دوره تحقق آنها (دوره ای که در آن خدمات و کالاها ارائه می شوند) و هزینه ها در دوره وقوع آنها (دوره ای که در نتیجه دریافت کالا و خدمات تعهد یا بدهی ایجاد می شود) به حسابها منظور می گردند.

ج- درآمد و هزینه های حسابهای مستقل برای وجوه امانی، باید با مبانی حسابداری هماهنگ و متناسب با اهداف اندازه گیری فعالیتهای مالی آنها ثبت شوند.
حسابهای مستقل وجوه امانی غیر قابل مصرف و وجوه امانی بازنشستگی معمولا بر مبنای حسابداری تعهدی تعدیل شده ثبت می شود.
7-اصل لزوم ارتباط استهلاک با حسابهای مستقل

یکی از اصول متداول حسابداری دولتی، لزوم ارتباط دادن مسئله داراییهای ثابت ثبت نمی شوند، زیرا قیمت تمام شده داراییهای ثابت خریداری شده توسط حسابهای مستقل مذکور در تراز نامه آنها منعکس نمی گردد. استهلاک داراییها ثابت ممکن است به منظور تعیین قیمت تمام شده و تجزیه و تحلیل آنها در سیستم های حسابداری قیمت تمام شده محاسبه می شود ذخیره استهلاک داراییهای ثابت را میتوان در (گروه حساب داراییهای ثابت عمومی) ثبت نموده اند. در ایران نیز به علت تعهدی نبودن مبنای حسابداری دولتی و عدم پیش بینی اعتبارات لازم برای منظور نمودن استهلاک سالانه به حساب هزینه و نیز به دلیل احتساب قیمت تمام شده داراییهای ثابت خریداری شده و حساب هزینه در دوره خرید، استهلاک داراییهای ثابت حسابهای مستقل برای وجوه دولتی در حسابهای مستقل اخیر ثابت نمی شود.

استهلاک داراییهای ثابت خریداری شده از محل منابع مالی حسابهای مستقل برای وجوه سرمایه ای در حسابهای هزینه استهلاک و ذخیره استهلاک حسابهای مستقل مذکور ثبت می گردند.
استهلاک داراییهای ثابت آن گروه از حسابهای مستقل برای وجوه اماکنی که در آنها درآمدها. هزینه ها و سود ویژه دوره مالی اندازه گیری می شوند باید در حسابهای مستقل مذکور ثبت گردند.

8-اصل لزوم تعینی ارزش داراییهای ثابت بر اساس ضوابط معین
در سازمانهای دولتی، داراییهای ثابت باید به قیمت شده در حسابهای ثبت شوند. در صورت عدم امکان تعیین قیمت تمام شده باید از مبنای ارزش برآورده شده استفاده شود. داراییهای ثابتی که به عنوان کمک یا هدیه دریافت گردیده اند باید با قیمت ارزیابی شده یا ارزش برآورده شده عادلانه در تاریخ دریافت در حسابهای منعکس گردند. درحسابداری دولتی در اکثر موارد برای تعیین تمام شده داراییهای ثابت از همان معیارها و موازین عمل در حسابداری بازرگانی استفاده می شوند.

9-اصل لزوم رعایت ضوابط معین برای تحصیل درآمد ها و انجام هزینه ها
یکی از اصول مداول حسابداری دولتی، لزوم رعایت مقررات، تشریفات و شرایط خاص برای وصول درآمدها و انجام هزینه های سازمانهای دولتی می باشد. شرط اصلی برای وصول درآمدها (علیرغم طبقه بندی و پیش بینی آنها در بودجه مصوب) وجود قوانین و مقررات خاصی است که منابع و نحوه وصول درآمدها را مشخص می سازد، در صورتیکه انجام هزینه مستلزم تحقق شرائط لازم و کافی می باشد که عبارتند از وجود اعتبار کافی و رعایت مقررات تشریفات و محدودیتهای قانونی، بنابراین در سازمانهای دولتی رعایت شرائط زیر برای انجام هزینه های ضروری است:

1- هزینه های دولت و سازمانهای دولتی باید در محدوده درآمدهای شناسایی شده آنها تعهد و پرداخت گردند.
2- هزینه های سازمانها دولتی فقطه به صورت وجود اعتبار یعنی مبلغی که برای مصرف معین در بودجه به تصویب می رسد.) در بودجه مصوب آنها و کافی بودن مانده مصرف نشده عبارات مصوب باید انجام شود.

3- هزینه های سازمان های دولتی باید با رعایت قوانین و مقررات و تشریفات پیش بینی شده قانون (مراحل خرج در قانون محاسبات عمومی ایران) پرداخت شوند. در ایران طبق محاسبات عمومی پیش بینی درآمدها یا سایر منابع تأمین اعتبار در بودجه کل کشور مجوزی برای وصول آنها از اشخاص تلقی نمی گردند و در هر مورد احتیاج به مجوز قانونی دارد. ولی وصول درآمدهایی که حتی در بودجه کل کشور منظور نشده اند طبق قوانین و مقررات مربوط به خود مجاز است همچنین برابر قانون محاسبات عمومی وجود اعتبارات در بودجه کل کشور به خودی خود برای اشخاص حقیقی و حقوقی ایجاد حق نمی کند و استفاده از اعتبارات باید با رعایت مقررات مربوط به خود به عمل آید.

10-اصل لزوم تمرکز وظایف و مسئولیتهای مالی
در هر سازمان دولتی، کلیه وظایف ومسئولیتهای مربوط به امور حسابداری و مالی باید در یک اداره یا واحد، تحت سرپوشی یک مسئول یا مدیر متمرکز شوند. واحد مذکور باید تمام وظایف مربوط به کنترلهای حسابداری و بودجه ای وصول درآمدها انجام هزینه های نگهداری حسابها، تهی صورت های مالی، تطبیق فعالیتهای مالی با قوانین و مقررات و سایر وظایف مالی را با رعایت اصول کنترلهای داخلی انجام دهد. تهیه گزارشهای مالی جامع، گزارشهای مالی تجامع، تهیه اطلاعات لازم در زمینه نحوه تخصیص و مصرف منابع مالی و تصمیم گیری در مورد شکل و کفایت حسابها و روشهای حسابداری از اموری هستند که باید تحت نظارت مستقیم مدیر یا مسئول حسابداری انجام شوند.

11-حسابرسی صورتهای مالی سازمانهای دولتی
صورتهای مالی سازمانهای دولتی باید حداقل یک بار در پایان هر سال مالی بوسیله حسابرسان دولتی مطلع از قوانین و مقررات مالی که دارای تبحر، تخصص و تجربه فنی حرفه ای باشند حسابرسی گردند . در حسابرسی دولتی، حسابها و اسناد قانونی ومالی هر سازمان دولتی به منظور حصول اطمینان از صحت دقت و اعتبار آنها اطمینان از رعایت قوانین و مقررات مالی و بودجه ای و اصول متداول حسابداری دولتی در انجام و ثبت فعایتهای مالی مورد رسیدگی واقع می شوند. حسابرسی صورتهای مالی سازمانهای دولتی باید بر اساس اصول متداول حسابرسی دولتی و با توجه به سیستم کنترلهای داخلی موجود و نقاط قوت و ضعف آن انجام شود.

