توجه : این فایل به صورت فایل PDF (پی دی اف) ارائه میگردد
خلاصه کتاب روش ها و فنون تدریس (دکتر حسن شعبانی) با word دارای 6 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در PDF می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل پی دی اف خلاصه کتاب روش ها و فنون تدریس (دکتر حسن شعبانی) با word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی ارائه میگردد
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی خلاصه کتاب روش ها و فنون تدریس (دکتر حسن شعبانی) با word،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن خلاصه کتاب روش ها و فنون تدریس (دکتر حسن شعبانی) با word :
این فایل شامل خلاصه ای از کتاب روش ها وفنون تدریس اثر دکتر حسن شعبانی می باسشد که دریک فایل PDF قرار دارد دانشحجویان عزیز برای سادگی درک مطالب می توانند استفاده نمایند .
دانلود این فایل
مقاله تبیین روانشناختی الگوی انسان کامل با word دارای 39 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد مقاله تبیین روانشناختی الگوی انسان کامل با word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
بخشی از فهرست مطالب پروژه مقاله تبیین روانشناختی الگوی انسان کامل با word
چکیده
مقدمه
بیان مسئله
پیشینه پژوهش
ضرورت و اهمیت موضوع
پرسشهای پژوهش
مبانی نظری الگوی انسان کامل
طبیعت مشترک
ادله اثبات طبیعت مشترک
دستگاه ادراکی
دستگاه گرایشی
طبیعت مشترک در متون دینی
واژه فطرت
کمال نهایی انسان
عبودیت؛ نهایت کمال عملی
کمال نهایی انسان در بعد نظری
مؤلفههای الگوی انسان کامل
بینشهای انسان کامل
بینش توحیدی
فرجام اندیشی
گرایشهای توحیدی
قدرت و اراده
اعتدال
فضایل
نتیجهگیری
منابع
بخشی از منابع و مراجع پروژه مقاله تبیین روانشناختی الگوی انسان کامل با word
ـ اتکینسون، رِتتا، ال، زمینه روانشناسی، ترجمه محمدنقی براهنی و همکاران، تهران، رشد، 1385
ـ احمدبن فارس، معجم مقاییس اللغه، قم، مکتب اعلام اسلامی، 1370
ـ ارسطاطالیس، اخلاق نیکو ما خس، ترجمه ابوالقاسم پورحسینی، تهران، دانشگاه تهران، 1356
ـ استیونسن لسلی، هفت نظریهدرباره طبیعت انسان، ترجمه بهرام محسنپور، تهران، رشد، 1368
ـ آشنائی، علی محمدی، انسان کامل از دیدگاه اهلبیتعلیهمالسلام و عارفان مسلمان، رساله سطح چهار حوزه، 1384
ـ ملاعبدالرزاق لاهیجی، گوهر مراد، تهران، کتاب فروشی اسلامی، 1360
پورافکاری، نصرت الله، فرهنگ جامع روانشناسی- روانپزشکی و زمینههای وابسته، تهران، فرهنگ معاصر، 1380
ـ جوادیآملی، عبدالله، حیات حقیقی انسان در قرآن، ج 15، قم، مرکز نشر اسراء، چ دوم، 1382
ـ ـــــ ، سیره رسول اکرم در قرآن، ج8، قم، مرکز نشر اسراء، چ دوم، 1382
ـ ـــــ ، سیره علمی و عملی رسول اکرم صلیاللهعلیهوآله، قم، مرکز نشر اسراء، چ دوم، 1374
ـ ـــــ ، صورت و سیر انسان در قرآن، قم، مرکز نشر اسراء، چ دوم، 1381
ـ ـــــ ، فطرت در قرآن، قم، اسراء، 1378
ـ ـــــ ، محیط زیست در اسلام، قم، اسراء،1384
ـ جوهری، اسماعیل بن حمّار، صحاح اللغه، قم، امیری، 1368
ـ الجیلانی، عبدالکریم، الانسان الکامل فی معرفه الاواخر و الاوائل، مصر، مکتبه و مطبعه مصطفی البابی الحلبی و اولاده، چ سوم، 1970
ـ پژوهشکده حوزه و دانشگاه، مکتبهای روانشناسی و نقد آن، تهران، سمت، 1377
ـ حسینی زبیدی، سیدمحمد مرتضی، تاج العروس، قم، دارالهدیه، 1387ق
ـ امام خمینیقدسسره، چهل حدیث، تهران، نشر فرهنگی رجاء، 1368
ـ راغب اصفهانی، معجم مفردات، الفاظ قرآن، تحقیق، ندیم مرعشی، قم، مکتبه مرتضویه لاحیاء آثار الجعفریه، افست، از دار الکتب العربی،
ـ رجبی، محمود، انسانشناسی، قم، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینیقدسسره، چ سوم، 1380
