توجه : این فایل به صورت فایل PDF (پی دی اف) ارائه میگردد
مونوگرافی گناباد با word دارای 228 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در PDF می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل پی دی اف مونوگرافی گناباد با word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی ارائه میگردد
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی مونوگرافی گناباد با word،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن مونوگرافی گناباد با word :
مونوگرافی گناباد
در 228 صفحه ورد قایل ویرایش با فرمت doc
مقدمه
در قرآن کریم تاکید فراوانی به سیر و سیاحت و اندیشه در سرنوشت اقوام و ملل شده و این امر انگیزهای بسیار قوی است تا در احوال و سرگذشت اقوام و امم مختلف درزمینههای گوناگون از جمله تاریخ، جغرافیا، فرهنگ و غیره کوشا باشیم. اگر کمی به گذشته برگردیم و سابقه و قدمت و اقتدار تمدن و فرهنگ اسلامی را مد نظر بیاوریم متوجه این نکته میشویم که ارمغان جاودانهای که اسلام به همراه مواهب دیگر برای بشریت آورد و برای همیشه او را مدیون مراحم عمیق خویش قرار داد، همان فرهنگ و تمدن انسان فراگیری است که هنوز انسانیت از ثمرات آن بهرهمند است. کارنامه اسلام در قرنهای درخشان آن، کارنامه فرهنگ انسانی است. این نکته که اسلام در طی قرنهای دراز موجد یک فرهنگ پیشرو بوده است چیزی است که از تاریخ فرهنگ انسانی به درستی بر میآید و به قول برخی از محققین «دنیای اسلام به قدر کافی افتخارات راستین دارد که نیاز به گزاف و دعوی نداشته باشد.»
با نگرشی بر جریانات حاکم بر جهان علم و سیاست، متوجه میشویم مدتی طولانی است که مبارزهای تمام عیار از سوی غربیها علیه مشرق زمین خصوصاً ممالک اسلامی در جریان است و هر لحظه بر التهاب شعلههای این نبرد و تهاجم فرهنگی و سیاسی افزوده میشود.
به نظر نگارنده یکی از راههای مبارزه صحیح و اصولی با این تهاجمات، مسلح شدن به سلاح علم و ایمان است. اگر ما مسلمانان مختصری از تاریخچه تمدن و فرهنگ عظیم و با شکوه اسلامی را بدانیم و با نقاط ضعف و قوت آن آشناشویم و بکوشیم افتخارات عظیم علمی گذشته ایران و اسلام را حتیالامکان زنده نماییم، خود بهترین حربه برای مبارزه با این شبیخون فرهنگی و سیاسی خواهد بود و به نظر میرسد «حداقل فایل و تفحص در احوال امم گذشته در کشورها و بلاد اسلامی میتوان آن حس حقارت نفس را که هجوم تجاوز گرانه فرهنگ غربی در بعضی بیخبران ما برانگیخته، بکاهد.» ما در گذشته توانستهایم و هم اکنون نیز میتوانیم در عرصه علم و دانش و تمدن و فرهنگ (به مانند قرون اولیه اسلامی) بدرخشیم، هر چند که این امر مستلزم پیمودن راهی بس مشکل و طولانی است اما رسیدن به آن محال نمیباشد.
با توجه به این موضوع، بررسی مسائل تاریخی خصوصاً جغرافیای تاریخی کشورمان حداقل ما را با گذشته شکوهمند آن در بستر زمان آشنا میکند و بدین ترتیب از نقاط ضعف و قوت آن مطلع میشویم و چون علم جغرافیای تاریخی در برگیرنده ابعاد مختلف و زمینههای متنوع علمی (وضعیت طبیعی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، تاریخی، آثار تاریخی و ...) است، در این جهت سودمندتر خواهد بود.
مونوگرافی گناباد با word
فهرست مطالب
مقدمه
طرح فایل
بیان مسئله
وضعیت طبیعی گناباد
طول و عرض جغرافیایی
جغرافیای سیاسی گناباد
گناباد در آخرین تقسیمات منطقه ای
وضعیت آب و هوا
موقعیت، وسعت، حدود و فواصل
پوشش گیاهی
انواع پوشش گیاهی در گناباد
کوههــا
رودهــا
راهــها
زلـزلـه
فصل دوم
جمعیت و ترکیبات آن
جمعیت و پراکندگی
2- قومیت
3- ازدواج و تشکیل خانواده
4- معیشــت
فصل سوم
جمعیت و ترکیبات آن
جمعیت و پراکندگی
2- قومیت
3- ازدواج و تشکیل خانواده
4- معیشــت
وضعیت کشاورزی در گناباد
منابع آب در گناباد
الف ـ آبهای سطحی
ب ـ آبهای زیرزمینی
ج ـ سدهای خاکی
د ـ چشمه و چاه
توابع
الف – کاخک
بیدخت
بجستان
بخش 2 – ترکیب اجتماعی
طبقات اجتماعی