اظهار نظر در مورد صورتهای مالی سازمان دولتی و وضعیت مالی و نتیجه فعالیتهای مالی حسابهای مستقل باید درست، منطقی، منصفانه و متکی به اسناد و مدارک اطلاعات کافی و کامل باشد.

اظهار نظر در مورد کفایت و صحت روشهای اجرای برنامه های بلند مدت و میان مدت و بودجه های برنامه ای و عملیاتی از وظایف حسابرسان دولتی است. با توجه به اینکه دولت و سازمانهای دولتی باید برنامه ها، فعالیتها و طرحهای خود را در محدوده اعتبارات مصوب و مجوزهای قانونی اجرا نمایند بنابراین اطلاعات و گزارشهای ارائه شده و به قوه مقننه در خصوص قانونی بودن عملیات اجرایی و تحصیل درآمدها و انجام هزینه ها و نیز عدم تجاوز و قصور مسئولین مالی دولت از مسئولیتها، اختیارات و وظائف قانونی خود نیز باید مورد تأئید حسابرسان دولتی واقع شود.

انواع حسابهای مستقل در حسابداری دولتی
یکی از اصول متداول حسابداری دولتی لزوم ایجاد و نگهداری حسابهای مستقل برای منابع مالی و وجوهی است که طبق مقررات به مصارف معین تخصیص داده شده اند. هر حساب مستقل که در آنها وجوه نقد و سایر دارائیها، بدیها، اندوخته ها مازاد و بطور کلی منابع و مصارفی (دریافتها ، پرداختها، موجودیها) که به منظور اجرای فعالیت عملیات خاص یا نیل به اهداف معین طبق قوانین و مقررات تفکیک شده اند ثبت می شود.

هر واحد مالی و حسابداری مستقل معمولا به موجب قوانین و مقررات ایجاد می شود و مصرف منابع مالی آن نیز تابع محدودیها، تشریفات و مقررات مصوب می باشد. در اکثر کشورهای جهت ثبت فعالیتهای مالی سازمانهای دولتی معمولا از سه نوع کلی حسابهای مستقل به شرح ذیل نگهداری و استفاده می گردد.
1-حسابهای مستقل برای وجوه دولتی

حساب مستقل عمومی
حساب مستقل درآمد اختصاص
حساب مستقل پروژه اختصاصی
حساب مستقل پروژه های عمران
حساب مستقل تأمین مالی و بازار پرداخت دیون بلند مدت
حساب مستقل وجوه دریافتی بابت خدمات خاص

2-حسابهای مستقل برای وجوه امانی
حسابهای مستقل وجوه امانی قابل مصرف
حسابهای مستقل وجوه امانی غیر قابل مصرف
حسابهای مستقل وجوه امانی بازنشتگی
حساب مستقل وجوه وصولی به نمایندگی از سایر سازمانها

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
چهارشنبه 95 شهریور 31 , ساعت 7:6 صبح

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله دوپینگ چیست با word دارای 42 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله دوپینگ چیست با word  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله دوپینگ چیست با word،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله دوپینگ چیست با word :

دیورتیکها (داروهای مدر)
داروهای بلوک کننده بتا
داروهای ضد درد مخدر

مورفین
هورمون های پپتیدی
الکل
داروهای پوشاننده یا پاک کننده
فصل ششم : آزمایش دوپینگ
نمونه گیری از ورزشکاران
ادرار

خون
بزاق
عرق و استفراغ
ورزشکارانی که کلک می زنند
فصل هفتم : کنترل دوپینگ
علل دوپینگ و سوء مصرف دارو در ورزش
شیوه های کنترل دوپینگ

فصل اول

دوپینگ چیست؟
همگام با پیشرفت سایر علوم، دنیای طب و دارو نیز دچار تغییر و تحولاتی می شود. یک سری داروهای جدید وارد بازار گشته و یک سری داروها مصرفشان منسوخ می گردد. متاسفانه همواره یک عدد از این پیشرفتها استفاده سوء می برند و در همین راستا، استعمال داروهای نیروزا و محرک در ورزش یکی از مسائلی است که جوامع کنونی با آن روبرو هستند و از طرف دیگر، شوق شهرت طلبی و عنوان پرستی مصرف این گونه داروها را وسوسه کرده و بر آن دامن می زند.

در طی چند سال گذشته، افزایش وسایل ارتباط جمعی، انواع روزنامه و مجلات ورزشی و پزشکی و چاپ و انتشارات کتاب در زمینه های مختلف ورزشی موجب شده که اطلاعات ورزشکاران در مورد نحوه تغذیه، صدمات ورزشی و انواع مختلف داروهای غیر مجازی که در ورزش مصرف می شوند افزایش یابد. ولی با وجود فزونی اطلاعات در این زمینه، به همان شدت نیز بر مصرف این داروها افزوده می شود و جالب اینجاست که هر چه ورزشکاران را از این مسئله بیشتر منع می کنی بیشتر کنجکاو شده و خطر استعمال دارو بالا می رود.

وقتی که چند سانتیمتر، چند کیلو، چند گرم و چند ثانیه اختلاف می تواند یکی را قهرمان و دیگری را مغلوب، یکی را به اوج و دیگری را به حضیض برساند، اینجاست که معلوم می شود چرا شعار «پیروزی به هر قیمت» هدف ورزشکاران قرار می گیرد و مصرف انواع داروهای زیان بخش و مهلک رواج می یابد. این موضوع بدیهی است که هر ورزشکاری الزاما قهرمان نیست؛ ولی چون امروزه فقط قهرمان را تحویل می گیرند و برای آنها ارزش قایل می شوند و نه بازندگان را، لذا به هر قیمتی که شده سعی در قهرمان شدن دارند و قیمتی که برخی ورزشکاران به شوق قهرمان شدن می پردازند بسیار گران است و چه بسا جان خود را نیز در این راه از دست می دهند.

بدین ترتیب اندیشه های پاک کسانی که در سه قرن قبل از میلاد مسیح بازیهای المپیک را پایه گذاری کردند، اکنون جلوه خود را از دست داده است. قهرمانانی که قرار بود نمایندگان ملتها باشند و بر پایه دوستی و صلح و صفا رقابت کنند اکنون به دستور مقامات کشورهای خود به انواع شیوه های پسندیده و ناپسند متوسل می شوند تا بر سکوی قهرمانی بایستند و اهداف سیاسی دولتها را جامه عمل بپوشانند و در این راه جان خود را نیز می بازند. بنابراین داروهای مخدر و محرک نه تنها جان قهرمانان بلکه هدف و نفس ورزش و آینده آن را به مخاطره انداخته است، باشد که ورزشکاران با درک نفس عمل و بالا بردن سطح فکر خویش جلوی این اهداف را سد کرده و ابهت و صفا و صمیمیت اخلاقی از دست رفته ورزش را به جای اول خود باز گردانند.