ـ شولتز، دوان، نظریههای شخصیت، ترجمه یوسف کریمی و همکاران، تهران، ارسباران، چ دوم، 1378
ـ شولتز، دوان، روانشناسی کمال، ترجمه گیتی خوشدل، تهران، نشر نو، 1362
ـ طباطبائی، سیدمحمدحسین و مطهری، مرتضی، اصول فلسفه و روش رئالیسم، ج 6 مجموعه آثار، قم، صدرا، 1374
ـ طباطبائی، سیدمحمدحسین، تفسیر المیزان، ج15، قم، مؤسسه نشر اسلامی، 1370
ـ ـــــ ، تفسیر المیزان، ج13، قم، اسلامی وابسته به جامعه مدرسین، 1374
ـ ـــــ ، رساله الولایه، تهران، بعثت، 1360
ـ ـــــ ، سنن النبیصلیاللهعلیهوآله، تهران، اسلامیه،1362
ـ ـــــ ، رساله الولایه، تهران بعثت، 1360
ـ کاسیرر، ارنست، فلسفه و فرهنگ، ترجمه بزرگ نادرزاده، تهران، موسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی، 1360
ـ کلینی، محمدبن یعقوب، اصول کافی، تهران، دارالکتب الاسلامیه، 1362، ج 2
ـ محمدی ری شهری، محمد، میزان الحکمه، قم، مکتب الاعلام الاسلامی، 1371
ـ مصباح یزدی، محمدتقی، به سوی او، قم، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینیقدسسره، 1382
ـ ـــــ ، اخلاق در قرآن، جلد2، قم، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینیقدسسره، 1376
ـ ـــــ ، به سوی خودسازی، قم، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینیقدسسره،1380
ـ ـــــ ، آموزش فلسفه، قم، سازمان تبلیغات اسلامی، 1366، ج2
ـ ـــــ ، آموزش عقاید، تهران، شرکت چاپ و نشر بینالمللی، چ ششم، 1380
ـ ـــــ ، پند جاوید، قم، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینیقدسسره،
ـ ـــــ ، جامعه و تاریخ از دیدگاه قرآن، قم، مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینیقدسسره، 1380
ـ ـــــ ، فلسفه اخلاق، قم، مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینیقدسسره، 1380
ـ ـــــ ، معارف قرآن، قم، موسسه در راه حق، 1367
ـ ـــــ ، نقد و بررسی مکاتب غربی، تدوین احمدحسین شریفی ،قم، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینیقدسسره، 1384
ـ ـــــ ، به سوی او، قم، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینیقدسسره، 1382
ـ مطهری، مرتضی، انسان کامل، قم، دفتر انتشارات اسلامی، 1375
ـ ـــــ ، مجموعه آثار، قم، صدرا، ج 6، 1374 / ج 2، 1368
ـ ـــــ ، مجموعه آثار، ج23، تهران، صدرا، 1374
ـ صدرالدین شیرازی، تفسیر القرآن الکریم، ج 7، تهران، بنیاد حکمت اسلامی، 1380
ـ نصری، عبدالله، سیمای انسان کامل از دیدگاه مکاتب، تهران، دانشگاه علامه طباطبائی، چ سوم، 1371
ـ ـــــ ، مبانی انسانشناسی در قرآن، تهران، مؤسسه تحقیقاتی و انتشاراتی فیض کاشانی، 1372
ـ واعظی، احمد، انسان از دیدگاه اسلام، تهران، سمت، 1377
ـ هجل، زیگلر، نظریههای شخصیت، ترجمه علی عسگری، ساوه، دانشگاه آزاد اسلامی،
ـ ژان برن، فلسفه اپیکور، ترجمه سیدابوالقاسم پورحسینی، تهران، امیرکبیر، 1357
ـ ـــــ ، فلسفه رواقی، ترجمه سیدابوالقاسم پور حسینی، تهران، امیرکبیر، 1356
چکیده
ارائه الگو مستلزم مبانی نظری است. از اینروی، در این نوشتار ابتدا مبانی نظری الگو تبیین شده است؛ مبنای اول درباره ماهیت و چیستی انسان و ظرفیتهای وجودی اوست. با تحلیل استعدادهای آدمی بهدست آمد که انسان در بعد شناختی، گرایشی و کنشی ظرفیتهای بسیار بالایی دارد؛ به گونهای که هیچ حیوانی قابل مقایسه با او نیست. مبنای دیگر، تعیین کمال واقعی و نهایی انسان است. مؤلفههای الگوی انسان کامل که با روش تحلیل عقلی و استنباطی، در سه حوزه شناختی، عاطفی و رفتاری به دست میآیند، عبارتاند از: 1 بینش توحیدی به آغاز و فرجام هستی و زندگی دنیا؛ 2 گرایش توحیدی یعنی ایمان به خدا، معاد، انبیایالهی، کتابهای آسمانی، ملائکه و امور غیبی؛ 3 قدرت و توان او در حوزه رفتار و کنش؛ 4 فضایل نفسانی در رفتارهای فردی و اجتماعی؛ 5 اعتدال، یعنی هماهنگی بین بینشها گرایشها و رفتارهای اختیاری