1- کارمندان
2- کشاورزان
3- کارگران
4- دامداران
5- صنعتگران
الف – سرامیک سازی و سفالگری
ب – قالیبافی
ج – سایر صنایع دستی
د – معادن
معادن در حال استخراج و آماده بهره برداری
بخش 3 - تاریخچه قنات
فصل چهارم
جمعیت و ترکیبات آن
جمعیت و پراکندگی
2- قومیت
3- ازدواج و تشکیل خانواده
4- معیشــت
وضعیت کشاورزی در گناباد
منابع آب در گناباد
الف ـ آبهای سطحی
ب ـ آبهای زیرزمینی
ج ـ سدهای خاکی
د ـ چشمه و چاه
توابع
الف – کاخک
بیدخت
بجستان
بخش 2 – ترکیب اجتماعی
طبقات اجتماعی
1- کارمندان
2- کشاورزان
3- کارگران
4- دامداران
5- صنعتگران
الف – سرامیک سازی و سفالگری
ب – قالیبافی
ج – سایر صنایع دستی
د – معادن
معادن در حال استخراج و آماده بهره برداری
بخش 3 - تاریخچه قنات
آثار تاریخی گناباد
آثار تاریخی قبل از اسلام
1- قلعه فرود
2- قلعه شاه نشین
3- قلعه دختر شوراب گناباد
5- مقبره جغتین گیسور([1])
6- خرابه های شهر غور
الف - امامزاده ها
1- مزار امامزاده سلطان محمد عابد(ع) در کاخک گناباد
تاریخچه مقبره
ب – مساجد
1- مسجد جامع گناباد (مسجد جامع قصبه)
سابقه تاریخی مسجد جامع
2- مسجد جامع کاخک
3- مسجد جامع بجستان
ج – زیارتگاهها
1- مقبره آصف برخیا([2])
2- قدمگاه حضرت علی(ع) دارالشفاء دلویی([3])
د – ابنیه و آثار تاریخی
- کاروانسراها:
[1] - Goqtayne gaysur
[2] - asef barxiya
[3] - darossafae - deluyi
فصل پنجم
جمعیت و ترکیبات آن
جمعیت و پراکندگی
2- قومیت
3- ازدواج و تشکیل خانواده
4- معیشــت
وضعیت کشاورزی در گناباد
منابع آب در گناباد
الف ـ آبهای سطحی
ب ـ آبهای زیرزمینی
ج ـ سدهای خاکی
د ـ چشمه و چاه
توابع
الف – کاخک
بیدخت
بجستان
بخش 2 – ترکیب اجتماعی
طبقات اجتماعی
1- کارمندان
2- کشاورزان
3- کارگران
4- دامداران
5- صنعتگران
الف – سرامیک سازی و سفالگری
ب – قالیبافی
ج – سایر صنایع دستی
د – معادن
معادن در حال استخراج و آماده بهره برداری
بخش 3 - تاریخچه قنات
آثار تاریخی گناباد
آثار تاریخی قبل از اسلام
1- قلعه فرود
2- قلعه شاه نشین
3- قلعه دختر شوراب گناباد
5- مقبره جغتین گیسور([1])
6- خرابه های شهر غور
الف - امامزاده ها
1- مزار امامزاده سلطان محمد عابد(ع) در کاخک گناباد
تاریخچه مقبره
ب – مساجد
1- مسجد جامع گناباد (مسجد جامع قصبه)
سابقه تاریخی مسجد جامع
2- مسجد جامع کاخک
3- مسجد جامع بجستان
ج – زیارتگاهها
1- مقبره آصف برخیا([2])
2- قدمگاه حضرت علی(ع) دارالشفاء دلویی([3])
د – ابنیه و آثار تاریخی
- کاروانسراها:
فرهنگ عامّه در گناباد
آداب و رسوم محلّی
الف) ازدواج و عروسی
ب) تولد نوزاد
ج) مراسم عزاداری و سوگواری
ج – محّرم در گناباد
ه – اعیاد و جشنها
و- بازیهای محلّی
لباس مردان
لباس زنان:
عقاید و باورهای مردمی
گویش و لهجه مردم گناباد
اشعار عامیانه
ضرب المثلها
ب – اسماعیلیه و گناباد
نتیجه گیری
منابع
دانلود این فایل
گزارش کاراموزی شرکت سایپا با word دارای 33 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد گزارش کاراموزی شرکت سایپا با word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی ارائه میگردد
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی گزارش کاراموزی شرکت سایپا با word،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن گزارش کاراموزی شرکت سایپا با word :
آشنایی با محل کار آموزی :
شرکت سایپا واقع در ابهر – بلوار خرمشهر – جنب پمپ بنزین نمایندگی سایپا ابهر با مساحت 2200 متر مربع و با تعداد کارکنان 28 نفر در قسمت فروش و ارائه خدمات پس از فروش به محصولات سایپا در این شرکت مشغول به فعالیت می باشند . فعالیتهای این شرکت شامل تعمیر و فروش لوازم و قطعات کلیه انواع ماشین های تخت پوشش این شرکت می باشد .
آشنایی با اجزا و عمکرد سیستم انژکتوری در مدل زانتیا 2000
اساس کار در سیستم گرفتن اطلاعات از سنسورها و پردازش آن و ارسال یک سری فرمان به عملگرها جهت محاسبه دقیق سوخت است .