تعریف دوپینگ
طبق تعریف کمیته بین المللی المپیک، دوپینگ عبارتست از تجویز یا استعمال هر نوع ماده خارجی و یا هر گونه ماده فیزیولوژیک خود بدن با مقادیر غیر طبیعی یا راههای غیر معمول توسط ورزشکار مسابقه دهنده با هدف انحصاری افزایش کاذب کارآیی و تواناییهای خویش در مسابقه.
تقسیم بندی و انواع دوپینگ

اگر چه سوء مصرف دارو در ورزش یک افزایش تصاعدی را نشان می دهد و تمام اقدامات انجام گرفته در جهت کنترل این پدیده تا کنون بی حاصل بوده است، هنوز هیچگونه تقسیم بندی در مورد دوپینگ ارائه نشده است. نظر مولف بر این است که برای کنترل دوپینگ باید اولویت بندی شود و لازمه اولویت بندی ارائه یک تقسیم بندی مورد قبول عموم است تا بر اساس آن اقدامات موثری اتخاذ گردد.
مولف به دلیل هشت فعالیت در زمینه طب ورزش تقسیم بندی زیر را ارائه کرده است و یک نسخه از آن را جهت تایید و رفع معایب به کمیسیون پزشکی کمیته بین المللی المپیک ارائه کرده است:

دوپینگ

سوگند نامه ضد دوپینگ
المپیک 2000 سیدنی از جنبه های مختلف به عنوان بهترین و با شکوه ترین المپیک تاریخ نام گرفت و در طول تاریخ بازیهای المپیک برای اولین بار در طی مراسم افتتاحیه بازیها سوگند نامه ای به نیابت از ورزشکاران حاضر قرائت شد که بر اساس آن ورزشکار متعهد می شود که در جریان بازیها از دارو استفاده نکند.
این سوگند نامه برای اولین بار در المپیک 2000 سیدنی به نیابت از 11 هزار ورزشکار شرکت کننده در این بازیها توسط رشله هاوکز( Rechelle Hawkes کاپیتان تیم هاکی زنان استرالیا قرائت گردید. متن کامل انگلیسی و ترجمه سوگند نامه ضد دوپینگ به قرار زیر است:
“In the name of all the competitors, I promise that we shall take part in these Olympic Games, respecting and abiding by the rules which govern them, committing ourselves to a sport without doping and without drugs, in the spirit of true sportsmanship, for the glory of sport and the honor of our teams”.

” بنام تمام ورزشکاران شرکت کننده، بخاطر عزت و سربلندی ورزش و سرافرازی و افتخار تیم مان متعهد می شوم که ضمن احترام و وفاداری به قوانین حاکم و التزام به عدم استفاده از دوپینگ و دارو در این بازیهای المپیک شرکت کنم که این همانا روح ورزشکاری حقیقی است “.
این سوگند نامه در دسامبر 1999 از سوی کمیته بین المللی المپیک (IOC) به عنوان یک ماده اصلاحیه و فتوائیه به سوگند نامه قدیمی ورزشکاران اضافه گردید. توصیه می کنم برگردید و این سوگند نامه را مجددا و با صدای بلند بخوانید. جملات این سوگند نامه روح انسان را تکان می دهد، مسابقات ورزشی که قرار است بر پایه دوستی و صلح و صفا باشد امروزه به دست آویزی جهت جامه عمل پوشاندن اهداف دیگر درآمده است. با این امید به اینکه این سوگند نامه را هرگز فراموش نکنیم.

فصل دوم
دوپینگ خون و تزریق مواد افزاینده پلاسما
یکی از روشهای دوپینگ در میان ورزشکاران دوپینگ خونی است. این روش برای اولین بار در المپیک مونترال 1976 توسط لاسه ویرن دونده فنلاندی بکار گرفته شد. ولی گزارشاتی وجود دارد که نشان می دهد این روش در سال 1947 نیز مورد استفاده قرار گرفته است.
بطور کلی روش دوپینگ خون بدین ترتیب است که چند روز قبل از مسابقه ورزشکار به ارتفاع بلندتری برده می شود و به علت بلندی و کاهش فشار اکسیژن خون شریانی ماده ای بنام اریتروپویتین آزاد می شود. این ماده که در حقیقت نوعی هورمون است در فرد بالغ عمدتا توسط کلیه ها و در جنین توسط کبد ساخته می شود و با تاثیر روی مغز استخوان تولید گلبولهای قرمز را افزایش می دهد.

بدین ترتیب تولید گلبولهای قرمز که عمل انتقال اکسیژن را به عهده دارند زیاد می شود تا اینکه اکسیژن رسانی به بافت های بدن مختل نگردد. در این حال که تعداد گلبولهای قرمز زیاد شده است از ورزشکار حدود یک لیتر خون می گیرند و آن را غلیظ و منجمد می کنند و برای روز مبادا نگه می دارند و درست پیش از مسابقه همین خون دوباره به بدن ورزشکار تزریق می شود. در نتیجه این عمل، ظرفیت اکسیژن گیری خون تا 20 درصد افزایش می یابد و به علت افزایش اکسیژن رسانی شخص دیرتر خسته می شود. بنابراین، دوپینگ خونی ذخیره اکسیژن بدن را زیاد می کند و در نتیجه کار دوندگان مسافتهای طولانی و دوچرخه سواران را آسان می کند. گفته می شود که با 3 هفته اقامت و تمرینات ورزشی در ارتفاعات بلد می توان اثری همانند دوپینگ خونی ایجاد کرد.

دوپینگ خونی را با هیچ آزمایشی نمی توان اثبات نمود؛ زیرا هیچگونه ماده خارجی یا متابولیکی در نمونه های مورد آزمایش یافت می شود. روشی که اخیرا پیشنهاد شده است اندازه گیری سطح هورمون اریتروپویتین خون است. مطابق آنچه که گفته شد این هورمون تولید گلبولهای قرمز را تحریک می کند و در صورت کافی بودن و افزایش سطح گلبولهای قرمز میزان اریتروپویتین کاهش پیدا می کند. بنابراین در ورزشکاری که خون اضافی دریافت می دارد به دلیل افزایش میزان گلبولهای قرمز تولید هورمون اریتروپویتین مهار می شود، ولی این روش از حساسیت کمی برخوردار بوده و دقت کافی ندارد و با این حال طبق قوانین بین المللی المپیک دوپینگ خونی جزء روشهای غیر مجاز و ممنوع به حساب می آید.

خطرات و عوارض دوپینگ خون
به دلیل خونگیری و انبار آن و تزریق مجدد آن به فرد خطرات عمده ای که جان ورزشکاران استفاده کننده از این روش را تهدید می کنند عبارتند از: (1) هپاتیت یا ورم کبد. در میان انواع هپاتیت ها، خطرناک ترین آنها هپاتیت نوع B می باشد؛ زیرا از یک طرف ممکن است فرد دچار هپاتیت برق آسا گشته و طی چند ساعت به اغمای کبدی برود که میزان مرگ و میر زیادی دارد و از طرف دیگر خطر مزمن شدن و ناقل شدن وجود دارد که طبق گزارشات پزشکی احتمال سرطان کبد در این افراد بالا می رود.