کلیدواژهها: الگو، کمال نهایی، گرایش، بینش، کنش
مقدمه
تاریخ ادیان، مذهبها و نظامهای فکری و فلسفی نشان میدهد که بحث از انسان کامل سابقهای طولانی دارد و آدمی همواره در جستوجوی انسان کامل بوده است. به همین دلیل، گاه موجودات ماوراءالطبیعی، ربالنوعها و قهرمانان افسانهای و اساطیری و گاهی نیز شخصیتهای برجسته تاریخ را به منزله انسان کامل مطرح کرده است.1 شاید بتوان گفت «ریشه گرایش به انسان کامل و میل به کمال، در درون آدمی است و همچنین دوری از نقص و ضعف و حقارت است. به گفته آدلر، دوری از احساس کهتری، از نیازهای اساسی آدمی است».2 به عبارت دیگر، «انسان همواره به دنبال نوعی افزایش کمی و کیفی و یا شکوفایی است» و3 همین امر او را در جستوجوی انسان برین کشانده است تا در وجود او کمال خویش را ببیند. بنابراین، بحث از انسان کامل و ارائه الگو، به گذشتههای دور، یعنی قبل از میلاد برمیگردد. شاید بتوان گفت در ادیان الهی، بهویژه دین مبین اسلام، انسان کامل معرفی و و توصیف شده است؛ اما از نظر پژوهش، حکیمان و فیلسوفان از اولین کسانی هستند که در این زمینه کارهای علمی انجام دادهاند و با برشمردن ویژگیهایی برای آن، کوشیدهاند الگوهایی نیز ارائه دهند
بیان مسئله
اندیشمندان همه ادیان الهی و مکتبهای بشری همواره بهویژگیهای انسان ایدئال و نمونه در مقام یک الگو توجه داشتهاند. از دیر هنگام در بیتردید هر کدام از این مکاتبها بر اساس نوع جهانبینیشان، تلاش کردهاند الگویی از انسان کامل ارائه، و فردی را به منزله مصداق آن معرفی کنند. برای نمونه، بودا «ارهات» را انسان ایدئال میداند؛ کنفوسیوس «کیون تسو»، آیینهای یوگا و بهاکتی از انسان کامل با عنوان «انسان آزاده» نام میبرند؛ افلاطون او را «فیلسوف» میخواند و ارسطو «انسان بزرگوار». صوفیه، «قطب»، «شیخ» و «پیر» طریقتش مینامد و نیچه «ابَر انسان».4 در قرآن و روایات نبوی و ولوی انسان کامل را خلیفهالله، ولیالله، نبی، رسول، مؤمن کامل، امام، مصطفی، مجتبی، بشیر، نذیر، قطب، صاحبالزمان، نفس مطمئنه، شاهد و; نامیدهاند. البته تمام فضایل و ملکات انسانی که در قرآن و روایات ذکر شده، در واقع بیان ویژگیها، اوصاف مراتب و معارج انسان کامل است. چنانچه میتوان از وی با عنوان «قرآن ناطق» و تجسم عینی و کامل اسلام نیز یاد کرد. قرآن، مصداق بارز انسان کامل را پیامبر خاتم حضرت محمدصلیاللهعلیهوآله معرفی میکند
در میان تمام جهانبینیها و نگرشهای مختلف و گاه متضاد، میتوان به قدر مشترکی دست یافت و محورهایی را برای الگوی انسان کامل برشمرد؛ اما از آنجا که مبانی انسانشناختی آنها متفاوت و نگرشهای چندگانهای به جهان و انسان دارند، نه الگوی مناسبی از انسان کامل، و نه تعریف جامعی از آن ارائه کردهاند؛ حتی روانشناسان انسانگرا که از نظر فکری همگرایی بیشتری دارند نیز در ارائه الگو و تعریف انسان کامل به توافق نرسیدهاند. برای مثال، مزلو6 در ارائه الگو بر نیازهای زیستی ـ روانی تأکید میورزد؛7 راجرز8 «کنش کامل»9 را مهمترین ویژگی برای ارائه الگوی انسان کامل در نظر میگیرد؛ اریک فروم که شخصیت انسان را محصول فرهنگ میداند، «جهتگیری بارور» را اصلیترین معیار برای ارائه مدل خود مطرح میکند و سپس در تعریف انسان کامل میگوید: «انسان کامل یعنی کسی که همه قدرتها و استعدادهای بالقوه خویش را بهکار میگیرد تا خود را بیافریند»