عملگرها (خروجی) ECU (پردازش) اطلاعات سنسورها (ورودی)
سنسورها
1- سنسور دماسنج آب موتور WTS : این سنسور یک حس گر است که داخل مدار خنک کننده موتور قرار گرفته و با تغییر مقاومت NTC ولتاژهای متغیری به ECU ارسال می کند . وقتی دمای آب موتور پایین است تبخیر سوخت ضعیف شده موتور نیاز به سوخت غنی تری دارد . در این حالت به علت زیادتر بودن مقاومت NTC سنسور آب ولتاژ در مدار ECU و WTS زیاد است . ولتاژ زیاد در ECU از مدار سنسور آب ارسال سوخت زیاد است . وقتی دمای آب موتور افزایش می یابد مقاومت NTC کاهش یافته و به علت ارسال جریان ولتاژ در مدار کمتر می شود در این هنگام ECU با افزایش جریان سوخت ارسالی را کاهش می دهد . 2- سنسور دمای هوا ATS سنسور هوا روی درپوش هواکش نصب شده است و وظیفه دارد دمای هوای ورودی به موتور را به ECU ارسال کند . با ارسال دمای هوا زمان باز بودن انژکتورها در حالت استارت زدن و دور آرام اصلاح شده و نیز روی تایمینگ جرقه و یا گرم شدن هوا مقاومت کاهش یافته و ولتاژهای متفاوتی به ECU ارسال می کند . با گزارش این سنوسر مقدار سوخت و تایمینگ جرقه زنی نیز تغییر می کند و لذا سنسور هوا یکی از سنسورهای مهم سوخت رسانی است .
3- سنسور وضعیت دریچه گاز TPS سنسور تعیین وضعیت دریچه گاز TPS روی دریچه گاز سوار شده و نسبت به درصد باز بودن دریچه گاز ولتاژهای متغیر به ECU ارسال می دارد . در نتیجه طول زمان باز بودن سوپاپ انژکتور تعیین می شود .
دانلود این فایل
توجه : این فایل به صورت فایل PDF (پی دی اف) ارائه میگردد
سمینار شبیه سازی هیدرودینامیکی راکتورهای هوایی با استفاده ازcfd با word دارای 38 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در PDF می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل پی دی اف سمینار شبیه سازی هیدرودینامیکی راکتورهای هوایی با استفاده ازcfd با word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی ارائه میگردد
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی سمینار شبیه سازی هیدرودینامیکی راکتورهای هوایی با استفاده ازcfd با word،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن سمینار شبیه سازی هیدرودینامیکی راکتورهای هوایی با استفاده ازcfd با word :
سمینار شبیه سازی هیدرودینامیکی راکتورهای هوایی با استفاده ازcfd با word
فایل بصورت PDF
هندسی شیمی – محیط زیست
چکیده
پیل سوختی دستگاهی است الکتروشیمیایی که انرژی شیمیایی حاصل از یک واکنش شیمیایی را به انرژی الکتریکی مفید تبدیل می کند. تبدیل انرژی در پیل سوختی تبدیل مستقیم انرژی شیمیایی به انرژی الکتریکی است.
مقدمه
سوخت های فسیلی منابع انرژی رو به زوالی هستند که جامعه روبه توسعه انسانی را در آینده ای نه چندان دور دچار کمبود سوخت می سازد. با رشد سریع جمعیت و رسیدن آن به مرز 10 میلیارد نفر تا 50 سال دیگر نیاز به منابع پایان پذیر سوخت افزایش خواهد یافت. از طرفی وسعت آلودگی ناشی از سوخت های فسیلی زندگی در کره خاکی را دچار مشکل ساخته است. در این ارتباط شاهد قوانین سخت زیست محیطی و تخصیص اعتبارهایی برای فایل در زمینه بهره برداری از انرژی های نو بوده ایم. به هر ترتیب ضرورت انتخاب جایگزین مناسب، ارزان قیمت و تمیز برای سوخت های فسیلی آشکار است . از جمله انرژی الکتریکی تولید شده به وسیله پیل های سوختی است، که به دلیل بازدهی بسیا ر بالا و عدم آلایندگی محیط زیست ونیز مصرف هیدروژن به عنوان سوخت، در حال حاضر راه حل مناسبی جهت عبور از تنگنای انرژی و آلودگی محیط زیست می باشد (گاز هیدروژن را می توان از منابع انرژی تجدید پذیر و تجدید ناپذیر بدست آورد، امروزه اقتصادی ترین روش تولید هیدروژن استفاده از گاز طبیعی است)
پیل های سوختی بسیار کمتر از سوخت های فسیلی باعث آلودگی هوا می شوند، چون تنها خروجی آنها آب خالص است (در صورتی که از متانول به عنوان سوخت استفاده شود، آلاینده های خروجی مقدار بسیار ناچیزی منوکسیدکربن و اکسیدهای نیتروژن هستند که در حین تبدیل سوخت حاصل می شوند). بازدهی پیل های سوختی حدود سه برابر موتورهای احتراق داخلی است (بازدهی پیل سوختی 40 تا 60 درصد است. در حالی که بازدهی خودروهای دارای موتور احتراق داخلی، کمتر از 17 درصد می باشد). پیل های سوختی دارای قسمت یا قسمت های متحرک نیستند . بنابراین به تعمیر یا تعویض قطعات احتیاج ندارند. صدای ناشی از کار پیل های سوختی بسیار کمتر از صدای موتور خودروهای احتراق داخلی است و احتمال انتقال پیل های سوختی از یک خودرو از کار افتاده به خودرو دیگر وجود دارد. ابعاد استفاده از پیل های سوختی بسیار گسترده است. به عنوان مثال می توان از آنها در زیر دریایی ها، سفینه های فضایی، کشتی ها، هواپیماها و ... استفاده کرد و یا آنها را در خودروها اعم از اتوبوس ها، کامیون ها، مینی بوس و سواری ها بکار برد. در مناطق دور افتاده که امکان استفاده از شبکه برق سراسری وجود ند ارد (روستاها) می توان از آنها به مثابه نیروگاه استفاده کرد. همچنین می توانند منبع تأمین نیروی برق برای مناطق حساسی نظیر بانک ها، مراکز معاملات سهام، بیمارستان ها و مراکز رایانه ای باشند
.