راه اصلی انتقال هپاتیت نوع B بوسیله تزریق می باشد(تزریق خون یا فرورفتن سوزن آلوده به بدن). بنابراین در ورزشکارانی که از دوپینگ خونی به ویژه از خون افراد غیر خویشاوند استفاده می کنند خطر هپاتیت افزایش می یابد. (2) احتمال ابتلا به بیماری ایدز (AIDS ) در این افراد افزایش می یابد؛ زیرا یکی از راههای اصلی سرایت بیماری ایدز انتقال خون است و این امر در مورد خون های کهنه تر که برای مدت زمان بیشتری انبار شده اند به مراتب بیشتر صدق می کند، (3) افزایش خاصیت چسبندگی خون و لخته شدن خون در درون رگهای بدن.
آیا دوپینگ خون حرکات ورزشی را تقویت می کند؟

به نظر می رسد جواب مثبت باشد. در این جا دو مطالعه Double – blind روی دوندگانی که زیاد تمرین کرده اند انجام شد، یکی مطالعه اثر ترانسفوزیون 900 میلی لیتر گلبول های قرمز اتولوگ روی حرکات سخت ورزشی و دیگری مطالعه اثر ترانسفوزیون 400 میلی لیتر گلبول های قرمز اتولوگ روی 10 کیلومتر از زمان مسابقه. هر دو مطالعه، به دنبال ترانسفوزیون، افزایش حرکات ورزشی را نشان دادند.

حتی اگر نتیجه مسابقه ای دوپینگ خون اندک باشد، این نتیجه در جائی که پیروز شدن در رویدادهای استقامت ممکن است با ثانیه های کمی صورت گیرد، می تواند به طور حاد در سطح رقابت ورزشکاران برگزیده مهم باشد. فشار برای موفق شدن تا این حد مهم است که روش فوق جهت بدست آوردن پیروزی، ممکن است علی رغم خطرات و یا نتایج اخلاقی متعاقب آن، بکار برده شود.

آیا می توان دوپینگ خون را تشخیص داد؟
روش رضایت بخشی وجود ندارد که دریافت خون اتولوگ را توسط ورزشکار بتوان تشخیص داد. در هماتوکریت اشخاص تا حدودی اختلاف وجود دارد، اما چنانچه هماتوکریت بیش از حد معمول باشد، از پیروزی یک ورزشکار که با ترانسفوزیون خون کسب نموده است، می توان جلوگیری به عمل آورد. جهت تشخیص اریتروپویتین Recombinant فعلا راه عملی وجود ندارد. مثل خون اتولوگ، اریتروپویتین یک ماده طبیعی است که در اشخاص عادی پیدا می شود. نیمه عمر بیولوژیکی آن از 6 ساعت تا دو روز است، چونکه اریتروپویتین اگزوژن (خارجی) سریعا از گردش خون پاک می شود.
فصل سوم

دوپینگ سودا
سودا (Soda) نام تجارتی جوش شیرین یا همان بی کربنات سدیم است. مصرف بی کربنات سدیم موجب قلیایی شدن خون می گردد و قلیایی شدن خون باعث می شود که اسید لاکتیک دیرتر تشکیل شود و همین امر موجب می شود که ورزشکار دیرتر خسته شود.
در تمرینات شدید ورزشی میزان اسید لاکتیک عضلات افزایش یافته و سیستم انرژی عضله را از کار می اندازد و نتیجه این امر ضعف و ناتوانی در عضلات و در کل ایجاد خستگی است.

مقدار جوش شیرینی که ورزشکار باید بخورد تا خون وی قلیایی شود ایجاد عوارض شدیدی مانند دل پیچه و اسهال شدید می کند. بنابراین خوردن جوش شیرین بدین منظور عملی نیست.

دوپینگ سودا در علم پزشکی همان دیورز قلیایی است. دیورز قلیایی در یک سری مسمومیت های دارویی انجام می گیرد تا دفع دارو را از ادرار تشدید نماید. دیورز قلیایی در علم پزشکی در موارد مسمومیت با دارو های ضد افسردگی سه حلقه ای، سالیسیلاتها، باربیتوراتها و غیره انجام می گیرد. طرز انجام دیورز قلیایی به صورت زیر است:

جدول 1-3 . طرز دیورز قلیایی

جدول 2-3 .مواد غذایی قلیایی کننده خون

مقدار قلیایی کننده انواع مواد غذایی
قلیایی کننده خفیف توت فرنگی، گلابی،سیب، سویا
قلیایی کننده متوسط لیمو،انگور،هویج،سیب زمینی،اکثر سبزیجات،کاهو،گیلاس و آلبالو
قلیایی کننده شدید خیار، زیتون، اسفناج، ترب و تربچه

مواد غذایی قلیایی کننده خون
به روش تغذیه ای نیز می توان خون را قلیایی کرده و تشکیل اسید لاکتیک (عامل ایجاد خستگی) را به تاخیر انداخت. بسیاری از متخصصین طب ورزش عقیده دارند که اکثر مواد غذایی قلیایی کننده کارآیی ورزش را بالا می برد و اکثرا توافق دارند که بهتر است 20 درصد انرژی ورزشکار از غذاهای اسیدی کننده و 80 درصد دیگر از غذاهای قلیایی کننده تامین شود.

برخلاف آنچه که در دوپینگ سودا انجام می گیرد یعنی خون قلیایی می شود، در یک سری موارد خون را اسیدی می کنند و اسیدی شدن خون به دفع داروهایی مانند آمفتامین، کوکائین، استریکنین، کینین و کینیدین از بدن کمک می کند و جالب است بدانید که سه داروی اول جزء داروهای محرک ممنوعه در ورزش می باشد.
اسیدی کردن خون یا همان دیورز اسیدی امروزه در علم پزشکی جایگاهی ندارد و تقریبا منسوخ شده است.
فصل چهارم
داروهای محرک

اولین گروه از داروی ممنوعه داروهای محرک هستند و تا کنون متجاوز از 40 نوع داروی محرک در ورزش ممنوع اعلام شده است. مسلما توضیح کامل هر تک تک آنها از حوصله این تحقیق خارج بوده و فقط داروی محرک پرمصرف یعنی آمفتامین، کوکائین و کافئین در اینجا توضیح داده می شود.ترکیبات فوق بیشتر در رشته های دو میدانی، دوچرخه سواری و فوتبال که لازم است ورزشکار مسافت طولانی را طی کند مصرف می شوند و استعمال آنها موجب می گردد که ورزشکار احساس خستگی نکرده و از طرف دیگر با بالا بردن سطح آگاهی و هوشیاری ذهنی قدرت و کارآیی وی را در حین مسابقه دو چندان می کند

.
آمفتامین Amphetamine
آمفتامین قویترین داروی محرک اعصاب است. این دارو در اواخر سال 1920 تهیه و در سال 1936 وارد دنیای طب گردید. سوء استفاده از این دارو از سال 1940 آغاز شد، بطوری که در جنگ جهانی دوم در میان سربازان ارتش مصرف بالایی داشت ئ آن هم شکل استنشاقی دارو بود. در آن موقع به مصرف کنندگان آمفتامین RUN می گفتند. آمفتامین ارتباط نزدیکی با آلکالوئید Cathinone دارد، این آلکالوئید از برگهای گیاهی به نام Khat یا Catha Edulis که در خاور میانه و آفریقا یافت می شود به دست می آید. جویدن برگهای تازه این گیاه منجر به علائم و اثراتی می گردد که از آمفتامین غیر قابل افتراق است.

آمفتامین به دلیل اثراتی که گفته خواهد شد به شدت مورد استعمال ورزشکاران رشته های مختلف به ویژه دو و میدانی، دوچرخه سواری و فوتبال می باشد. آمفتامین و بطور کلی سوء مصرف داروهای محرک در جامعه آمریکا شیوع بالایی دارد؛ هم در میان ورزشکاران و هم در میان دانش آموزان و افراد عادی.
در سال 1987 تعداد 295 نفر از دانش آموزان دبیرستانی از 3 دبیرستان آمریکا مورد مطالعه قرار گرفتند. سن این افراد بین 13 تا 18 سال بوده است. در این مطالعه مشخص شد که 18 درصد آنها از آمفتامین ها، 14 درصد آنها از استروئیدهای آنابولیک و 33 درصدشان از فراورده های تجارتی حاوی ویتامین یا پروتئین استفاده کرده بودند.