بهنظر میرسد برای ارائه الگوی انسان کامل، در مرحله نخست باید معلوم شود انسان چه ویژگیهایی دارد و کدام یک از این ویژگیها، ذاتی اوست و کدام محصول محیط. همچنین اینکه انسان چه ساحتهای وجودیای دارد؛ یعنی چه صفات و انگیزههایی در وجود انسان نهفته است و چه کششها، غرایز و فطریاتی دارد و در نهایت چه تعریفی از وی میتوان ارائه کرد. در مرحله دوم باید مشخص شود کمال حقیقی انسان چیست؟ یعنی انسان چه ویژگیهای مثبتی را باید در خود ایجاد کند تا به کمال حقیقی و سعادت واقعی خود دست یابد. در مرحله بعد باید تبیین شود الگوی انسان کامل چه مولفههایی دارد و بر اساس چه معیارها و چگونه میتوان آن را طراحی کرد؟
پیشینه پژوهش
بحث درباره انسان کامل سابقهای طولانی دارد و از دیرباز در همه ادیان الهی و مکاتبهای فلسفی، ویژگیهای آن بررسی شده است؛ اما این موضوع به ندرت در روانشناسی تحلیل شده است. همچنین بحث از شخصیت پیامبرصلیاللهعلیهوآله در سیره نبوی قدمتی طولانی دارد و تقریباً سیرهنویسان از اواخر قرن اول هجری به سیرهنویسی اقدام کردهاند؛ اما ویژگیهای شخصیت پیامبر اسلامصلیاللهعلیهوآله کمتر بهطور جامع از دیدگاه روانشناختی بررسی شده است. از اینروی، تحلیل روانشناختی ویژگیهای شخصیتی پیامبرصلیاللهعلیهوآله و ساختن الگوی انسان کامل بر مبنای آن، موضوعی کاملاً بدیع است که میتواند برای مطالعه در زمینه مباحثعلومانسانی و بهویژه روانشناختی، و بهطور خاص موضوع شخصیت افقهای تازهای بگشاید
در گستره مباحث مربوط به نظریه انسان کامل و ارائه الگو از آن، تبیین مفهوم کمال و همچنین تعیین مؤلفههای شخصیت، نقشی مهم دارد. در قلمرو مباحث مربوط به نظریههای شخصیت و فراهم کردن زمینه برای ارائه نظریه جدید، تعیین پیشفرضهای اساسی درباره ماهیت انسان، اهمیت ویژه و تعیینکنندهای دارد؛ زیرا «یکی از جنبههای بسیار بااهمیت نظریههای شخصیت، تصور یا برداشتی است که هر نظریهپرداز از ماهیت انسان دارد»
اگر بتوان با الهام از یافتههای علمی و آموزههای دینی ـ قرآن و سنت ـ پیشفرضهای اساسی درباره ماهیت انسان را تبیین، و مفهوم کمال حقیقی انسان را مشخص کرد، میتوان گام موثری برای ارائه الگوی انسان کامل برداشت. بنابراین، شناسایی دقیق ویژگیهای شخصیتی پیامبر در قرآن و سنت و طبقهبندی آنها بر اساس اهمیت، به لحاظ نظری برای مدلسازی اهمیت ویژهای دارد
در این پژوهش کوشیدهایم. ابتدا پیشینه مسئله بررسی، و سپس مفهوم کمال، با الهام از آموزههای دینی مشخص شود. آنگاه با استفاده از یافتههای علمی، بهویژه پژوهشهای انجامشده در حوزه روانشناسی شخصیت، و براساس مبانی دینی، پیشفرضهای اساسی درباره ماهیت انسان تبیین شود تا مبانی انسانشناختی الگوی مورد نظر بهدست آید. سپس به مطالعه ویژگیهای شخصیتی پیامبر در قرآن و سنت خواهیم پرداخت و با تحلیل روانشناختی آن, الگوی مورد نظر را طراحی خواهیم کرد؛ زیرا برای ارائه الگوی مزبور، باید کاملترین انسان را معیار قرار دهیم؛ چنانکه مزلو نیز به این حقیقت اشاره میکند: «وقتی شما میخواهید تعیین کنید انسان با چه سرعتی میدود، به مطالعه دونده متوسط نمیپردازدید؛ بلکه سریعترین دوندهای را که میتوانید، مطالعه میکنید. تنها با استفاده از این روش امکان دارد که اوج توان بالقوه آدمی را تعیین کنیم»
ضرورت و اهمیت موضوع
پژوهشهایی که تاکنون درباره انسان کامل انجام شده است، هیچکدام جامعنگری لازم را نداشتهاند؛ زیرا هر کدام از زاویهای خاص به موضوع نگریستهاند و بخشی از دنیای پهناور درون و ابعاد پیچیده آدمی را ـ از دیدگاه خود ـ توصیف کردهاند. از سوی دیگر، انسانها برای دستیابی به کمال، به الگو نیاز دارند تا بهصورت آگاهانه با آن همانندسازی کنند. همچنین تربیت و پرورش فکری واخلاقی در هر مکتب، بر اساس شناخت «انسان نمونه» در آن مکتب امکانپذیر است؛ زیرا چه اینکه «اگر انسان کامل اسلام را چه از راه بیان قرآنی و چه از راه شناخت شخصیتپروردههای قرآن نشناسیم، نمیتوانیم راهی را که اسلام معین کرده است، برویم؛ نمیتوانیم یک مسلمان واقعی و درست باشیم؛ جامعه ما نمیتواند یک جامعه اسلامی باشد. پس ضرورت دارد حتماً انسان کامل و عالی و متعالی اسلام را بشناسیم».13 بنابراین، پژوهش درباره انسان کامل و ارائه آن به منزله الگو، امری لازم و ضروری است