دانلود این فایل
مقاله نظریه تحلیل گفتمان لاکلا و موف و نقد آن با word دارای 34 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد مقاله نظریه تحلیل گفتمان لاکلا و موف و نقد آن با word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله نظریه تحلیل گفتمان لاکلا و موف و نقد آن با word،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن مقاله نظریه تحلیل گفتمان لاکلا و موف و نقد آن با word :
چیستی و هستی مفهوم گفتمان
به لحاظ هستی شناسی، گفتمانها به این مطلب اشاره دارند که حقایق ثابـت بیرونـی وجـود ندارد و تنها از طریق گفتمان است که این حقایق بازنمایی میشود. در ایـن بازنمـایی، زبـان حقیقت را ایجاد می کند و تغییر میدهد. بنابراین، جهان اجتماعی محصول گفتمانها است و حتی کنش انسان را نیز متناسب با این حقیقت تولید میکند. برای مثال، طغیـان رودخانـه و جاری شدن سیل حادثهای است که مستقل از تفکر و ذهنیت مردم روی میدهـد، امـا زمـان معنادهی بـه آن از سـوی مـردم مصـادف اسـت بـا گفتمـانی شـدن آن کـه افـراد براسـاس گفتمانهای خود آن را به خشم خدا، سوءمدیریت دولتی، ال نینو، خرابی سیلبند و; تعبیـر و تحلیل میکنند . این گفتمان ها آثار و پیامد های خاص خود را به همراه دارند که از ساختن سیلبند، دفاع از سیاست های زیستمحیطی و انتقاد از دولت گرفته تـا تقویـت دینـداری و ایمان به خدا، همه را دربرمی گیرد. پس در این نظریه واقعیـت اجتمـاعی سـاخته و معنـادار میشود که آن از طریق زبان صورت میگیرد. خصوصیت این معناسازی این است که امـری دائمی است و حد یقفی ندارد و اصطلاحاً زبان امری در حال ساخته شدن است نـه از قبـل
ساخته شده. از منظر دینی و با توجه به وجود حقایق ثابت و مسـلم دینـی، تحلیـل گفتمـان واجد نقدهای اساسی است که در بخش نقد بدان میپردازیم.
اما به لحاظ معرفتشناسی، واقعیت این است که گفتمان نیز همانند بسـیاری از مفـاهیم اجتماعی دیگر معنای خیلی روشن و شفافی ندارد. ایـن امـر از آن روی اسـت کـه مفـاهیم اجتماعی مفاهیمی دربسته و سربسته نیست و تابعی از نظام زبانی و معنایی ـ ذهنـی جامعـه اســت. ایــن ســیالیت بــه عــلاوکــاربرده وســیع و بعضــاً غلــط ایــن واژههــا باعــث ایجــاد سوءبرداشت های معرفتی میشود. با این حال، فیالجمله میتـوان مفهـوم آن را از صـاحبان اندیشه جویا شد.
میشل فوکو، فیلسوف فرانسوی، گفتمان را مجموعهای از احکام میدانـد کـه در شـرایط ویژهای وجود مییابند.
او خود میگوید: » ما مجموعهای از احکام را تا زمانی که متعلق به صورتبندی گفتمانی مشترکی باشند گفتمان می نامیم; گفتمان متشـکل از تعـداد محـدودی از احکـام اسـت کـه میتوان برای آنها مجموعهای از شرایط وجودی را تعریف کرد1« ازاینرو، ویژگـی منحصـر به فرد تحلیل گفتمان از منظر فوکو آن است که ماهیت امور مـورد بررسـی از پـیش تعیـین
نظریه تحلیل گفتمان لاکلا و موف و نقد آن 39
نمیشود؛ بلکه توأم با همان صورتبندی های گفتمانی پا بـه عرصـه حیـات مـیگـذارد کـه امکان گفت وگو درباره آنها را فراهم آورده اند.2 فیلیپس و یورگنسن در یک تعریف مقدماتی گفتمان را شیوهای خاص برای سخن گفتن درباره جهان و فهم آن ـ یا یکـی از وجـوه آن ـ معرفی میکنند.3 دغدغه اصلی در نظریه گفتمـان آن اسـت کـه مـردم در جوامـع چـه درک و شناختی درباره خود دارند. به عبارت دیگر، تعریف مردم در جوامع گونـاگون از خودشـان چیست؟ و بهتبع این تعریف و شناخت، الگوی رفتاری آنها کدام است؟4
دیوید هوارث یکسانانگاری گفتمان و ایدئولوژی را رد میکنـد؛ چراکـه ایـدئولوژی در مفهوم سنتی خود همان عقایدی است که عـاملان اجتمـاعی، اعمـال خـود را بـا آن توجیـه میکنند؛ اما گفتمان وسیعتر از آن و شامل همه صـور حیـات اجتمـاعی، سیاسـی، نهادهـا و سازمان ها می شود. 5 درواقع مفهوم گفتمان جـایگزین مفـاهیم ایـدئولوژی، در مارکسیسـم و زبان در نظریههای پسامدرن شده است.