آمفتامین در آمریکا در محاوره های محلی به اسامی مختلفی معروف است که عبارتند از:
Speed, PH, Pep – Em – Ups, Rouser, Uppers, Ups, Ace, Bam, Blues, Methedrine
اثرات آمفتامین روی سیستم اعصاب
نتایج حاصل از تجویز خوراکی 10 تا 30 میلی گرم آمفتامین به قرار زیر است:
1 کاهش احساس خستگی

2 افزایش هوشیاری و آگاهی فرد
3 ایجاد بشاشیت و سرحالی
4 افزایش ابتکار و قدرت عمل در شخص

5 ایجاد اعتماد به نفس
6 افزایش کارآیی فیزیکی در ورزشکاران
7 افزایش قدرت تمرکز
8 ایجاد نشاط، خوشحالی، رضایت باطن و شادی و شعف
9 بالا رفتن قدرت حرکتی و افزایش کیفیت اجرایی سخنرانی

کوکائین Cocaine
تاریخچه کوکائین
کوکائین از 1200 سال قبل از طریق جویدن برگهای کوکا توسط بومیان آمریکای جنوبی مورد استفاده قرار می گرفته است. کوکائین اولین ماده بیحس کننده موضعی بود که کشف گردید. این آلکوئید در مقادیر زیاد(06 تا 18 درصد) در برگهای گیاه اریتروکسیلون کوکا وجود دارد. این گیاه در رشته کوههای آند در ارتفاعات 1000 تا 3000 متری از سطح دریا می روید و سالانه حدود 2 میلیون نفر از اهالی بومی ساکنان مناطق کوهستانی پرو برگهای این گیاه را بخاطر اثراتش می جوید. در سال 1580 کوکا از نیمکره شرقی به اروپا انتقال یافت و آلکالوئید خالص کوکائین اولین بار در سال 1860 توسط نیمان جدا گردید.

در سال 1880 فون آنرپ مشاهده نمود که اگر کوکائین زیر جلدی تزریق شود فرد نسبت به اثرات سوزن زدن عکس العملی نشان نمی دهد و پیشنهاد کرد که این دارو اثر بیحس کنندگی دارد و می توان در کار بالینی از آن استفاده نمود. سیگموند فروید، روانشناس معروف، در سال 1884 تحت تاثیر خواص این دارو قرار گرفت و فکر می کرد که این همان اکسیر نوشدارو است؛ ولی این شور و اشتیاق و طرفداری وی از این دارو به دلیل حادثه فجیع و مصیبت باری که برای یکی از دوستانش که معتاد بود پیش آمد فروکش کرد. اولین بار فردی به نام کارل کولر (Karl Koller) از کوکائین در جراحی چشم استفاده کرد. مدت کوتاهی بعد دکتر Hall از آن در دندانپزشکی استفاده نمود و سال بعد Halsted نشان داد که کوکائین از انتقال امواج عصبی جلوگیری می کند.

اثرات کوکائین
مهمترین اثر کوکائین در طب بالینی این است که این دارو می تواند پس از استعمال موضعی از انتقال امواج عصبی جلوگیری کند. بارزترین اثر سیستمیک کوکائین تحریک سیستم عصبی مرکزی است.
کافئین Caffeine

کافئین شا یعترین و پرمصرف ترین داروی محرک در میان عموم مردم است. اغلب مردم آن را به عنوان دارو به حساب نمی آورند؛ ولی اکثر کسانی که کافئین را با مقادیر زیاد برای مدت طولانی مصرف می کنند با افزایش سن دچار اختلالات خواب و نامنظمی ریتم قلب می شوند. کافئین به طور عمده از گیاهی به نام Caffea Arabica به دست می آید و در قهوه، چای، کاکائو، کولا و ماته (چای پاراگوئه) یافت می شود. در مورد درصد کافئین موجود در این ترکیبات به جدول 2-4 مراجعه کنید. در یک فنجان چای ، قهوه و کاکائو به ترتیب 75 میلی گرم، 85 تا 100 میلی گرم و 5 تا 40 میلی گرم کافئین وجود دارد.

جدول 2-4 . میزان کافئین ترکیبات مختلف
نام ترکیب درصد کافئین موجود
قهوه
چای

کاکائو
کولا
ماته (چای پاراگوئه)
گوارانا * 2-1 درصد
4-1 درصد
036 – 007 درصد
35 – 1 درصد

2 – 1 درصد
5 – 25 درصد
* خمیر خشک شده ای که از دانه های خرد شده گیاه کوائولینا کوپانا در برزیل و اروگوئه تهیه می شود.

فصل پنجم
استروئیدهای آنابولیک
تاریخچه
مشاهده این که اخته کردن یا در آوردن بیضه ها باعث از بین رفتن صفات مردانه می شود، پایه و اساس علم آندوکرینولوژی (دانش مطالعه غدد درون ریز بدن) بود. کشف بیضه به عنوان یکی از غدد مترشحه داخلی به برتولد نسبت داده می شود.

وی در سال 1849 نشان داد که پیوند غدد جنسی به خروسهای اخته شده از پیدایش علائم اختگی جلوگیری می کند و این گزارشی بود که در آن زمان در مورد غدد درون ریز انتشار یافت. با این حال، تستوسترون یکی از آخرین هرمونهای استروئیدی بود که به طور خالص جدا شد. تستوسترون که آندروژن اصلی است در بیضه، تخمدان و قشر غده فوق کلیوی ساخته می شود و در گردش خون پیش هورمون دو گروه استروئید ها می با شد: آندروژن احیا شده در ناحیه 5 آلفا و استروژن ها.

شواهد جدید مبنی بر تاثیر استروئید ها
در سال 1996 مطالعه ای اوسط باسین (Bhasin ) و همکارانش انجام گرفت و شک و تردیدهای دانشمندان را در مورد اینکه آیا استروئیدها موثر هستند به یقین تبدیل کرد. در این مطالعه 43 ورزشکار مرد انتخاب شد و بطور تصادفی آنها را به چهار گروه تقسیم کردند:

گروه اول : دریافت دارونما بدون تمرینات قدرتی
گروه دوم : دریافت دارو نما همراه با تمرینات قدرتی
گروه سوم : دریافت تستوسترون بدون تمرینات قدرتی
گروه چهارم : دریافت تستوسترون همراه با تمرینات قدرتی

این چهار گروه به مدت 10 هفته تحت مطالعه قرار گرفتند. رژیم غذایی شان کنترل می شد. به گروه سوم و چهارم هر هفته حدود 600 میلی گرم استرتستوسترون می دادند. پس از 10 هفته نتایجه زیر به دست آمد: افزایش توده عضلانی و قدرت در گروه سوم بیش از دو گروه اول و دوم و در گروه چهارم خیلی بیش از سه گروه دیگر بود.