پرسشهای پژوهش
1 چگونه میتوان الگوی انسان کامل را ترسیم کرد؟
2 کمال واقعی و نهایی انسان از دیدگاه اسلام چیست و چه فرق اساسی با دیدگاه روانشناسان دارد؟
روش پژوهش
با توجه به اینکه بحث از انسان کامل از موضوعهای میانرشتهای است، در این نوشتار از ترکیبی از روشهای کیفی استفاده میشود؛ مانند: روش تحلیل عقلی و مفهومی و روش اجتهادی و تفسیری؛ زیرا برای بهدست آوردن مؤلفههای الگوی انسان کامل از قرآن و سنت، به نوعی استنباط و تفسیر از متون دینی نیاز است
مبانی نظری الگوی انسان کامل
مدلسازی از انسان کامل، قبل از هر چیز مستلزم شناخت انسان است؛ یعنی اول باید مشخص شود ساحتهای وجودی انسان کدام است؟ چه صفات و انگیزهایی در وجود او نهفته است؟ چه کششها و غرایز و فطریاتی دارد؟ کدامیک از این ویژگیها ذاتی او، و کدامیک اکتسابی است؟ آیا اساساً انسان دارای طبیعت مشترک و سرشتی مخصوص به خود است؟ این پرسشها باعث گردیده است در طی قرون متمادی، اذهان بسیاری از متفکران به شناسایی ذات انسان معطوف شود و تعریفهای بسیار متنوعی از طبیعت انسان ارائه کنند؛ اما ابهامآمیز و پیچیده بودن حقیقت انسان از یکسو، و نبود یک روش شناخت متقن و معتبر از سوی دیگر، نه تنها موجب سردرگمی اندیشمندان گردیده، بلکه بازخوردهای گوناگونی را بهدنبال داشته است
برخی معتقدند انسان موجودی ناشناخته و معماگونه است و هر گونه تلاش در راه شناخت حقیقت او، تنها به شناختی ناقص از بعدی از ابعاد وجود او میانجامد
پاسکال را میتوان نماینده این طرز تفکر دانست. وی دعوت سقراط به شناخت خویش را امری عبث میپنداشت و معتقد بود که انسان در شناخت خودش باید مُهر خاموشی بر لب بزند؛ غرور کاذب خویش را کنار بگذارد و تنها به ندای دین گوش فرا دهد؛ زیرا بهتر از هر منبعی دیگر معرّف حقیقت انسان است. البته از نظر وی، دین نیز شناختی فطری و عقلپذیر از انسان عرضه نمیکند و راز وجودی انسان را نمیگشاید؛ بلکه رمزآلود بودن انسان را عمیقتر میگرداند
افزون بر پاسکال، طرفداران اصالت جامعه مانند دورکیم،15 وجودگرایانی مانند سارتر16 و تاریخگرایانی مانند فردریش هگل17 و ریچارد پالمر،18 از کسانی هستند که منکر طبیعت مشترک انسانیاند.19 اما در مقابل، عدهای مانند واتسون (1950)، اسکینر (1953)، فروید (1925) و بندورا (1975) از کسانی هستند که معتقدند انسان موجودی شناختپذیر است و همچون سایر پدیدهها میتوان آنرا شناخت
اینگونه تردیدها و اختلافنظرها درباره امکان شناخت انسان، افق جدیدی را در مباحث انسانشناسی میگشاید و ما را با پرسشهایی مواجه میکند که باید در صدد پاسخ به آنها باشیم؛ آیا انسان دارای طبیعت واحدی است یا خیر؟ بر فرض اینکه انسان طبعیت واحد و مشترک داشته باشد، این طبیعت مشترک چه ویژگیهایی دارد؟ این مشترکات چه رابطهای با فطرت آدمی دارد؟ آیا منظور از فطرت همان شاکله و شخصیت است؟ آیا انسان ذاتاً خیرخواه است یا موجودی پست و شریر؟ بنابراین، بحث از ماهیت انسان، حول چند محور اساسی مطرح است که مباحث متنوع دیگر را نیز در پی خواهد داشت
طبیعت مشترک
منظور از طبیعت مشترک، ویژگیهای فراحیوانی است که به طور مشترک در همه انسانها یافت میشود. بنابراین، «طبیعت و سرشت انسانی، عنوانی است کلی که از ویژگیها و خصوصیاتی حکایت میکند که یک انسان به طور طبیعی و در بدو تکون و خلقت خویش داراست»