از دیدگاه لاکلا و موف گفتمان جهان اجتماعی را در قالب معنا میسازد. این سـاختن از طریق زبان که ماهیتی بیثبات دارد انجام میشـود . زبـان، هـم در ایجـاد واقعیـت و هـم در بازنمایی آن نقش اساسی دارد. دسترسی به واقعیت، تنها از طریق زبان ممکن اسـت و هـیچ واقعیت پیشینی و از قبل تعیین شدهای وجود ندارد. تغییر در گفتمانها سبب تغییـر در کـل نظام اجتماعی میشود. از ایـن روی، نـزاع گفتمـانی بـه ایجـاد، تغییـر و بازتولیـد واقعیـت اجتماعی منجر میشود.6
با این همه، به نظر میرسد ارتباط گفتمان با واقعیت، ارتباطی دیالکتیـک باشـد؛ چراکـه الزامات و اقتضائات تاریخی، اجتماعی و فرهنگی نیز میتواننـد نـوع خاصـی از گفتمـان را مطالبه و آن را حاکم کنند. بنابراین، گفتمانها بنابر مطالبات و الزامـات اجتمـاعی و سیاسـی جامعه و نیز کاستی هایی که گفتمان حاکم به آن دچار شده اند، نظام معنـایی خـود را بازسـاخته و آن را بهعنوان نظامی کارآمد و توانمند در برونرفت از مشکلات جامعه ارائه میدهند.
درنتیجه گفتمان ها اموری بسته و تغییرناپذیر نیستند و هویـت خـود را بـه واسـطه نـوع ارتباطی که با سایر گفتمانها دارند بازتعریف میکنند. گفتمان وقتی توانست بـه یـک ثبـات نسبی برسد و نظام معنایی خود را تثبیت نماید، به یک گفتمان هژمونیک تبـدیل مـیگـردد . هویت یک گفتمان، هویتی ارتباطی، پویا و فعال است. زمانی که یک گفتمان نشاط خـویش
49 ، سال دوم، شماره دوم، بهار 0931
را از دست دهد و دچار تصلب و عدم انطباق با زیستبـوم اجتمـاعی خـود گـردد، زوال و افول آن شروع میشود . بر عکس، فائق آمدن بـر ایـن مشـکلات، آن را در جلـب اجمـاع و اقناع جمعی و پذیرش آن از سوی کارگزاران و سوژه ها یاری میرساند. بدین ترتیب اسـت که یک گفتمان خود را هژمونیک میکند.
پیامد هژمونی شدن یک گفتمان بهمعنای برجسته شدن نظام معنـایی خـود و بـه حاشـیه راندن نظامهای معنایی سایر رقبا است. این مطلب را در ادامه مقاله بیشتر میکاویم.
به اعتقاد لاکلا مفاهیم در درون گفتمان های متضاد بار معنایی مییابند و نه در درون یک زبان عام و مشترک.7 ازاینرو، هر عمل یا پدیدهای برای معنادار شدن باید گفتمـانی شـود و در چارچوب گفتمان خاصی قرار گیرد 8 لاکلا و موف، تمایز گفتمانی و غیرگفتمـانی را کـه در نظریه فوکو و بسیاری از اندیشوران دیگر وجود دارد، مردود مـیشـمارد و بـر گفتمـانی بودن تمام حوزه های اجتماعی تأکید میکند. بنـابراین، تحلیـل گفتمـانی لاکـلا بـا مجموعـه وسیعی از داده های زبانی و غیر زبانی بهمثابه متن برخورد میکند.9 درنتیجه میتوان در یـک تعریف مختار، گفتمان را چنین تعریف کرد: »گفتمان امکـان مفصـلبنـدی و چیـنش ذهنـی حول یک نشانه و دال و تشکیل نظام معنایی و تثبیت و هژمونیک کـردن آن بـا ایجـاد یـک اجماع و اقناع عرفی موقت است.«
پیشینه تاریخی و زبانشناختی تحلیل گفتمان
نظریهگفتمان اساساً در زبانشناسی متولد شد و تاکنون مراحل مختلفی را پشت سر گذاشته است . شاید نخستین و مهمترین فرد مؤثر بر طرح نظریه گفتمان، دو سوسور باشد. سوسـور زبان را مجموعهای از نشانههای بدون ارجاع به زمان میدانست. به بیان دیگر، زبان خصـلتی جدا از زمان دارد و عنصر زمان در تحولات ساختی آن نقشی نـدارد. در مقابـل، ویژگـی در زمانیِ (Diachronic) زبان بر تأثیر زمان بر تحولات درونی زبان تأکید میکند. تفاوت اصـلی
میان شیوه های تحلیل در نظریه گفتمان و نظریات زبان شناسی آن است که در تحلیل گفتمان برخلاف تحیل های سنتی زبانشناسانهصرفاً، به عناصر نحوی و لغوی تشکیلدهنـده جملـه به عنوان مبنای تشریح معنا توجه نمی شود، بلکه فراتر از آن، عوامل بـرونمتنـی یعنـی بافـت موقعیتی10 فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و; در کانون توجه و عنایت قرار میگیرد.11 سوسور زبان را به دلیل داشتن ساختی ثابت و لایتغیر که تسلیم سلایق و اشتباهات افراد نمیشود، از گفتار جدا میکند و زبان را مجموعهای از نشانهها که دارای قواعد ضروریانـد،
نظریه تحلیل گفتمان لاکلا و موف و نقد آن 59
امری اجتماعی و گفتار را که تابع سلایق و اذواق افراد است، امری فردی میداند.12 در عین حال، سوسور رابطه دال و مدلول را که پیونددهنده نشانه ها هستندپیوندی، کـاملاً اختیـاری میداند.13 از این روی هویت نشانه ها، ارتباطی اسـت و در نسـبت بـا دیگـر نشـانه سـاخته میشود؛ مانند مفهوم پدر که در مقایسه با مفاهیم خواهر، مـادر و پسـر درک مـیشـود و در غیر این صورت به خودی خوی دارای معنا و مفهوم نیست.