توجه داشته باشید تا همین اواخر مطالعات صرفا روی مردان انجام گرفته و بنا به دلایل مسائل اخلاقی هیچگونه مطالعه ای روی زنان و کودکان انجام نگرفته است، زیرا بسیاری از اثرات استروئیدهای آنابولیک روی زنان و کودکان غیر قابل برگشت هستند. با این وجود در سال 1997 دو محقق به نامهای فرانکی و بروندونک به تجزیه و تحلیل یک سری مدارک باقی مانده از زمان سقوط جمهوری دموکراتیک آلمان در سال 1990 پرداختند. آنها دریافتند که از سال 1996 به بعد به صدها ورزشکار از جمله ورزشکاران کم سن تر از هر دو جنس استروئیدهای آنابولیک داده شده است. و آنابولیکها در زنان و کودکان بر روی کارآیی ورزشی اثر مثبت نشان داده است.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
چهارشنبه 95 شهریور 31 , ساعت 7:5 صبح

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 کارآموزی دفتر فنی اورچین در 2 کیلومترى شریف آباد ابهر با word دارای 26 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد کارآموزی دفتر فنی اورچین در 2 کیلومترى شریف آباد ابهر با word  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی کارآموزی دفتر فنی اورچین در 2 کیلومترى شریف آباد ابهر با word،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن کارآموزی دفتر فنی اورچین در 2 کیلومترى شریف آباد ابهر با word :

باید بگویم مهمترین تحصیل کار آموزی و کارورزی است زیرا شما عیناً و عملاً وارد حرفه خود شده اید و می توانید به خوبی از آن تجربه کسب کنید مقدمه ای برای کار است و اگر کسی خوب نتواند موضوع کارآموزی را درک کند مطمئناً در آینده نیز نمی تواند کار خوبی داشته باشد و این تجربه کاری باعث سازندگی و ایجاد کسب و کار بهتر می شود .
با توجه به رابطه نا مناسب دانشگاه و صنعت در کشور ایران و با عنایت به این موضوع که اصولاً مطروحه در دانشگاه که شکل تئوری داشته در رابطه عملی این مباحث با موضوعات به کار گرفته شده در صنعت برای دانشجویان به طرز روشنی بیان نمی شود معمولاً دوره های کارآموزی فرصت مغتنمی است برای آشنایی دانشجویان رشته های مختلف با مسائل و مشکلات موجود در صنعت و ایجاد رابطه بین علوم تحصیل شده در دانشگاه و مسائل فنی به کار گرفته شده است .

آشنایی با مکان کارآموزی
دفتر فنی اورچین در 2 کیلومترى شریف آباد – ابهر جنب صنایع پلاستیک به سرپرستی مهندس حسنى است در سال 1382 تاسیس شده قبل از تاسیس به مدت 10 سال تجربه کار داشته که در این مدت سوابق درخشانی از خود نشان داده است . این دفتر با بنیاد مسکن و شهر سازی عقد قرارداد داشته بیشتر کارها به صورت پلان های مسکونی در خود شهرستان و در روستاها می باشد قابل ذکر است این دفتر به صورت آزاد نیز خدمات ارائه می دهد . این دفتر به جز کارهایی که در بالا اشاره شد کارآموز نیز قبول می کند .
دفتر فنی اورچین با توجه به وجود سخت افزارها و نرم افزارهای مناسب همچنین حضور افراد با تجربه کاری مفید به عنوان یک دفتر فنی مناسب جهت عملیات طراحی و پروژه های ساختمانی شناسایی و پس از مذاکره به عنوان موسسه انجام پروژه کاربردی انتخاب گردیده است .

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
چهارشنبه 95 شهریور 31 , ساعت 7:5 صبح

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 حاکمیت شرکتی، مالکیت سازمانی، و تصمیم به پرداخت مبلغ سود با word دارای 9 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد حاکمیت شرکتی، مالکیت سازمانی، و تصمیم به پرداخت مبلغ سود با word  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

 

حاکمیت شرکتی، مالکیت سازمانی، و تصمیم به پرداخت مبلغ سود: 
مدارک برگرفته از شرکت¬های  USA

 

چکیده:
تصمیم به پرداخت سود متأثر از فاکتورهای مالی زیادی است. هدف این تحقیق کشف ارتباط بین «حاکمیت شرکتی، مالکیت سازمانی و تصمیم به پرداخت سود در شرکت¬های آمریکایی می¬باشد. نمونه ای از 296 شرکت آمریکایی در بازار بورس نیویورک (NYSE) که برای دوره ای 3 ساله (از 11- 20- 2009) ثبت نام کرده بودند، انتخاب شدند. در تحقیق حاضر، طرح همبستگی و غیر تجربی به کار برده شده است.
یافته های تحقیق حاکی از این است که تصمیم به پرداخت سود، کارکردی مثبت از اندازه هیئت مدیره شرکت، دو طرفه بودن CEO و بین المللی شدن آن شرکت و کارکردی منفی از مالکیت سازمانی می باشد.
نتایج نشان می¬دهند که وقتی که 1) انداز? شرکت ثابت نگه داشته شود. تصمیم به پرداخت سود کارکردی مثبت از (دوگانگی)  دو طرفه بودن CEO، اندازه هیئت مدیره و بین المللی شدن آن و کارکردی منفی از مالکیت سازمانی به حساب می¬آید؛ 2) وقتی عملکرد شرکت ثابت نگه داشته می¬شود. تصمیم به پرداخت سود، کارکردی مثبت از دو طرفه بودن (دو گانگی) CEOT  ، و کارکردی منفی از مالکیت سازمانی می باشد. 3) وقتی اهرم مالی ثابت نگه داشته شود. تصمیم به پرداخت، کارکردی مثبت از دو طرفه بودن CEO، اندازه شرکت و بین المللی کردن آن؛ و کارکدی منفی از مالکیت سازمان می باشد؛ وقتی رشد شرکت ثابت حفظ شود، تصمیم به پرداخت منفی از مالکیت سازمان می باشد. یافته های آن ممکن است برای سرمایه گزاران در بازار بورس، سهامداران، مدیران مالیب و مشاوران مدیریت مؤثر واقع گردد.

کلید واژه ها:
حاکمیت شرکتی، مالکیت سازمانی، پرداخت سود، اندازه شرکت، رشد شرکت، اهرم مالی، عملکرد شرکت.