اکنون این پرسش مطرح میشود که منظور از ویژگیهای فراحیوانی چیست و با چه روشی میتوان آنها را شناخت؟ بیتردید بُعد جسمانی و فیزیولوژیکی انسان در بسیاری از رفتارها و همچنین نیازها با سایر حیوانات شباهت دارد. بنابراین، حوزه جستوجوی ویژگیهای مشترک فراحیوانی، شامل ادراکها، شناختها، گرایشها و تمایلات ویژهای است که سایر حیوانات از آن محرومند. اگر بتوان ثابت کرد که انسانها شناخت، ادرکها و گرایشهای ویژهای دارند که سایر حیوانات از داشتن آنها محرومند، در این صورت، وجود طبیعت مشترک فراحیوانی انسان اثبات میشود.22 با توجه به آنچه درباره طبیعت مشترک انسان بیان شد، ویژگیهای زیر را میتوان برای آن برشمرد
1 غیراکتسابی بودن؛23 تعلیم و تعلّم و سایر عوامل محیطی، در پیدایش عناصر آن نقشی ندارد. به همین دلیل، در همه افراد بشر در هر سطحی از تعلیم و تعلّم و در هر زمان و مکانی یافت میشود؛
2 فراحیوانی بودن؛ یعنی این توانشها، گرایش و بینشها یا بهطور کلی در حیوانات یافت نمیشود، یا اینکه در سطح بسیار نازل که قابل مقایسه با انسان نیست، وجود دارد؛ مانند استدلال کردن، قدرت استنتاج و تجزیه و تحلیل
3 زوالناپذیر بودن؛25 جدایی آن از انسان بماهوانسان امکانپذیر نیست و اگر روزی انسانی یافت شود که از این عناصر فراحیوانی بیبهره باشد، در اینصورت از زمره انسانها به شمار نمیآید. برای مثال، فردی که قدرت عقلانی ندارد یا بر اثر حادثهای آن را از دست میدهد، در واقع با بعد حیوانی خود به زندگی ادامه میدهد. برای چنین فردی، امکان تکامل یا سقوط انسانی سلب شده است
ادله اثبات طبیعت مشترک
دانلود این فایل
بررسی مباحث هنر و گرافیک با word دارای 112 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد بررسی مباحث هنر و گرافیک با word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
مقدمه
هنر قدیم است به قدمت بشریت- تاریخ هنر ملت ها نموداری از استعداد ها و تواناییها و اندیشه ها و پشتکار و پایداری و استقامت آنها می باشد... آثار مکشوف از طبقات مختلف زمین گویای تمدنهای گوناگون و اوضاع جغرافیایی و تأثیرات مذهب و سیاست و اقتصاد و سیستم حکومت اجتماعی و وضع زندگی ویژه ملت هاست.
کتاب حاضر که از ماقبل تاریخ آغاز شده و مطالب آن به وجهی فشرده به اوایل قرون وسطی پایان می پذیرد همانند سینمایی هنرهای مصور ملتهای: آشور، کلده، سومر، ایران، یونان، روم، هند و چین را از برابر نظر شما می گذراند و از تحول تمدنها و انگیزه نشیب و فراز آنها تا آنجا که بر ما مکشوف و معلوم گشته است خواننده را آگاه می سازد.
این کتاب به نیت تدریس در رشته باستان شناسی دانشکده ادبیات تهران ( که از سال گذشته به برنامه دروس این رشته افزوده گشته است) فراهم آمده است...
باستان شناسی مخصوصاً در کشورهایی مانند ایران که تمدنی بزرگ و باستانی دارند رشته بسیار مهم و سودمندی است، زیرا صرف نظر از کشف آثار نبوغ نیاکان و دریافت راز مقاومت ها که درنشیب و فرازهای زندگی و تماس با ملل مختلف به مرحله بروز و ظهور رسیده است ( و موجب غرور ملی و تقویت نیروی روانی و سرافرازی باطنی نسل حاضر و آینده است)، از نظر حسن جریان زندگی و تماس با ملل مختلف گیتی و جلب سیاحان و رونق بازار اقتصاد کشور نیز اهمیت بسزایی دارد.... هر چه بیشتر بدین رشته توجه شود، بیشتر فرزندان این آب و خاک و اجد صلاحیت علمی برای کاوش و کشف می گردند و کشور را از متخصصان خارجی که هرگز این علاقه و بی غرضی و اطلاع از آداب و رسوم محلی را ندارند بی نیاز می سازند. به سبب محدود بودن صفحات کتاب ارائه پاره ای تصاویر که شرح آنها در مت آمده است، میسر نشد و از هر سبک و یا موضوعی فقط یک یا دو نمونه ارائه گشته است امیدوارم با « پرژکسیون» و تصاویر رنگین که در دست تهیه است ( توأم با توضیح) رفع این نقصیه بشود.