انواع تحلیل گفتمان
تحلیل گفتمان از زمان طـرح تـا بـه امـروز انـواع و اطـوار مختلفـی داشـته اسـت. در یـک تقسیمبندی از انواع تحلیلهای زبانی گفتمانی میتوان به سه نوع اشاره کرد:
.1تحلیل گفتمان ساخت گرا: در سال 1952 زلیگ هریس، زبانشناس ساختگرای امریکـایی، بررسی واحدهای بزرگتر از جمله را در کانون توجه خـویش قـرار داد و آن را تحلیـل گفتمان نامید. تا قبل از آن زمان واحد تحلیل »کلمه« بود. در این نوع از تحلیـل تنهـا بـه ساختار جمله فارغ از بافت و شرایط زمانی ـ مکانی و بیرونی متن اکتفا میشود.
2 تحلیل گفتمان نقش گرا یا کارکردی: در دهههای 60 و 70 برخـی از زبـانشناسـان مفهـوم بافت را نیز وارد تحلیل گفتمان کردند و گفتمان را بهمثابه »زبان در حال کاربرد« در نظـر گرفتند. منظور از بافت شرایط زمـانی و مکـانی اسـت کـه زبـان در آن بـه کـار رفتـه و
اصطلاحاً »بافت در محل« نامیده میشود. این نگرش هرچند واحد تحلیلی خود را فراتر از جمله قرار میدهد، دارای کاستی انحصار بافت به بافت حاضر در شرایط جمله اسـت و از شرایط بالاتر و پنهان در ورای جمله غافل است. به عبارت دیگر، گفتمان نقـشگـرا
برد و دامنه محدودی در تحلیل گفتمان دارد.
3 تحلیل گفتمان انتقادی: با توجه به ضعف تحلیل گفتمان نقشگرا فاولر، هاج، کرس و تـرو نوع سومی از تحلیل گفتمان را وارد عرصه های تحلیل گفتمـان مـیکننـد کـه بـر نقـش »قدرت« و »ایدئولوژی« بهمثابه شرایط فرامتنی مؤثر بر تحلیل گفتمـانی تأکیـد مـیورزد. این نگرش در دهه های 80 و 90 در قالب تحلیل گفتمان انتقادی جریان غالـب رویکـرد گفتمانی محسوب میشود. ازاینرو، میتـوان ون دایـک، وداک، فـرکلاف و فوکـو را از بنیانگذاران تحلیل گفتمان انتقادی در حوزه زبانشناسی برشمرد.
ویژگی گفتمان لاکلا و موف این است که این دو نفـر تحلیـل گفتمـان انتقـادی را از حـوزه زبانشناسی به عالم سیاست و اجتماع کشیده و از آن بهمثابه ابزاری نیرومند برای تحلیلهای
69 ، سال دوم، شماره دوم، بهار 0931
اجتماعی خود استفاده کردهاند. نقطه مشترک تحلیل گفتمان فوکو و لاکلا عمومیـت گفتمـان نسبت به زبان است؛ به طوری که گفتمان تمام عرصه های حیات اجتماعی را درمی نـوردد و اذهان و رفتار کارگزاران فردی و اجتماعی را شکل میدهد. در این رویکرد گفتمان وسـعتی به گستردگی تمام نظام اجتماعی دارد. 14 نظریه گفتمان لاکلا و مـوف وامـدار نظریـه تحلیـل گفتمان فوکو است، با این همه آنها با بسط، تلفیق و ادغام آن بـا نظریـات سـایر اندیشـوران اجتماعی ظرفیت بهتر و بیشتری برای تبیین و تحلیـل پدیـدههـای سیاسـی اجتمـاعی پدیـد آوردهاند. این امر بیشتر در کاربست مفاهیمی است که لاکلا و موف آنها را از پیشینیان خـود به عاریت گرفته و با تلفیق و ترکیب مناسبی از آنها قادر به ارائه صـورتبنـدی جدیـدی از تحلیل گفتمان انتقادی شدهاند.
توســعه و پــیشبــرد نظریــه تحلیــل گفتمــان را مــیتــوان مرهــون ناکــامی روزافــزون معرفتشناسی پوزیتویستی در تحلیل پدیده های انسانی و بی توجهی به ابعاد درونی و ذهنی انسان صاحب اراده و آگاهی و نیز ظهور نظریه های پساساختارگرایانه و پسامدرنیته در دهـه 60 و 70 در نقد نابسامانیها و ناخشنودیهای انسان مدرن دانست.
پیشفرضهای فلسفی تحلیل گفتمان
اصولاً هیچ نظریه و اندیشه ای درخلأ شکل نمیگیرد . نظریه های اجتماعی برای برونرفت از یک مشکل طرح میگردند، با این همه، تمام آنها ـ و ازجمله نظریـه گفتمـان ـ از ذهنیـت و پیشداشتهای عمیق فلسفی متأثر میشوند.