مقدمه:
تصمیم به پرداخت سود، قبل از اینکه به مرحله نهایی برسد، از طریق چالشهای سرسختی به انجام می رسد. هیئت مدیره و مدیر عامل (CEO) با چالشهای بسیاری نظیر فشار از سوی سهامداران / سرمایه گذاران، تعهدات و الزامات بدهی (مثلاً اگر شرکت پرداخت های بدهی قصور کرده باشد، نمی¬تواند سود را پرداخت کند) و نیازهای مالی شرکت رو برو هستند. طبق یافته های مایکل (2011)، بخاطر حل مشکلات مالی، سرمایه گذاران خواهان سود جاری بالایی دارند تا نیازهای اقتصادی اجتماعی اشان را برآورد کنند. نظریه «پرنده در دست» گوردون (1963) این واقعیت را حمایت می کند.
تحقیق در خصوص پرداخت سود از سال 1956 با کاری آغازین توسط لینتز (1956) آغاز گردید. به دنبال آن، میلر و موردیلین (1961) و بلک (1976) بیان کردند که بازارهای سرمایه کامل معین، پرداخت سود متأثر از شرکت نمی باشد، بنابراین نامربوط است. اگر چه، متخصص ترین افراد مالی و بسیاری از دانشگاهیان میان این نتایج را با شگفتی تمام پذیرفتند چرا که عقل سلیم در این زمان می گوید سیاست تقسیم سود مدیریت شده مناسب، بروی قیمت سهم سهامداران تأثیر عمده ای دارد.
شرکتهای موفق، سودی ایجاد می کنند که در بین سهامداران توزیع گردیده و برای آینده مربوط به درآمد انباشته بدست آمده در عایدات انباشته استفاده گردد. هیئت مدیره و مدیر عامل گزینه هایی برای سرمایه گذاری در درآمد های بدست آمده از دارایی هایدر حال اجرا دارند، تا اوراق بهادار خریداری، بدهی ها را واگذار و یا به شکل سود نقدی بین سهامداران توزیع کنند. اگرچه وقتی هیئت مدیره  و مدیر عامل تصمیم به توزیع درآمد کسب شده به شکل سود تقسیمی، میان سهامداران داشته باشند، مباحثی بوجود می آید؛ یعنی اینکه توزیع می بایست به شکل سود نقدی باشد، و یا با باز خرید برخی سهم ها بین سهامداران دست به دست شود و اینکه این توزیع تا چه حد ثابت و پا برجا باید باشد.
طبق عرایض بروک و همکارانش (1988) ، هیچ دلایلی برای باور اینکه سیاست تقسیم سود شراکتی با یک هدف واحد دنبال شود، وجود ندارد. بلک (1076) نیز می¬گوید «هر چه ما به تصویر تقسیم سود مشکل¬تر نگاه کنیم، بیشتر شبیه یک پازل به نظر ما می¬رسد؛ با قطعاتی که اصلاً با هم جور نمی¬شوند».
حاکمیت سازمانی همچنین نقش مهمی در تصمیم به پرداخت سود ایفا می¬کند. مالکیت و ساختار کنترل شرکت بر اشتراک¬های پرداخت سود تأثیر می گذارند. جایی که مالکیت سازمانی (یعنی درصد بالای داشتن سهام سازمان هایی مثل شرکتهای با صندوق¬های مشترک سرمایه گذاری، حسابهای مستقل بازنشستگی یا وقف و خیریه  بالا شد، این سهامداران می¬کوشند مشکل آژانس را با کنترل تصمیم به پرداخت سود، کنترل کنند. ماری و پاژوست (2002 ص 16) شرح می¬دهند که انگیزه اصلی برای سود سهام آژانس این است که، بجز سورهای شرکت که به عنوان سود سهام پرداخت شده اند، مدیران شرکت ممکن است گردش جریان را برای استفاده شخصی یا پیگیری پروژه های سرمایه گذاری بدون سود معطوف کنند. پرداخت سود می تواند به عنوان ابزاری جهت کاهش گردش جریان وجوه آزاد باشد که مدیران می توانند بنا به تشخیص خودشان از آن استفاده کنند. (جنسن، 1986). در نتیجه، سهامداران خارجی ممکن است در خصوص سود عایدات انباشته دارای اولویت باشند. با وجودی که پژوهش¬ها درباره پرداخت سود از سال 1956 آغاز گردید، و محققان و صاحب¬نظران مختلفی درباره شیوه و سیاست پرداخت سود مطلب نوشته اند، ولی بحث و جدل در خصوص اینکه چرا شرکت ها باید سود سهام را پرداخت کنند هنوز به صورت رضایت¬بخش حل نشده است (رنبوگ و تروجانوسکی، 2008). تصمیم به پرداخت سود، در این مقاله، به عنوان الگوی توزیع نقدینگی، طی زمان به سهامداران تعریف شده است.
پژوهش¬ها، تنوعی از متغیرها را نشان می¬دهند که ممکن است بر تصمیم به پرداخت سهم تأثیر بگذارند. انتخاب متغیرهای توصیفی در تحقیق حاضر، بر مبنای مطالعات تجربی قبلی مرتبط با پرداخت سود می¬باشد؛ اگرچه، "انتخاب" برخی اوقات، بخاطر عدم دسترسی به داده های مرتبط، با محدودیت هایی روبروست. در نتیجه، مجموعه نهایی متغیرهای نماینده در اینجا شامل ده فاکتور زیر شدند: دوطرفه بودن CEO، اندازه هیئت مدیره، مالکیت سازمانی، بین المللی شدن شرکت، اندازه شرکت، عملکرد شرکت (که بر حسب بازده دارایی برآورد می شود)، اهرم مالی، رشد شرکت، صنعت ظاهری و تصمیم به پرداخت مبلغ سود.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
چهارشنبه 95 شهریور 31 , ساعت 7:5 صبح

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 تحقیق قانون کار با word دارای 27 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد تحقیق قانون کار با word  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی تحقیق قانون کار با word،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن تحقیق قانون کار با word :



فصل اول _ تعاریف کلی و اصولی

ماده 1- کلیه کارفرمایان کارگران کارگاهها موسسات تولیدی صنعتی خدماتی و کشاورزی مکلف به تبعیت از این قانون می باشند.
ماده 2- کارگر از لحاظ این قانون کسی است که به هر عنوان در مقابل دریافت حق السعی اعم از مزد حقوق سهم سود و سایر مزایا به درخواست کارفرما کار می کند.
ماده 3- کارفرما شخصی است حقیقی یا حقوقی که کارگر به درخواست و به حساب او در مقابل دریافت حق السعی کار می کند. مدیران ومسوولان و بطور عموم کلیه کسانی که عهده دار اداره کارگاه هستند نماینده کارفرما محسوب می شوند و کارفرما مسوول کلیه تعهداتی است که نمایندگان مذکور در قبال کارگر به عهده میگیرند. در صورتی که نماینده کارفرما خارج از اختیارات خود تعهدی بنماید و کارفرما آن را نپذیرد در مقابل کارفرما ضامن است.
ماده 4- کارگاه محلی است که کارگر به درخواست کارفرما یا نماینده او در آنجا کار می کند از قبیل موسسات صنعتی کشاورزی معدنی ساختمانی ترابری مسافربری خدماتی تجاری تولیدی اماکن عمومی و امثال آنها.
کلیه تاسیساتی که به اقتضای کار متعلق به کارگاهاند از قبیل نمازخانه ناهارخوری تعاونیها شیرخوارگاه مهدکودک درمانگاه حمام آموزشگاه حرفه ای قرائت خانه کلاسهای سوادآموزی
وسایرمراکزآموزشی و اماکن مربوط به شورا و انجمن اسلامی و بسیج کارگران ورزشگاه
ووسایل ایاب و ذهاب و نظایرآنها جزء کارگاه می باشند.
ماده5- کلیه کارگران کارفرمایان نمایندگان آنان و کار آموزان و نیز کارگاهها مشمول مقررات این قانون میباشند.
ماده6- بر اساس بند چهار اصل چهل و سوم و بند شش اصل دوم واصول نوزدهم بیستم و
بیست هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران اجبارافراد به کار معین و بهرکشی ازدیگری
ممنوع و مردم ایران ازهرقوم قبیله که باشند از حقوق مساوی برخوردارند و رنگ نژاد زبان و مانند اینها سبب امتیاز نخواهد بود و همه افراد اعم از زن و مرد یکسان در حمایت قانون قراردارند و هرکس حق دارد شغلی را که به آن مایل است ومخالف اسلام و مصالح عمومی و حقوق دیگران نیست برگزیند.