دیباچه آموزنده ای از بانو« هلن گاردنر» آمریکایی درباره رسم و رنگ و فرم و تکنیک و ساخت هنرها جهت مزید دانش، دانشجویان به وسیله دوست و همکار عزیزم « بانو دکتر سمیمن دانشور» ترجمه شده است که موجب تشکر است... مطالب این دیباچه در زمینه هنرهای عینی است و در امر ذهنی یا فلسفه هنر، و اینکه: هنر چیست؟ وارد بحث نشده است فقط با یک جمله که: « هنر چیست، نمی دانیم: واقعیتی است که در دست ماست» از بسط مقال و تشریح مطلب و روشن شدن موضوع می گذرد...
دانلود این فایل
مقاله مقادیر دمای طرح داخل و طرح خارج با word دارای 97 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد مقاله مقادیر دمای طرح داخل و طرح خارج با word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله مقادیر دمای طرح داخل و طرح خارج با word،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن مقاله مقادیر دمای طرح داخل و طرح خارج با word :
دمای طرح خارج 22
دمای طرح داخل پیلوت همان دمای طرح خارج است.
دمای داخل راهپله عبارتست از:
دانلود این فایل
توجه : این پروژه به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت تمیز کردن نما با word دارای 19 صفحه می باشد و دارای تنظیمات کامل در Power Point می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل پاور پوینت پاورپوینت تمیز کردن نما با word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
بخشی از فهرست مطالب پروژه پاورپوینت تمیز کردن نما با word
تمیز کردن نما
روش تمیز کردن نمای ساختمان
تمیز کردن نما با مواد شیمیایی
تمیز کردن دوده از نما با شستشو
پاک کردن اثرات قیر و قطران از روی نمای ساختمان
منبع
تمیز کردن نما
در تمیز کردن نمای ساختمان نکاتی را باید رعایت کرد که به شرح زیر می باشد
1- به طور مستلم ، در مواقع بنایی روی سطوح دیوارهای آجری ، سنگهای نما ، اندودهای سیمانی و اندودهای شیمیایی ملات پاشیده می شود که قبل از سکنی گزیدن در ساختمان باید این ملاتها از سطح نما گرفته شود
2- شوره سفید رنگ در آجرهایی دیده می شود که در اثر مکش آب و یا جذب رطوبت ، نمکهای موجود در گل پخته را به شکل کپک بر سطح آجرکاری ساختمان نمایان می سازند. ابتدا به علت ناچیز بودن آن را جارو می زنیم . چنانچه شوره زیاد باشد ، آن را چند بار با آب و جارو می شوییم . اگر با شستن برطرف نشد ، با اسید رقیق و برس سیمی ، شوره های حاصله را از نما پاک می کنیم
3- در شهرهای بزرگ صنعتی ، سطوح تمامی بناهایی که در کنار کارخانه ها قرار دارند ، ممکن است دوده بگیرد . چنانچه دوده چرب نباشد ، با جارو و گردگیری می توان آن را تمیز کرد. اما اگر دوده چرب باشد ، به نسبت غلظت چربی آن از اسیدهای رقیق تا غلیظ استفاده می کنیم که پس از مصرف ، فورا باید سطح نما را با آب بشوییم . قابل توجه اینکه استفاده از اسید غلیظ باید به اندازه ای باشد که سطح آجرکاری و یا سنگهای آهکی دچار فرسودگی و خوردگی نشود
4- زنگ فلزات مانند آهن و مس بر سطح نما اثرات ناهنجاری می گذارد
5- رشد خزه ها نیز بر دیوار نما اشکالاتی ایجاد می کند و باید زدوده شوند ؛ زیرا ریشه های فرعی در بند آجرکاری که ملات خاکی دارد ، اثر می کند و باعث لقی و جا به جایی آجرها می شود . همچنین حشرات و باکتریها لابه لای شاخه ها و برگهای خزه ها لانه می کنند و زندگی انسان را دچار مخاطره می سازند
6- شوره بر اثر رطوبت موضعی مانند ترکیدگی لوله در خاک و دیوار پیش می آید و نما را نا زیبا می سازد که رفع نقایص آن را در بالا شرح دادم
7- پاشیدگی قیر یا آسفالت در سطح دیوار و نما به هنگام کار که نحوه برطرف کردن آن ذکر خواهد شد
8- رنگهای روغنی مانند نقاشیها و شعار نویسی دیواری
9- دوده قهویه ای و سیاه که از دودکش بخاریها بوجود می آید
10 – نماهای رنگ آمیزی شده که بر اثر مرور زمان ، لکه لکه و یا بی رنگ می شوند و در این حالت ، باید دوباره رنگ آمیزی شوند
روش تمیز کردن نمای ساختمان
1- زمانی که جرمه روی نما ناچیز و سطحی است ، می توانیم روی آن آب بپاشیم و هنگام حرکت آب از بالا به طرف پایین ، با سنباده غیر سیمی یا مویی و در مواردی سنگساب دستی سطح را سایش دهیم . سپس با آب گرفتن جرمها ، نما را تمیز کنیم