مهم ترین بنیان فلسفی تحلیل گفتمان بر ساختگرایانـه بـودن آن اسـت . نظریـه تحلیـل گفتمان نظریه ای بر ساخت گرایانه است. سازه گرایی اجتماعی بر این عقیده است که نـوع و شیوه سخن گفتن ما درباره هویتها، فراینـدها و روابـط اجتمـاعی آنهـا را بـه نحـو خنثـی بازتاب نمیکند، بلکه فعالانه در ایجاد و تغییر آنها نقش دارد. به عبارت سادهتر این گفتمـان است که آنها را برای ما معنادار و مفهوم مـیکنـد . روشـن اسـت کـه ایـن برسـاختگرایـی میتواند الزامات و اقتضائات خاص خود را داشته باشد.
یورگنسن به نقل از خانم بر رویکردهای برساختگرایی اجتماعی را مشمول ایـن چنـد پیشفرض عام میداند:
نظریه تحلیل گفتمان لاکلا و موف و نقد آن 79
1. رویکرد انتقادی به دانش بدیهی انگاشته شده
این امر بدان معنا است کـه دانـش مـا بازتـاب واقعیـت هـا نیسـت، بلکـه دانـش محصـول مقولهبندی و به عبارت بهتر دانش امری گفتمانی است. نتیجه طبیعی چنین نگـاهی، نسـبیت حقیقت و معرفت در رویکرد گفتمانی به دانش است. بـه تعبیـر فوکـو مـیتـوان نظـامهـای گوناگون از دانش و معرفت را شناسایی کرداین. دقیقاً همـان کـاری کـه او در تبارشناسـی دانش انجام داده است.
2. تاریخی و فرهنگی بودن انسان
انسانها اساساً موجوداتی فرهنگی و تاریخیاند. بنابراین، درک و فهم مـا ازجهـان و هسـتی می تواند شکل های مختلفی به خود بگیرد . این موضع ضد بنیادگرایانه، که معرفت و شناخت را به اموری تصادفی و احتمالی تقلیل میدهد، ناشی از مخالفت با دیدگاه های اثباتگرایـی، عقلگرایی و استعلایی است . 15 ازسوی دیگر، نظریه گفتمان ضد ذات گرایانـه اسـت کـه بـر اجتماعی ساخته شدن جهان و نه براساس طرحی از پـیش داده شـده تأکیـد مـیورزد. ایـن موضع فرهنگی و تاریخی بودن انسانها نظریـه گفتمـان را بـه موضـع دیـدگاههـای مکتـب فرانکفورت نزدیک میسازد.
3. پیوند میان دانش و فرایندهای اجتماعی
گفتمان ها، هم دانش و هم تعاملات اجتماعی را میسازند و درواقع آنها تعیینکننده غلط یـا درست بودن پدیده ها هستند. معرفت و دانش ما محصول گفتمانها است. بنابراین، حقیقـت ثابت و واحدی نداریم و همـهچیـز گفتمـانی اسـت. البتـه تحلیـل گفتمـان منکـر اسـتقلال فرایندهای غیراجتماعی از حیطه دخالت های انسان نیست، اما معنادهی به ایـن فراینـدهـا را مرتبط با کنش و عملکرد اجتماعی سوژهها و کارگزاران میداند.
4. پیوند میان دانش و کنش اجتماعی
دانش و شناخت های گوناگون مـا مـی تواننـد بـه دنبـال خـود نـوع خاصـی از کـنش هـا و عملکردهای مختلف داشته باشند. پس گفتمان، هم دانش و هم عمـل اجتمـاعی را تولیـد و موجه میسازند.16
روششناسی تحلیل گفتمان
هر اندیشه با تکیه بر مبانی فلسـفی و بنیـادین خـود روش متناسـب بـا خـویش را تولیـد و پدیده های اجتماعی را در قالـب آن تحلیـل مـیکنـد. روش تحلیـل گفتمـان لاکـلا روشـی
89 ، سال دوم، شماره دوم، بهار 0931
توصیفی ـ تحلیلی و انتقادی (نئومارکسیستی) و متعلق بـه حـوزه دیـدگاههـای پسـامدرن و پساساختارگرایانه است که با وارد کردن مفـاهیمی نظیـر قـدرت، سیاسـت و ایـدئولوژی در تحلیل خود میتواند ظرفیت نقد تحلیل های خویش را ارتقا بخشد. این دیدگاه، انتقـادی بـر گفتمان لیبرالیستی در اصلاح رویکرد مارکسیست سنتی بـرای بـرونرفـت از بحـران دنیـای چپ است که از طریق تأکید برآزادی و برابری و تعمیق آن صورت میگیرد.17 روش تحقیق در این نوشتار نیز براساس توصیف مفاهیم به کار رفته در این نظریه و سپس تحلیل ونهایتاً نقد آن از منظر حکمـت اسـلامی اسـت. بنـابراین، رویکـرد روش شـناختی تحقیـق حاضـر رویکردی انتقادی بر پایه حکمت اسلامی و دینی است.
مفاهیم اساسی در نظریه گفتمان لاکلا و موف
تحلیل گفتمان متشکل از شمار زیادی مفاهیم متکثر و البته درهم پیچیده است. مفاهیم واقـع در این نظریه به هم مرتبطاند که فهم دقیق شاکله نظریه گفتمان و نیز سایر مفاهیم پیرامـونی به فهم آنها منوط است. هرچند این مفاهیم وجوه و پیچیـدگی هـایی دارنـد، ارتبـاطی شـبکهای و زنجیروار با هم داشته و دارند. تعریف این مفاهیم میتواند بخش نظریه معنـایی نظریـه گفتمـان را تأمین کند و به فهم بخش نظریه اجتماعی آن یاری رساند. سعی ما بر این است که مفاهیم عمـده و یاریرساننده در فهم کلی نظریه لاکلا طرح و از ذکر سایر مفاهیم جانبی اجتناب شود.