فصل دوم _ قرارداد کار
مبحث اول – تعریف قرارداد کار و شرایط اساسی انعقاد آن
ماده7- قرارداد کار عبارت است از قرارداد کتبی یا شفاهی که به موجب آن کارگر در قبال دریافت حق السعی کاری را برای مدت موقت یا غیرموقت برای کارفرما انجام می دهد.
تبصره1- حداکثر مدت موقت برای کارهایی که طبیعت آنها جنبه غیر مستمر داردتوسط وزارت کار و امور اجتماعی تهیه و به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.
تبصره 2- در کارهایی که طبیعت آنها جنبه مستمر دارد در صورتی که مدتی در قرارداد ذکر نشود قرارداد دائمی تلقی می شود.
ماده8- شروط مذکور در قراردادکار یا تغییرات بعدی آن در صورتی نافذ خواهد بود که برای کارگر مزایائی کمتر از مقررات در این قانون منضور ننماید.
ماده9- برای صحت قراردادکار در زمان بستن قرارداد رعایت شرایط ذیل الزامی است:


الف- مشروعیت مورد قرارداد.
ب- معین بودن موضوع قرارداد.
ج- عدم ممنوعیت قانونی و شرعی طرفین در تصرف اموال یا انجام کار مورد نظر.
تبصره- اصل بر صحت کلیه قراردادهای کار است مگر آنکه بطلان آنها درمرجع ذی صلاح به اثبات برسد.
ماده10- قراردادکار علاوه بر مشخصات دقیق طرفین باید حاوی موارد ذیل باشد :
الف- نوع کار یا حرفه یا وظیفه ای که کارگر باید به آن اشتغال یابد.
ب- حقوق یا مزد مبنا و لواحق آن.
ج- ساعات کار تعطیلات و مرخصیها.
د- محل انجام کار.
ه- تاریخ انعقاد قرارداد.
و- مدت قرارداد چنانچه کار برای مدت معین باشد.
ز- موارد دیگری که عرف و عادت شغل یا محل ایجاب نماید.
تبصره- در مواردی که قراردادکار کتبی باشد قرارداد در چهار نسخه تنظیم می گردد که یک نسخه از آن به اداره کارمحل و یک نسخه نزد کارگر و یک نسخه نزدکارفرما و نسخه دیگر در اختیار شورای اسلامی کار و در کارگاههای فاقد شورا در اختیار نماینده کارگر قرار میگیرد.
ماده11- طرفین می توانند با توافق یکدیگر مدتی را به نام دوره آزمایشی کار تعیین نمایند. در خلال این دوره هر یک از طرفین حق دارد بدون اخطار قبلی بی آنکه الزام به پرداخت خسارت داشته باشد رابطه کار را قطع نماید. در صورتی که قطع رابطه کار از طرف کارفرما باشد وی ملزم به پرداخت حقوق تمام دوره آزمایشی خواهد بود و چنانچه کاگررابطه کار را قطع نماید کارگر فقط مستحق دریافت حقوق مدت انجام کار خواهد بود.
تبصره- مدت دوره آزمایشی باید درقراردادکار مشخص شود.حداکثر این مدت برای کارگران ساده و نیمه ماهر یک ماه و برای کارگران ماهر و دارای تخصص سطح بالا سه ماه می باشد.
ماده12- هر نوع تغییر حقوقی در وضع مالکیت کارگاه از قبیل فروش یا انتقال به هر شکل تغییر نوع تولید ادغام در موسسه دیگر ملی شدن کارگاه فوت مالک و امثال اینها در رابطه قراردادی کارگرانی که قراردادشان قطعیت یافته است موثر نمی باشد و کارفرمای جدید قائم مقام تعهدات و حقوق کارفرمای سابق خواهد بود.
ماده13- در مواردی که کار از طریق مقاطه انجام می یابد مقاطعه دهنده مکلف است قرارداد خود را با مقاطعه کار به نحوی منعقد نماید که در آن مقاطعه کارمتعهد گردد که تمامی این
قانون را در مورد کارکنان خود اعمال نماید.
تبصره1- مطالبات کارگر جزء دیون ممتاز بوده و کارفرمایان موظف می باشند بدهی پیمانکاران به کارگران را برابر رای مراجع قانونی از محل مطالبات پیمانکار من جمله ضمانت حسن انجام کار پرداخت نمایند.
تبصره2- چنانچه مقاطعه دهنده برخلاف ترتیب فوق به انعقاد قرارداد با مقاطعه کار بپردازد و یا قبل از پایان 45 روز از تحویل موقت تسویه حساب نماید مکلف به پرداخت دیون مقاطعه کار در قبال کارگران خواهد بود.

مبحث دوم- تعلیق قراردادکار

ماده 14- چنانچه به واسطه امور مذکور درموارد آتی انجام تعهدات یکی ازطرفین موقتا" متوقف شود قراردادکار به حال تعلیق در می آید و پس از رفع آنها قراردادکار با احتساب سابقه خدمت ( از لحاظ بازنشستگی و افزایش مزد ) به حالت اول برمیگردد.


تبصره- مدت خدمت نظام وظیفه ( ضرورت احتیاط و ذخیره ) و همچنین مدت شرکت داوطلبانه کارگران در جبهه جزء سوابق خدمت و کار آنان محسوب می شود.
ماده15- در مواردی که به واسطه قوه قهریه و یا بروز حوادث غیرقابل پیش بینی که وقوع آن از اراده طرفین خارج است تمام یا قسمتی از کارگاه تعطیل شود و انجام تعهدات کارگر یا کارفرما به طورموقت غیرممکن گردد قراردادهای کار با کارگران تمام یا آن قسمت از کارگاه
که تعطیل می شود به حال تعلیق در می آید. تشخیص موارد فوق با وزارت کارواموراجتماعی
است.
ماده16- قرارداد کارگرانی که مطابق این قانون ازمرخصی تحصیلی ویا دیگر مرخصی های
بدون حقوق یا مزد استفاده می کنند درطول مرخصی و به مدت دوسال به حال تعلیق درمی آید
تبصره- مرخصی تحصیلی برای دو سال دیگر قابل تمدید است.
ماده17- قرارداد کارگری که توقیف می گردد و توقیف وی منتهی به حکم محکومیت نمی شود در مدت توقیف به حال تعلیق در می آید و کاگر پس از رفع توقیف به کار خود باز می گردد.
ماده18- چنانچه توقیف کارگر به سبب شکایت کارفرما باشد و این توقیف در مراجع حل اختلاف منتهی به حکم محکومیت نگردد مدت آن جزء سابقه خدمت کارگر محسوب می شود و کارفرما مکلف است علاوه برجبران ضرر و زیان وارده که مطابق حکم دادگاه به کارگر می پردازد مزد و مزایای وی را نیز پرداخت نماید.
تبصره- کارفرما مکلف است تا زمانی که تکلیف کارگر از طرف مراجع مذکورمشخص نشده باشد برای رفع احتیاجات خانواده وی حداقل پنجاه درصد از حقوق ماهانه او را بطور علی الحساب به خانواده اش پرداخت نماید.



برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
<      1   2   3   4   5   >>   >

لیست کل یادداشت های این وبلاگ