2- اگر جرم روی نما زیاد باشد ، یا نما به رنگ روغنی آغشته باشد و یا مورد دیوارنویسی واقع شده باشد ، برای تمیز کردن آن ، از روش تمیز کردن مکانیکی و وزش ماسه ای با فشار دستگاه استفاده می کنیم . در این روش ، باید فشار ماسه ای بحدی باشد که نما دچار خلل و فرجهای ریز نکند. معمولا این روش برای نماهایی مفید است که مصالح سخت دارند ؛ مانند سنگ کاریهای تزئینی . در این دستگاه ، چهار نوع شلنگ با
قطرهای مختلف وجود دارد که از آنها برای زدودن جرم استفاده می شود. لازم به ذکر است که نوع ماسه های به کاررفته در این عمل باید غیر سیلیسی باشد تا برای کارگران زیان آور نباشد و همین طور غبارهایی را که از ماسه به وجود می آید ، پس از پایان کار با آب می شوییم و تمیز می کنیم . بدیهی است که پاشیدن آب ممکن است از درزها به قسمتهای داخلی ساختمان اثر کند . در آخر نیز توجه گردد که برسهای مکانیکی که با چرخش و حرکت دورانی سطح را تمیز می کنند باید با دقت انجام شوند تا اولا امواجی در سطح نما بوجود نیاید و ثانیا گرد حاصله برای کارگران زیان آور نباشد
تمیز کردن نما با مواد شیمیایی
برخی از مواد شیمیایی و نمکها می توانند در نما های سنگی ، آجری و نما با مصالح دیگر ، خسارت کلی وارد آورند و باعث تخریب آنها و یا به وجود آمدن لکه و حفره هایی در سطوح شوند که بین آنها به موارد زیر اشاره می کنم
1- اسید رقیق فلوئوریدریک : این اسید را به مقدار 10% با آب مخلوط می کنیم و با قلم ، چکته و یا فرچه بر سطحی که قبلا با آب خیس شده است ، می مالیم . سپس با برس چرمی سایش می دهیم و بلافاصله با آب می شوییم
2- اسید فسفریک : برای پاک کردن زنگ آهن ، محلول اسید فوق را با سمپاش و یا برس به سطحی که قبلا خیس کرده ایم ، میزنیم و با برس نرم دیگری بر کحل آن می کشیم و بلافاصله آن را با آب شستشو می ئهیم . این اسیدها سطح شیشه را می خورند و دچار یخزدگی می کنند . به این ترتیب ، جلای سنگهای نما در کنار پنجره و یا نماسازی رو کار از بین می رود . در ضمن ، تخته های زیر پایی را فاسد و در بعضی موارد سوراخ می کنند . پاشیدن شدن اسید مذکور بر دست و بدن سبب سوختگی شدید می شود
3- تمیز کردن بوسیله بخار آب : با دستگاه ، آب گرم و بخار را بر سطح کار می پاشیم . برخی از موارد سطح نما در بخار آب حل و شسته می شود ؛ اما استفاده از این روش از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه نیست . در آخر نیز نکته ای را بنده یادآوری می کنم که قبل از استفاده از مواد شیمیایی جهت تمیز کردن کل نما ، سطح کوچکی را به طور آزمایشی تمیز می کنیم و پس از اطمینان از اینکه اشکالی پیش نخواهد آمد ، نما را پاک خواهیم کرد. در مواردی ، استفاده از آب تنها ، سبب انتقال نمکها از دل کار بر سطح کار می شود که در این صورت ، سطح کار دائم شوره می زند
تمیز کردن دوده از نما با شستشو
1- لکه هایی را که از دوده بخاری حاصل می شود ، می توان با آب گرم و مواد کف کننده ، بویژه صابون شست
2- چنانچه دوده چرب باشد ، دو تا سه بار شستشو با آب و صابون ، تمیز می شود
3- چنانچه دوده بسیار چرب باشد ، می توان از گل ” مهل” یا ” تالک” و یا ” تری کلروراتیلن”خمیری تهیه کرد و بر سطح لکه گذاشت و پس از خشک شدن ، سطح مذکور را با برس تراشید و چربی غلیظ را از آن گرفت. و باید دقت شود که این عمل در هوای آزاد انجام شود تا خطر تنفسی برای کارگران پیش
نیاید. لازم به ذکر است که گرفتگی در دودکشهای داخلی مانند آبگرمکن و بخاری به علت سطوح غیر صیقلی آنهاست . دود در خلل و فرجهای آنها و بویژه در لوله های سیمانی نشست و پس از مدتی دودکش را مسدود می کند . معمولا از پشت بام ، سنگ کیلو را با طنابی محکم به درون سوراخ دودکش می بندیم و بعد بالا و پایین می کشیم . با این عمل ، دوده ها از سوراخ آن بیرون می ریزد . اگر پارچه زبری نیز اطراف وزنه ببندیم ، جداره دودکش بمراتب بهتر پاک می شود. در بازار ایران نیز وسیله موجود می باشد که مجموعه ای از فنرها و وزنه است که برای تمیز کردن دودکش ها مورد استفاده قرار می گیرد
پاک کردن اثرات قیر و قطران از روی نمای ساختمان
دانلود این فایل