دانلود این فایل
طرح (کارآفرینی) تاسیس کارخانه سوسیس و کالباس با word دارای 50 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد طرح (کارآفرینی) تاسیس کارخانه سوسیس و کالباس با word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی طرح (کارآفرینی) تاسیس کارخانه سوسیس و کالباس با word،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن طرح (کارآفرینی) تاسیس کارخانه سوسیس و کالباس با word :
بخشی از فهرست طرح (کارآفرینی) تاسیس کارخانه سوسیس و کالباس با word
فصل اول
جدول نتایج چکیده طرح 3
فصل دوم
کلیات در راستای شناسائی محصول و 6
مقدمه
1-2 تعریف ، ویژگیها و مشخصات فنی محصول از نظر شکل ظاهری ، طبقه بندی و 7 2-2 چگونگی و میزان بکارگیری بعنوان کالای نهایی یا واسطه ای 10
3-2 ارائه دیدگاههای کلی در مورد قیمت و امکان فروش 11
فصل سوم
بررسی و برآوردهای فنی 12
1-3 ارزیابی روشهای مختلف تولیدی وگزینش روش بهینه 12
2-3 تشریح دقیق و جامع فرآیند تولید 12
3-3 مسیر فرآیند و نمودار گردش مواد 17
4-3 بررسی مناطق و مراحل و شیوه های کنترل کیفیت 20
5-3 تعیین و محاسبه ظرفیت برنامه تولید و شرایط عملکرد واحد 25
6-3 ذکر نام اصلی و تجاری همراه با مشخصات فنی منابع تامین و ... 26
7-3 بررسی و تحقیق در خصوص تعداد و مشخصات فن دستگاهها و تجهیزات خط تولید 33
8-3 تعیین مشخصات خدمات مورد نیاز و تاسیسات عمومی 37
9-3 تجزیه و تحلیل و محاسبه تعداد نیروی انسانی 40
10-3 محاسبه کلیه سطح زیربنای لازم برای سالن تولید انبارها تاسیسات و ... 41
فصل چهارم
بررسی های مالی و اقتصادی 43
1-4 تدوین و تشریح و جداول هزینه های اصلی واحد 44
2-4 تدوین و تشریح و جداول هزینه های سرمایه ای واحد 46
3-4 برآورد دارائیهای ثابت سرمایه در گردش کل سرمایه گذاری 50
4-4 هزینه های استهلاک و تعمیر و نگهداری عملیاتی و غیر عملیاتی 53
5-4 برآورد کل هزینه های ثابت تولید و هزینه های متغیر تولید 54
6-4 محاسبه قیمت فروش بر اساس سود منطقی و قابل انتظار 56
7-4 تعیین شاخص های اقتصادی ازجمله ارزش افزوده سهم منابع داخلی و ... 56
مشخصه طرح :
عنوان : طرح تولید سوسیس و کالباس
تعریف : سوسیس و کالباس فرآورده های گوشتی حاوی نمک و چاشنی می باشد که در یک لفاف استوانه ای بسته بندی شده اند . ظرفیت تولید : 2700 تن در سال انواع سوسیس و کالباس
فرآیند تولید :بعد از آماده سازی مواد اولیه عمل اختلاط طبق فرمولاسیون صورت گرفته سپس به قسمت پرکن و بعد از آن به بخش پخت یا دود خواهد رفت سپس سرد شده وبسته بندی میگردد.
شرایط عملیاتی :
تعداد روز کاری : 270 روز تعداد شیفت : یک شیفت ساعت کارکرد روزانه : 8 ساعت
درصد تامین مواد اولیه داخلی : 95% خارجی : 5%
تعداد کارکنان : مدیریت : 1 نفر مهندس : 2 نفر
پرسنل تولیدی : 20 نفر تکنیسین : 2نفر پرسنل اداری: 5 نفر کل پرسنل واحد: 30 نفر
تاسیسات زیر بنائی :
توان برق : 8/240 کیلو وات
مقدار آب مصرفی روزانه : 16 M3
سوخت مصرفی روزانه :
دستگاهها و تجهیزات خط تولید
بخش تامین داخلی : 2230725 ریال
بخش تامین ارزی : __ دلار
زمین و ساختمانها :
مساحت زمین : 2800
سطح زیر بنا : 1022
سالن تولید : 770
انبارها :
خدماتی : 252
سرمایه گذاری :
دارائیهای ثابت : 5037363
سرمایه در گردش : 915013
کل سرمایه گذاری : 5952376
سرمایه گذاری مجری : 2374038
وام بلند مدت : 3800000
هزینه کارمزد: 14%
قیمت تمام شده : 45454760
کل هزینه های ثابت تولید : 1238507
کل هزینه های متغیر تولید: 44056251
قیمت تمام شده واحد هر یک از محصولات :
قیمت عمده فروشی:
شاخص های اقتصادی :
سود ویژه در ظرفیت نهائی : 3820240
ارزش افزوده : 7876347
نقطه سربه سر تولید: 15%
سهم منابع داخلی : __
دوره برگشت سرمایه : ماه چهارم سال دوم
سرمایه گذاری سرانه : 198412
دانلود این فایل